وقتی تالابهای لرستان، زمین کشاورزی می‎شوند

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

وقتی تالابهای لرستان، زمین کشاورزی می‎شوند

سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۷ بازدید

وقتی تالابهای لرستان، زمین کشاورزی می‎شوند
تالاب‎های لرستان از جمله جاذبه‏‌های طبیعی استان هستند که به ویژه در فصل بارندگی زیبایی خاصی به منطقه می‎دهند
(ایسنا) - منطقه لرستان، این تالاب‎ها علاوه بر زیبایی‎های بی‎بدیل، مأمن و زیستگاهی مناسب برای انواع پرندگان و آبزیان هستند.
آگاهی از قابلیتها و توان این منابع ضروریست تا سیاست‎گذاری و برنامه‎ریزی براساس توان منبع پایدار انجام شود.
متأسفانه در سال‎های گذشته به دلایل بسیار متعدد این قابلیت گردشگری استان تحت‎الشعاع قرار گرفته‎ و با ادامه داشتن این روند شاید لفظ "لرستان، استان تالاب‎ها" فقط در حد حرف باقی بماند. موضوعی که نیاز به تلنگری جدی به مسوولان دارد.
در این رابطه یکی از ساکنین شهرستان پلدختر که به شهر تالاب‎ها معروف است، می‎گوید: تالاب‌های لرستان مکانی برای گردشگران و طبیعت‌دوستان به شمار می‌رود بنابراین ساماندهی این جاذبه‌ها امری ضروری است.
"علی دریکوند" ادامه داد: تالاب‎های طبیعی و زیبای شهرستان پلدختر در استان لرستان فرصتی بی‎نظیر و ظرفیتی مناسب برای توسعه صنعت گردشگری در این استان هستند.
این شهروند افزود: تالاب زردابه جایگاهی امن برای آبزیانی است که می‎توانند در لابلای نیزارهای موجود در این تالاب به حیات خود ادامه دهند.
وی ادامه داد: تالاب 14 هکتاری بلمک نیز یکی از تالاب‎های منحصر به فرد شهرستان پلدختر است که همه ساله مهمان پرندگان وحشی مهاجر است؛ تالاب "گری بلمک" با بیش از 500 هکتار وسعت، بزرگترین تالاب‎ این شهرستان است.
این شهروند خاطرنشان کرد: تالاب‎های‎ یک و دو تاف، کبود، گلم‎سوز، پیکه و تالاب جمجمه نیز از دیگر تالاب‎های زیبای طبیعی شهرستان پلدختر بوده که همواره پوشیده از نیزار هستند.
دریکوند اظهار کرد: تالاب‌های شهرستان پلدختر که در بخش وسیعی از بلندی‌های مشرف به دشت جایدر و پیچ و خم‌های جالب توجه «تنگ فنی» قرار دارند از جمله جاذبه‌هایی هستند که اگر از امکانات لازم برخوردار شوند درآمدزا خواهند شد.
یکی دیگر از شهروندان لرستانی ساکن شهرستان دورود نیز می‎گوید: به واقع باید گفت نه تنها شهر دورود بلکه لرستان باید پایتخت طبیعت کشور باشد.
"محمد دالوند" با بیان اینکه تالاب‎ها تنها گوشه‎ای از طبیعت چشم‎نواز لرستان به حساب می‎آیند، افزود: متأسفانه هر روز خبرهای ضد و نقیضی از این تالاب‎ها به گوش می‎رسد؛ برخی رسانه‎های استان خبرهای مثبتی منعکس می‎کنند و برخی نیز نه.
وی تصریح کرد: آنچه در این بین قابل لمس بوده و نمی‎توان آن را انکار کرد وضعیت نابسامان برخی تالاب‎های مطرح استان است، حقیقتی که اگر در شرایط فعلی اقدامی اورژانسی برایش صورت نگیرد تا سال‎های سال مردم و مسوولان باید حسرت چنین زیرساخت طبیعی را بخورند.
