حیات زیستی خزر در شرایط هشدار است

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

حیات زیستی خزر در شرایط هشدار است

یک‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۸۸ بازدید

حیات زیستی خزر در شرایط هشدار است
رئیس کارگروه دریای خزر مجلس، با تاکید بر اینکه باید حضور ایران در زمینه اقتصاد دریای خزر افزایش پیدا کند، افزود: موضوع محیط‌ زیست دریای خزر با وجود سندی که اخیرا در این‌باره امضا شد، بسیار هشدار دهنده است.

مهدی سنایی در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره اهمیت توجه به دریای خزر و برگزاری دومین اجلاس در این زمینه، گفت: اصل برگزاری این همایش حائز اهمیت و نشانه توجه مجلس به موضوع دریای خزر و مطالبات کشور در این زمینه است.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی، افزود: توجه به دریای خزر مجموعه گسترده‌ای از مسائل را شامل می‌شود که در این میان می‌توان به مواردی مانند رژیم حقوقی این دریا، راه‌اندازی خطوط هوایی و دریایی بین ایران و کشورهای همسایه، مسائل زیست محیطی، شیلات، ماهیان خاویاری، منابع زیر بستر دریا و همکاری‌های اقتصادی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در حوزه انرژی و امنیت دریای خزر همکاری‌هایی خوبی بین کشورهای همسایه خزر ایجاد شده است، تصریح کرد: زمینه‌های خوبی برای گسترش همکاری‌های دریایی بین ایران و کشورهای همسایه دریای خزر وجود دارد.

سنایی با بیان اینکه ایران در زمینه فعالیت‌های بندری در دریای خزر نیاز به تقویت همکاری دارد، تاکید کرد: موضوع محیط‌ زیست دریای خزر با وجود سندی که اخیرا در این‌باره امضا شده، بسیار هشدار دهنده است که همین موضوع می‌طلبد کشورهای حاشیه دریای خزر باید به تعهداتی که در این سند مشخص شده عمل کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، درباره تعیین رژیم حقوقی دریای خزر، گفت: در این زمینه شورای عالی امنیت ملی سندی ملی را تصویب کرد که مبنای کار دستگاه‌های ذی‌ربط است اما رژیم حقوقی دریای خزر باید بر اساس یک سند بین‌المللی بین کشورهای همسایه تنظیم شود.

وی با اشاره به برگزاری دومین اجلاس ملی دریای خزر با حضور علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه، یادآور شد: برگزاری این همایش به هماهنگی دستگاه‌ها و نهادهای فعال کشور در زمینه دریای خزر کمک می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی در مجلس نهم، ادامه داد: ایران در عرصه انرژی و نظامی حضور خوبی در دریای خزر دارد و باید این حضور در زمینه محیط زیست و زمینه اقتصادی هم افزایش پیدا کند.

رئیس کارگروه دریای خزر مجلس شورای اسلامی، درباره تعیین رژیم حقوقی دریای خزر، تصریح کرد: برگزاری اجلاس دریای خزر کمک می‌کند تا با افزایش همکاری‌های دولت و مجلس، مذاکرات رژیم حقوقی دریای خزر به سرانجام برسد.

دومین اجلاس ملی دریای خزر طی دو روز ( ۲۸ و ۲۹ دی ماه) در منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد مازندران برگزار شد.

دیدگاه خود را بیان کنید