پرواز مرگ بر گرد تالاب بین‌المللی قوری‌گل

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

پرواز مرگ بر گرد تالاب بین‌المللی قوری‌گل

دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۷۸ بازدید

پرواز مرگ بر گرد تالاب بین‌المللی قوری‌گل
پس از قصه دریاچه ارومیه و کش و قوس‌های فراوانش، این بار حکایت تالاب بین‌المللی قوری‌گل است، قوری‌گل (تالاب خشک) این روزها به علت کمبود آب و ضعف آبرسانی سرنوشت همتایان خود را در پی می‌گیرد
خبرگزاری فارس از تبریز، بی‌نظیرترین و زیباترین اکوسیستم طبیعت که سخاوتمندانه زیبایی‌اش را در اختیار انسان‌ها قرار داده، تالاب‌ها هستند.
تالاب‌ها در اکوسیستم طبیعت از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردارند که با بی‌مهری انسان‌ها دستخوش صدماتی شاید جبران‌ناپذیر شده‌اند.
تالاب‌ها تراژدی تلخ کاهش ذخیره آبی، خشکی و نابودی را تجربه می‌کنند که آنها را به مظلوم‌ترین اکوسیستم‌ها تبدیل کرده است.
تالاب‌ها بهترین زیستگاه برای زندگی و تامین غذای پرندگان، ماهی‌ها و آبزیان هستند، گرچه این زیبایی وسعت چندانی ندارند اما به علت ویژگی‌های منحصرشان بهترین بوم برای فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و خصوصا تفریحی است.
تالاب‌ها سالانه تعداد بی‌شماری گردشگر را به سمت خود می‌کشانند و زیبایی‌هایشان را نثار انسان‌ها می‌کنند اما وظیفه ما حمایت از این طبیعت آرام قبل از نابود شدنشان است.
تالاب که در انگلیسی wetland خوانده می‌شود، نام عمومی مکان‌هایی است که آب عامل اصلی تشکیل دهنده محیط زیست آن باشد.
تالاب‌ها معمولاً زمانی شکل می‌گیرند که پهنه آب در سطح زمین یا در نزدیکی سطح وجود داشته باشد، به عبارت دیگر آب کم عمقی پهنه‌ای از زمین را پوشانده باشد.
تعاریف و تعابیر مختلفی از اصطلاح تالاب در جهان رایج شده است، متداول‌ترین آنها تعریفی است که کنوانسیون جهانی حفاظت از تالاب‌ها (رامسر-1971) به این مضمون اعلام کرد که‌ مناطقی پوشیده از مرداب، باتلاق، لجنزار یا آبگیرهای طبیعی و مصنوعی اعم از دائمی یا موقت که در آن آب‌های شور یا شیرین به صورت راکد یا جاری یافت می‌شود، از جمله شامل آبگیرهای دریایی که عمق آنها در پایین‌ترین حد جزر از شش متر تجاوز نکند.
علاوه بر این در ماده 2-1 همین کنوانسیون ذکر شده که تالاب‌ها ممکن است شامل مناطق ساحلی یا کرانه‌های مجاور دریاها، جزیره‌ها و یا بخش‌هایی از آب دریا باشند که عمق آنها در پایین‌ترین حد جزر بیشتر از شش متر نباشد

دیدگاه خود را بیان کنید