استان مرکزي دومين استان در توليد ماهيان زينتي

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

استان مرکزي دومين استان در توليد ماهيان زينتي

شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۲۷ بازدید

واحد مرکزی خبر:استان مرکزی پیشرو در تولید ماهیان زینتی
استان مرکزی پس از اصفهان دومین استان کشور در تولید ماهیان زنیتی است و سالانه بیش از350 هزار قطعه ماهی زینتی در این استان تولید و به استان ها و کشورهای خارجی صادر می شود.
آقای اکبری سرپرست شیلات جهاد کشاورزی استان مرکزی می گوید : استان مرکزی یکی از قطبهای مهم پرورش و صادرات آبزیان زینتی است و پارسال بیش از 300 هزار دلار ماهی از استان به خارج صادر شده است.
از ابتدای امسال تاکنون 13 میلیون قطعه انواع ماهیان زینتی در استان تولید و زمینه اشتغال بیش از 500 نفر نیز فراهم شده است.
اسکار ، آنجل ، گلدفیش ، پرچم ماهی ، چاقو ماهی ، سیلور و پنگوسی از جمله ماهیان زینتی استان مرکزی است که در 34 واحد تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در شهرستان‌های محلات ، اراک ، ساوه ، تفرش ، خمین و شازند تولید می شود.
مرور برنامه پنجم توسعه استان در بخش تولید ماهیان زینتی نشان می دهد میزان تولید ماهیان زینتی در استان مرکزی باید هشت میلیون و650 هزار قطعه در سال باشد که اکنون تولید این نوع ماهیان فراتر از تعهد تولید استان است.
استفاده از فناوری در تولید ماهیان زینتی امکان تولید این کالای زنده را در بسیاری از نقاط کشور ممکن می کند چرا که با مدیریت آب می توان به تولید ماهی پرداخت و از سوی دیگر می توان به آن به عنوان یک شغل خانگی نگاه کرد و به توسعه و درآمد زایی آن در خانه هم پرداخت.
بیش از دو هزار گونه ماهی زینتی در دنیا وجود دارد که بخش عمده‌ای از آن مختص ‌آب شیرین است و تنها 10 درصد آن به آب شور اختصاص دارد از این رو زمینه پرورش ماهی در بسیاری از نقاط فراهم است.
در کشور ما هم 600 گونه از ماهیان شناخته شده و در سال‌های اخیر بخشی از آن مورد بهره ‌برداری قرار گرفته و میزان تولید ماهیان زینتی را به بیش از90 میلیون قطعه افزایش داده است که موجب اشتغال بیش از سه هزار نفر و تعداد زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی و زنان سرپرست خانوار شده است.
اکبری سرپرست شیلات جهاد کشاورزی استان مرکزی می گوید: توسعه فعالیت در زمینه ماهیان زینتی در ایران از سال 72 تنها با 15 واحد دارای مجوز رسمی و با تولید دو میلیون و 800 هزار قطعه شروع شد و اکنون بیش از90 میلیون قطعه ماهی زینتی در سال توسط 834 مرکز تولید می‌شود و بیش از سه هزار نفر به طور مستقیم در این حرفه فعالیت می کنند .
ایران تاکنون موفق به تکثیر و پرورش بیش از 85 گونه از 200 گونه ماهیان وارداتی به کشور شده‌ است که تولید عمده آن ماهی گلدفیش ، انواع زنده‌زا ، انواع سیچلاید ، گورامی ، تترا و باربها است.
تجارت ماهیان زینتی میلیاردها دلار در سال درآمد نصیب کشورهای تولیدکننده می‌کند که بیش از 50 درصد آن متعلق به کشورهای جنوب شرق آسیا است.
آقای موسوی کارشناس شیلات می گوید: اخیرا مالزی با تولید بیش از 500 میلیون قطعه با 250 گونه به عنوان اولین تولیدکننده و یکی از بزرگترین صادرکنندگان ماهیان زینتی در دنیا معرفی شده است و بعد از آن سنگاپور ، تایلند و چین در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
وی می افزاید : یکی از مشکلات در بخش ماهیان زینتی ، زیر پوشش بیمه بردن ماهیان زینتی است که این موضوع باید با جدیت بیشتری دنبال شود تا زمینه رشد فعالیت در این بخش فراهم شود.
موسوی اضافه کرد : واردات ماهیان زنیتی با وجود تولید در کشور ، از دیگر تهدیدات این فرصت اقتصادی است که باید چاره ای برای آن اندیشید.
این روزها فرهنگ نگهداری آکواریوم و ماهیان زینتی در خانه ها و اماکن مختلف افزایش یافته و انتقال دهنده روحیه نشاط و آرامش است.
ماهیان و گیاهان آبزی در شمار جذاب‌ترین شگفتی‌های جهان زیرآب هستند که بنا به ذات زیبایی طلبی و پرسشگری انسان را مجذوب خود می‌کند.
امروزه تکثیر و پرورش ماهیان و گیاهان آبزی زینتی به تجارتی پر سود مبدل شده و سهم قابل توجهی از تولید ناخالص بخش کشاورزی در برخی از کشورها نتیجه تکثیر و پرورش و تجارت این آبزیان است.
غلامی از تولید کنندگان ماهیان زینتی در استان مرکزی می گوید: یکی از مشکلات این بخش این است که وقتی برای گرفتن تسهیلات راه اندازی یک مرکز تولید و پرورش ماهیان زینتی به نهاد‌های متولی مراجعه می‌کنیم فرقی نمی‌کند که تخصص و دانش‌لازم را در این زمینه داشته باشیم یا نه و این در حالی است که جوانان تحصیل کرده بسیاری در زمینه شیلات داریم که به این فعالیت علاقه فراوانی دارند اما در چرخه حمایت جدی نیستند.
کریمی تولید کننده دیگر می گوید: پرورش سنتی ماهی زینتی به نوعی موجب هدر دادن امکانات به خصوص آب می شود و ضروری است روش های مدرن تولید در این بخش توسعه یابد.
کریمی می افزاید: از جنبه‌های بسیار مهم این صنعت که جدی گرفته نمی‌شود بحث تکثیر است و علی‌رغم پتانسیل‌های بسیار خوب در کشور مقوله تکثیر مغفول شده و همگان فکر می کنند که تکثیر این ماهیان یک اتفاق خارق‌العاده است به همین علت همه به واردات روی آورده‌اند یعنی بچه‌ماهی از سایر کشورها و عمدتا آسیای جنوب شرقی وارد می کنند و در اینجا به سایز بازاری می رسانند .
وی با بیان اینکه در زمینه ماهیان آکواریومی سود فعالیت به جیب دلالان و واسطه‌ها سرازیر می‌شود گفت : نبود یک صنف سازمان یافته موجب شده تا واسطه‌گری همچون سایر فعالیت‌ها بر این صنعت هم تاثیر داشته باشد در حالی که بیشترین زحمت به عهده تولید کننده‌هاست و بیشترین سود و منفعت نصیب دلالان و واسطه‌ها می شود.
صنعت تولید و پرورش ماهیان زینتی سالانه 15 میلیارد دلار در جهان درآمد دارد و از نظر اشتغال هم ، تولید هر50 هزار قطعه ماهی زینتی برای 15 نفر اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می کند و بنابراین می‌توان از آن به عنوان یک فعالیت اقتصادی مناسب نام برد

دیدگاه خود را بیان کنید