این شهروند گفت: سؤالی که اینجا بدون پاسخ مانده عملکرد مسوولان در قبال این تالاب‎هاست، عملکردی مثبت و قابل دفاع که منجر به احیاء و جلوگیری از به خطر افتادن این ظرفیت طبیعی شده است.
به گزارش ایسنا، در میان جاذبه‎های طبیعی و منحصر به فرد لرستان که چشم هر بیننده‎ای را به خود جلب می‎کنند، نمی‎توان به راحتی از شهر پلدختر و تالاب‎های طبیعی و زیبای این شهرستان گذشت؛ این تالاب‎ها در لرستان فرصتی بی‎نظیر و ظرفیتی مناسب برای توسعه صنعت گردشگری هستند.
جلب مشارکت بخش خصوصی به منظور ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای توسعه و بهره‌گیری از جاذبه‌های گردشگری و اکوتوریسمی تالاب‎ها و ارتقای سطح حفاظت از منطقه شکار و صید ممنوع محدوده تالاب‌ها از مواردی است که باید در دستور کار قرار گیرد.
یک کارشناس محیط زیست در این زمینه به ایسنا، گفت: همه تالاب‎های استان ظرفیت و پتانسیل تبدیل به مناطق گردشگری را دارند.
"قائدرحمت" در این رابطه افزود: از مجموع 14 تالاب استان، 11 تالاب در شهرستان پلدختر واقع استبه همین دلیل پلدختر شهر تالاب‎های کشور است.
وی با اشاره به اینکه در تالاب‎های استان حیات وحش و پرندگان مهاجر وجود دارند، اضافه کرد: با توجه به اهمیت تالاب‎ها در حفظ محیط زیست، آب‎های زیرزمینی و پتانسیل بالا در جذب توریست، طرح تبدیل آنها به مناطق گردشگری در دستور کار است.
این کارشناس محیط زیست، ادامه داد: امکانات اولیه برای جذب گردشگر در تالاب‎های پلدختر بخصوص لفافه یک ودو و تکانه توسط سازمان منابع طبیعی احداث شده است.
وی با بیان اینکه طرح جامع مدیریتی و تفسیری تبدیل تالاب‎های استان به مناطق گردشگری ارائه شده است، اظهار کرد: بهره‎برداری بی‎رویه از تالاب‎ها، استفاده زیاد از منابع آبی آنها، وجود عشایر و دامداران در حاشیه تالاب‎ها، زهکشی و تبدیل آنها به اراضی کشاورزی از عمده مشکلات تالاب‎های استان بشمار می‎آیند.
این کارشناس محیط زیست با تأکید بر تغییر کاربری تالاب‎ها و پیرامون آنها، اضافه کرد: برخی از تالاب‎های استان از جمله تالاب بیشه‎‎دالان بروجرد تحت مدیریت سازمان محیط زیست نیستند؛ در صورت واگذاری این تالاب‎ها به سازمان محیط زیست، طرح تبدیل آنها به مناطق گردشگری، تجاری و...، ارائه خواهد شد.
قائدرحمت در خصوص وضعیت شکار در تالاب‎های استان، گفت: تالاب‎های لرستان منطقه شکار و صید ممنوع هستند و جز در فصل مجاز و براساس قوانین و مقررات، شکار پرندگان غیرحمایت مجاز است.
وی با بیان اینکه تالاب پلدختر منطقه شکار ممنوع است، افزود: انواع پوشش گیاهی از جمله سرخس آبی، نی و...، در تالاب‎های استان وجود دارد.
این کارشناس منابع طبیعی، گفت: همه تالاب‎های استان ظرفیت و پتانسیل تبدیل به مناطق گردشگری را دارند.
نماینده مردم دورود در این رابطه می‎گوید: ایجاد سد و آبگیرهای غیرکارشناسی مانع از ورود آب به تالاب‎ها می‎شود.
قائدرحمت با اشاره به خشکسالی‎های اخیر، افزود: خشکسالی‎های اخیر نه ‎تنها در تالاب‎های استان بلکه در کل کشور مشکلات و شرایط حادی را پیش آورده است.
