نتیجه آلودگی رودخانه بهمن‌شیر

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

نتیجه آلودگی رودخانه بهمن‌شیر

جمعه ۶ بهمن ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۴۲ بازدید

نتیجه آلودگی رودخانه بهمن‌شیر
پژوهشگران دانشگاه علوم و فنون خرمشهر با بررسی میزان آلودگی رودخانه بهمن‌شیر تایید کردند که با بالارفتن میزان آلودگی، گونه ای از آبزیان در این آبها افزایش می یابد که تأثیرات منفی را برای زنجیره غذایی آبزیان به دنبال خواهد داشت
خبرنگار مهر، زهره آرا مجری این طرح در حاشیه اولین کنفرانس دریایی و اقیانوسی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این پروژه با عنوان بررسی اثرات فاکتورهای نیترات و فسفات در تنوع زیستی اجرا شده است، افزود: در این تحقیقات گونه ای آبزی با عنوان "گردان تنان" بررسی شده که این گونه اهمیت بسیاری در حوزه شیلات و غذای آبزیان و موجودات زنده در دریا دارد.
وی با اشاره به ویژگیهای "گردان تنان" خاطرنشان کرد: این گونه آبزی نوعی "نیکرو زئو پلانکتون" است که سایز آن 100 تا 200 میکرومتر است.
آرا با بیان اینکه "گردان تنان" در تغذیه لارز ماهیان بسیار اهمیت دارد، توضیح داد: لارز ماهیان قادر به تغذیه هر نوع مواد غذایی نیستند اما از گردان تنان به دلیل هضم آسان آن تعذیه می‌کنند.
مجری طرح با تاکید براینکه "گردان تنان" به عنوان نشانگرهای زیستی مورد توجه محققان هستند، گفت: در این پروژه تحقیقاتی بر روی ارتباط میان افزایش آلودگی آبها و تعداد "گردان تنان" مطالعه صورت گرفته که برای این منظور رودخانه بهمن شیر انتخاب شده است.
آرا با بیان اینکه در رودخانه بهمن شیر لوله های فاضلاب خانگی سرازیر است، گفت: در این تحقیقات متوجه شدیم که با بالارفتن میزان نیترات و فسفات، افزایش گردان تنان در این رودخانه را شاهد هستیم.
این محقق با اشاره به اثرات افزایش این موجودات در آبها افزود: افزایش آلودگی در آبها موجب افزایش "فیتو پلانکتون" ها می‌شود و از آنجایی که این مواد منابع غذایی "گردان تنان" هستند موجب افزایش این موجودات می‌شود.
وی ادامه داد: افزایش "گردان تنان" در طولاتی مدت موجب ایجاد مضراتی در زنجیره غذایی آبزیان می‌شود

دیدگاه خود را بیان کنید