رشد 7 درصدي توليد آبزيان در آذربايجان غربي

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

رشد 7 درصدي توليد آبزيان در آذربايجان غربي

چهار‌شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۸ بازدید

رشد 7 درصدي توليد آبزيان در آذربايجان غربي
واحد مرکزی خبر :15 هزار تن انواع آبزیان در مناطق مختلف استان آذربایجان غربی امسال تولید شده است .
در مجموع روند رو به توسعه و رشد تولید در بخش شیلات و آبزی پروری در این استان موجب شده است که بواسطه این توانمندی استان آذربایجان غربی در تراز اول تولید استانهای غیر ساحلی ، قرار گیرد .
آقای عیسی زاده مسئول دام و امور شیلات جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد می گوید: وجود آب دریاچه پشت سد مهاباد و دو رودخانه طویل کوتر و دهبکر سر شاخه های این دریاچه بعنوان ذخیره گاه ارزشمند ماهیان بومی ، کپور ، فیتوفاک و صوف و بیش از 10 مزرعه پرورش ماهی سردآبی قرل آلا با تولید میانگین 5 هزار کیلومتر در هر دوره پرورشی 6 ماهه ، تولید آبزیان در این شهرستان را امسال به مرز 320 تن رسانده است.
از 460 مرکز و مزرعه تکثیر و پرورش آبزیان ، ماهیان گرم آبی ، سردآبی 250 مزرعه در شهرستانهای مهاباد ، سردشت ، پیرانشهر ، بوکان ، اشنویه ، شاهین دژ ، تکاب و نقده واقع شده است که روند روبه توسعه و گسترش مزارع پرورشی و تولید ماهیان گرم آبی و سرد آبی امسال نسبت به پارسال 7 درصد بیشتر است .
آقای عیسی زاده ضمن اشاره به بهبود تولیدکیفی و کمی در مزارع پرورش سرد آبی و استفاده حداکثری از ظرفیت این مزارع در تولید می افزاید : با افزایش حجم تولید در اسخرهای پرورشی میزان تولید در هر دوره از 3500کیلو به 5000کیلو در هر مزرعه پرورشی بهبود یافته است .
مجتمع پرورش ماهیان 200 تنی بادین آباد پیرانشهر ،که بر روی رودخانه بادین آباد ساخته شده است یکی از بزرگترین طرحهای پرورشی در شمالغرب کشور است .
به گفته ابراهیمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرزی پیرانشهر این طرح با هدف بهره برداری درست و اصولی از منابع آب رودخانه ، حمایت از تولید آبزی پروری ، اشتغال و بهبود وضع معیشتی کشاورزان و جوانان جویای کار در این منطقه راه اندازی شد که حجم سرمایه گذاری در این طرح با استفاده از اعتبارهای دولتی و مشارکت بخش خصوصی30 میلیارد ریال است .
آقای ابراهیمی وجود مزارع و استخرهای متعدد با بیش از50 استخر پرورشی در فاز اول و با تولید 200 تن در هر دوره پرورشی را یکی از ظرفیت های خوب این شهرستان می خواند و می افزاید : اگر چه در سالهای گذشته مشکلات پیش روی اعضای تعاونی در چرخه فعالیت این مجتمع موجب بروز مشکلاتی در عرصه تولید شد اما خوشبختانه با پیگیر های مسئولان اجرایی شهرستان و حمایت خوب مدیریت شیلات استان آذربایجان غربی اکنون 21 مزرعه این مجتمع در حال فعالیت است که تولید میانگین این مجتمع در نیمه اول امسال به بیش از صد تن رسیده است .
سید محمد صالحی مدیر عامل مجتمع سردآبی بادین پیرانشهر از راه اندازی فاز دوم این مجتمع خبر می دهد و می گوید : با راه اندازی فاز دوم ، شاهد تولید 250 تن ماهی در هر دوره پرورشی 6 ماهه خواهیم بود .
آقای روشن رو رییس اداره فنی آبزی پروری شیلات آذربایجان غربی روند رو به توسعه تاسیسات زیر بنایی برای پرورش آبزی پروری را با هدف بهبود تولید کیفی و کمی حمایت از اشتغال و بهبود معیشت تولید کنندگان از اولویت های شیلات و آبزی پروری می خواند و می افزاید : این استان با داشتن مجتمع 400تنی سردآبی پیرانشهر و ایجاد اشتغال برای 200 نفر بصورت مستقیم ، مجتمع 2000هزار هکتاری فسندوز میاندواب با تولید سالانه 60هزار تن ماهی گرم آبی و سرد آبی و ایجاد اشتغال حدود 6 هزار نفر بطور مستقیم ، مجتمع چم وزینه سردشت با 160تن تولید ماهی قزل آلا در 10 مزرعه و اشتغال 70 نفر بصورت مستقیم و ایجاد 460مزرعه پرورشی ماهیان سردآبی ، گرم آبی ، زینتی ، بچه ماهی (چشم تخم زرده ماهی ) در کل استان و پرورش شاه میگو در رودخانه ارس و استخرهای پرورشی ماهیان سردآبی اشنویه در جنوب استان در حوزه شیلات و آبزی پروری فعالیت می کند.
این استان در سالجاری با تولید 15 هزار و 413 تن انواع ماهی در میان استانهای غیر ساحلی رتبه اول کشوری را دارد که این میزان تولید نسبت به مدت مشابه پارسال 5/ 7درصد بیشتر است .
شیرو لیلو مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی نیز در این زمینه می گوید : در حال حاضر بخش صنعت شیلات و آبزی پروری یکی از بخش های مستعد رشد و شکوفایی در بخش کشاورزی است که با 11تعاونی صید و صیادی و چندین مجتمع بزرگ و 460مرکز و مزرعه تکثیر زمینه اشتغال 3600 نفر و تولید 15 هزار و 413 نفر را فراهم ساخته است .
قریشی مسئول صنایع بازرگانی شیلات و آبزی استان هم با اشاره به اهمیت تولیدات آبزیان استان در بحث صادرات و آورده های آبزی پروری به کشورهای جمهوری آذربایجان ، نخجوان و اقلیم کردستان عراق می گوید : امسال 270تن شاه میگو ، 1میلیون ماهی زینتی ، 200تن ماهی قزل آلا و صوف به ارزش 5 میلیون دلار به این کشور ها صادر شده است

دیدگاه خود را بیان کنید