وی اضافه کرد: تالاب‎ها نقش مهمی در محیط زیست، اکوسیستم و حیات گونه‎های مختلف جانوری و گیاهی دارند که در صورت به خطر افتادن، تهدیدی برای همه است.
این مقام مسوول متذکر شد: باید با انجام مطالعات دقیق و بالا بردن میزان مطالعات مدیریتی منابع آبی، از احداث سد و آبگیرهایی در مکان‏های نامناسب جلوگیری کرد.
قائدرحمت اظهار کرد: تالاب‎های استان‎های سیستان و بلوچستان و کرمان نیز در خطر خشک شدن هستند و رسیدگی به این وضعیت نیاز به عزم ملی و مطالعه دقیق کارشناسی دارد.
وی اضافه کرد: سازمان محیط زیست موظف است با سرعت تیم‎های دقیق را برای بحث کارشناسی تالاب‎ها بسیج کند.
نماینده مردم دورود افزود: تالاب‎ها با پتانسیل بالایی که در جذب گردشگر دارند می‎توانند به اکوسیستم و شکوفایی منطقه کمک کنند.
وی ادامه داد: ساماندهی بخش گردشگری و توریست، ایجاد مراکز رفاهی و تفریحی و ایجاد زیرساخت‎ها و راه‎هایی که به طبیعت این نعمت‎های خدادادی آسیب نرساند در نواحی اطراف تالاب‎ها باید در دستور کار قرار گیرد.
این نماینده در خصوص تبدیل تالاب‎ها به مزارع و زمین کشاورزی، متذکر شد: تبدیل تالاب‎ها به مناطق زراعی کشاورزی ایده و کاری بسیار نابه‎جا است چراکه هر کاری جایگاه خود را دارد.
قائدرحمت گفت: زیر کشت رفتن تالاب‎های استان بسیار ناراحت‎کننده است.
فرماندار پلدختر نیز به خبرنگار ایسنا گفت: تقریباً شش سال است که آقایان آمدند و با ایجاد یک نهری آب گری‎بلمک را به رودخانه کشکان هدایت کردند و این مهم منجر به خشک شدن تالاب شده است.
"فریدون رشیدی" ادامه داد: گری‎بلمک یکی از تالاب‎های بسیار قدیمی پلدختر بوده که از نظر زیست‎محیطی غنی بوده و محل زیست چندگونه جانور و پرنده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر این تالاب به یک زمین بایر جهت کشاورزی تبدیل شده است، اضافه کرد: 40 درصد این تالاب قابل کشت نیست و مقداری دیگر از آن تبدیل به زمین زراعی شده است.
فرماندار پلدختر با تأکید بر اینکه نیاز است مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان ورود پیدا کرده و آن قسمت‎هایی از زمین که درخور زراعت است را به کشاورزان و قسمتی دیگر از تالاب را احیا کند، اظهار کرد: متأسفانه به رغم پیگیری‎های انجام شده از سوی شهرستان اقدام مهمی در این راستا صورت نگرفته است.
رشیدی با بیان اینکه تنها نقطه تفریحی پلدختر تالاب ولیعصر است، اظهار کرد: نیاز است این تالاب نیز با ورود جدی محیط زیست، میراث فرهنگی و گردشگری، آموزش و پرورش، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی تبدیل به احسن شود و امکانات تفریحی و رفاهی و خدماتی در این تالاب قرار داده شود.
وی با تأکید بر اینکه تالاب ولیعصر وضعیت بهتری نسبت به گری‎بلمک دارد، اضافه کرد: باید به تالاب ولیعصر از نظر امکانات رفاهی، تفریحی، روشنایی و درختکاری توجه ویژه‎ای شود.
فرماندار پلدختر با بیان اینکه تنها نقطه گردشگری پلدختر تالاب‎های ولیعصر است، متذکر شد: نیاز است به منظور توسعه گردشگری در این تالاب یک اردوگاه تفریحی برای دانش‎آموزان ایجاد شود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان در این خصوص به ایسنا، گفت: تالاب‎های استان نیازمند احیا هستند.
