اثر انگشت چاه‌های نفتی مانع از لکه دار شدن دریا‌ها می‌شود

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

اثر انگشت چاه‌های نفتی مانع از لکه دار شدن دریا‌ها می‌شود

چهار‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۴۶ بازدید

اثر انگشت چاه‌های نفتی مانع از لکه دار شدن دریا‌ها می‌شود
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در سال‌های گذشته به‌ صورت مکرر سواحل جنوبی دریای خزر توسط گلوله‌های نفتی پوشانده شده است،‌ گفت:‌ ایجاد بانک جامع اطلاعاتی درباره اثر انگشت چاه‌های نفتی کشورهای مختلف می‌تواند مانع از ادامه دار بودن این روند شود
کرباسی در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس با بیان اینکه میزان اکسیژن آب دریای خزر رو به کاهش است و این مسئله موجب مرگ و میر آبزیان می‌شود،‌ اظهار داشت:‌ دریای خزر به عنوان بزرگترین دریاچه دنیا،‌ محیطی کاملا بسته دارد و از این رو هر آلاینده‌ای که وارد این محیط شود امکان خروج از این مکان را نخواهد داشت. به طوریکه یا باید جذب آبزیان دریایی شود و یا اینکه جذب گیاهان دریایی و رسوبات شود.
به گفته وی،‌ اکسیژن دریایی در این سیر نقش اساسی را برای از بین بردن آلایندگی‌هایی که وارد این محیط می‌‌شود، ایفا می کند.
کرباسی با بیان اینکه دریای خزر دارای خود پالایی محدودی است که وابسته به اکسیژن محلول خودش است،‌ اضافه کرد: چنانچه از جوانب گوناگون آلاینده‌های مختلفی وارد این محیط شود قطعاً اکسیژن محلول موجود در‌ آب دریای خزر پاسخگوی خودپالایی این محیط نخواهد بود.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه یادآور شد:‌ یکی از منابع اصلی که هم اکنون وارد این دریا می شود و نگران کننده است،‌ ورود منابع نفتی به این دریاچه است. صنایع نفتی که در سالهای اخیر به کار گرفته از فناورهای بروزی برخوردار نبوده است و از این باب منجر به بروز چندین حادثه مخرب در محیط زیست شده است.
کرباسی ادامه داد:‌ ‌شرکت بی.پی در سال‌های اخیر سعی کرده است تا از فناوری های ارزان‌تر در سکوهای نفتی بهره گیری کند و به‌ همین دلیل تاکنون حوادث متعددی را در محیط های آبی از این شرکت شاهد بوده‌ایم.
وی متذکر شد: شرکت بی. پی ملزم بوده است که پساب‌های ناشی از فعالیت‌های خود را از طریق چاه استخراجی به زیر مخزن نفت تزریق کند ضمن آنکه ملزم شده است تا پساب نفتی را در دریا نریزد.
کرباسی اضافه کرد:‌ از آنجایی که حرکت در مسیر امر مزبور برای شرکت بی. پی با هزینه همراه بوده متاسفانه اقدامی دراین باره از سوی این شرکت صورت نگرفته است.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه بیان داشت: حدود 3 سال گذشته سواحل گیلان شدیداً مورد تهاجم لکه‌های نفتی قرار گرفت و در سال جاری نیز نزدیک به 25 تن گلوله‌های نفتی از سواحل ایران جمع آوری شد.
وی بیان داشت:‌ با توجه به اینکه در حال حاضر ایران برداشت نفت ندارد احتمال داده می شود که نوع آلایندگی نفتی که به سواحل ایران می‌رسد ناشی از چاه‌های نفت کشور آذربایجان است.
وی تصریح کرد:‌ برای اینکه این امر به صورت علمی ثابت شود این گلوله‌های نفتی مورد برداشت قرار گرفته شدند وبه آزمایشگاه‌های مختلف برای تعیین اثر انگشت فرستاده شدند.
به گفته وی،‌ هر چاه نفت دارای خصوصیات خاصی است و این امر موجب مشخص شدن واقعیت‌ها می شود.
کرباسی اضافه کرد: ‌خواست سازمان حفاظت محیط زیست از سایر کشورها‌، همکاری برای ایجاد بانک جامع اطلاعاتی در خصوص اثر انگشت چاه‌های نفتی خود است.
معاون حفاظت محیط زیست در ادامه بیان داشت:‌ این امر اصلا به عنوان زیر سوال بردن سایر کشورها مطرح نمی شود چراکه همه بر این امر واقف هستند که اقتصاد کشورهای هم جوار از محل فروش منابع نفتی تامین می شود.
کرباسی یادآور شد: اجرای پروژه 30میلیون دلاری پایش دریا می‌تواند در این خصوص بسیار موثر واقع شود به طوریکه موجب ثبت جهت باد و آب می‌شود و نشانه خوبی است که منابع آلاینده شناسایی شوند.
وی با بیان اینکه هم اکنون این مطلب در هیئت مدیره وزارت نفت در حال بررسی است افزود: در صورت تخصیص بودجه این سیستم ظرف مدت دو ماه نصب و راه اندازی می شود

دیدگاه خود را بیان کنید