مهندس بازگیر افزود: در حال حاضر تالاب‎های استان تنها به عنوان زیستگاه و اکوتوریسم، گردشگاه و... مطرح هستند.
وی با اشاره به ظرفیت بالای تالاب‎های استان، گفت : تعدیل هوا، تغذیه و تخلیه آب‎های زیرزمینی و جلوگیری از نفوذ آب‎های شور از جمله ویژگی‎های بارز تالاب‎های استان است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به ظرفیت بالای تالاب‎های پلدختر در جذب گردشگران، اظهار کرد: تاکنون از تالاب‎های استان بهره‎برداری خاصی نشده است!
بازگیر اضافه کرد: هفت تالاب شرق رودخانه کشکان، تالاب بیشه دالان در جنوب شهرستان بروجرد و تالاب سیلاخور در شمال شرقی شهرستان دورود از بارزترین تالاب‎های استان هستند.
وی در خصوص مشکل اصلی تالاب‎های استان نیز اظهار کرد : اصلی‎ترین مشکل تالاب‎های استان خشکسالی بوده که جلوگیری از برداشت آب در منابع و اطراف آنها، بهترین روش برای حفظ این نعمت‎های خدادادی است.
بازگیر خاطرنشان کرد: تالاب‎های استان ظرفیتی بی‎نظیر در حوزه طبیعت‎گردی و صنعت اکوتوریسم دارند و نقش مؤثری در توسعه اکوتوریسم و جذب گردشگر داخلی و خارجی برای حضور در این استان خواهند داشت.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز به ایسنا، گفت: بهره‌‏برداری از تالاب‎های استان، اقتصاد و اشتغال را توسعه می‎دهد.
توکلی با بیان اینکه باید جاذبه‎های گردشگری استان را به مردم ایران شناساند، افزود: جذب سرمایه‏‌گذاران جهت تبدیل تالاب‎ها به تفرجگاه یکی از عمده راهکارهای توسعه استان است.
وی با تأکید بر اینکه ایجاد امنیت و رفاه، حق مسلم گردشگران است، اضافه کرد: طرح ایجاد سایتی به مساحت 50 هکتار در ورودی شهرستان الیگودرز(جوار آبشار آب سفید) با همکاری بخش خصوصی برای برقراری آسایش گردشگران در دست اجرا است.
نماینده مردم شهرستان الیگودرز در مجلس با اشاره به اینکه طرح مذکور سه فاز است، متذکر شد: رفع نیازهای گردشگران و رعایت بهداشت و نظافت، ایجاد پارکینگ و ساخت ویلا در ارتفاعات با منظره جذاب از ملزومات این اقدام است.
توکلی اضافه کرد: خشکسالی و کاهش بارندگی‎های اخیر موجب کم شدن آب چشمه‌‏ها و در نهایت وارد شدن آسیب به تالاب‏های استان به خصوص شهرستان پلدختر شده است.
وی ادامه داد: در صورت ادامه این وضعیت، تالاب‏های استان خشک شده و ارائه هیچ راهکاری مؤثر نخواهد بود.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه زندگی تالاب‎ها با شدت بارندگی ارتباط مستقیم دارد، اضافه کرد: تالاب‏های استان علاوه بر بحث تفرج و توریسم از نظر ارزش‏های جهانی و زیست‏ محیطی، صدور بیومالس، پاکسازی مواد غذایی، بانک ژن و بهره‎برداری تجاری مزایای آشکار و فراوانی برای استان دارند.
توکلی خاطرنشان کرد: احیا و زندگی بخشیدن به تالاب‎های لرستان برابر با زنده کردن حیات وحش، توسعه و اقتصاد استان و تحقق رؤیای مردم است.
به گزارش ایسنا، این روزها که تالاب‌های شهرستان پلدختر میزبان پرندگان مهاجر از گونه‌های مختلف هستند بیش از هر زمان دیگری تلاش برای احیا و ساماندهی این تالاب‌ها احساس می‎شود؛ تالاب‌هایی که در صورت ساماندهی می‌توانند به جاذبه‌ای بی‌بدیل در استان لرستان تبدیل شوند

دیدگاه خود را بیان کنید