ظرفيت هاي تالاب بين المللي قوريگل براي جذب گردشگر

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

ظرفيت هاي تالاب بين المللي قوريگل براي جذب گردشگر

جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۲۸ بازدید

ظرفيت هاي تالاب بين المللي قوريگل براي جذب گردشگر
واحد مرکزی خبر:تالاب بین المللی قوریگل یکی از تالاب های با ارزش شمال غرب کشور درتابستان هرسال تفرجگاه هزاران شهروند تبریزی و مسافران داخلی و خارجی است .
این تالاب در آذربایجان شرقی علاوه بر تنظیم سطح آب‌ زیرزمینی منطقه ،درجذب گردشگر، بهره‌برداری‌ اقتصادی، اجتماعی‌،انجام فعالیت های ورزشی و همچنین مهاجرت انبوه پرندگان مهاجر از سراسر دنیا، زادآوری‌ آبزیان و ایجاد محیطی مناسب برای حیات گیاهان خاص آن اکوسیستم، نقش به سزایی دارد.
کارشناس محیط زیست آذربایجان شرقی درباره اهمیت تالاب بین المللی قوریگل می گوید : این تالاب از لحاظ اهمیت تالاب بین المللی است و دولت جمهوری اسلامی ایران در کنوانسیون بین المللی رامسر متعهد شده است تا از این تالاب محافظت کند.
حسینی قومیان می افزاید : تالاب بین المللی قوریگل به علت کریدور مهاجرتی بودن برای پرندگان ،وجود 92 گونه مرتبط با تالاب ،داشتن 4 هزار قطعه انواع مختلف پرندگان و به عنوان محلی برای زاد آوری پرندگان ساکن و عبوری مانند اردک سر سفید که از شاخص ترین پرندگان جهانی هستند از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی علت کم شدن آب تالاب بین المللی قوریگل را تغییرات اقلیمی ، تغییرات انسانی و الگوی معیشتی مردم و نحوه بهره برداری از منابع آبی برشمرد .
کارشناس محیط زیست آذربایجان شرقی ادامه داد : در دهه‌های قبل این منطقه محل عبور و زیستگاه قوچ و میش‌های ارمنی بود که با قوچ و میش‌های منطقه سهند در ارتباط بودند ولی به علت توسعه شهری و ایجاد صنایع در مسیر، این ارتباط قطع شده‌ است.
حسینی قومیان ایجاد چارت تشکیلاتی حفاظتی برای این تالاب، ساخت پاسگاه محیط بانی،ارتقای کلاس مدیریتی این تالاب از منطقه شکار ممنوع به منطقه حفاظت شده ، تدقیق حد بستر برای تالاب،تعیین محدوده تغییر کاربری ممنوع به مسافت هزارهکتار،کنترل چرای دام،استفاده از افراد بومی برای مدیریت تالاب را ازجمله اقدامات سازمان محیط زیست استان آذربایجان شرقی برای حیات این تالاب اعلام کرد .
نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این‌که سرنوشت دریاچه ارومیه در سایز کوچکتری در تالاب قوریگل رخ می‌دهد، گفت: در صورتی که مسئولان مشکل کمبود آب این دریاچه بی‌تفاوت باشند، سرنوشت دریاچه ارومیه در انتظار آن خواهد بود.
غلامرضا نوری قزلجه ضمن یادآوری این مطلب که این تالاب حد فاصل تبریز و بستان آباد در دامنه گردنه شبلی از موقعیت بسیار خوبی برخوردار است، گفت: این منطقه در فصل‌ زمستان به دلیل یخ زدن از پتانسیل بالایی برای ورزش‌های زمستانی دارا است.
وی افزود: شرایط اقلیمی و برداشت‌هایی که از سال‌های گذشته رخ داده است در کم آبی این تالاب مؤثر است.
نوری قزلجه ادامه می دهد : طرح آبرسانی برای این تالاب تعریف شده که نیاز به توسعه و مرمت بیشتری دارد.
مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی هم می گوید :به علت شرایط اقلیمی و کاهش بارش های جوی و افزایش دما آب این تالاب به صورت طبیعی تامین نمی شود و به خاطر تبخیری که صورت می گیرد شاهد کاهش ورود آب و تبخیر زیاد هستیم.
امیرمحمدی می افزاید : درست به همین دلیل در سال 1372 هم زمان با سفر مقام معظم رهبری به استان و با تخصیص اعتباری برای رفع این مشکل ،سازمان جهاد کشاورزی وقت اقدام به ایجاد کانالی به نام کانال صبری چای کرد تا در فصول غیر زراعی آب این رودخانه از طریق این کانال به تالاب قوریگل هدایت شود.
وی گفت:این کانال با فناوری و علم آن روز ساخته شده و نواقصات عمده ای از جمله استهلاک،فرسایش و رسوب لوله ها ،شیب دار بودن،یخ زدگی لوله ها و نواقص فنی داردو با همه این احوال سالانه سازمان آب منطقه ای اقدام به لایروبی و برف روبی این کانال می کند تا بتواند مقداری از آب این تالاب را تامین کند.
مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی افزود: این کانال قادر به هدایت آب از این رودخانه به تالاب نیست و درست به همین خاطر این کانال باید تعمیر کلی و نوسازی شود.
امیر محمدی گفت:برای تعمیر کلی این کانال نیاز به اعتبار است و سازمان آب منطقه ای استان با استفاده از اعتبارات داخلی خودش برای احداث کانال جدید هزینه می کند .
وی می افزاید :ساخت کانال جدید در سه مرحله پیش بینی شده و برای مرحله اول آن 3میلیارد و500میلیون ریال هزینه شده است و در صورت ابلاغ اصلاحیه بودجه 91 یابودجه92مرحله دوم احداث کانال آغاز می شود.
امیر محمدی گفت:در صورت تخصیص اعتبارات پیش بینی شده برای احداث این کانال در مدت زمان یک ونیم سال احداث این کانال به پایان می رسد.
فرماندار شهرستان بستان آباد نیز می گوید :تالاب بین المللی قوریگل به دلیل نزدیکی به تبریز،به عنوان زیستگاه مناسب برای پرندگان بومی و مهاجر،داشتن ظرفیتهای ویژه گردشگری،آب و هوای مناسب تنوع زیستی، آموزش، تحقیقات و اکوتوریسم اهمیت بالایی دارد.
الیاس گل محمدزاده افزود:چون این تالاب در محدوده شهرستان بستان آباد واقع شده است مسئولان این شهرستان در نامه های متعددی نگرانی خود را از وقوع احتمالی فاجعه محیط زیستی به ویژه با کم آب شدن آن به گوش مسئولان استانی رسانده اند و در بستان آباد نیز ادارات جهاد کشاورزی و محیط زیست برای کمک به حل مشکلات این تالاب تلاش هایی را شروع کرده اند.
وی با اشاره به تنوع و گستردگی این تالاب بین المللی چه از لحاظ گونه های گیاهی و چه از لحاظ گونه های حیوانی و پرندگان ابراز امیدواری کرد:با اقدامات انجام شده و رفع مشکل کم آبی این تالاب بین المللی زمینه های لازم برای حضور سرمایه گذاران و ایجاد زیر ساخت های لازم گردشگری فراهم شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی نیز با اعلام ضرورت نگرش جهانی برای مدیریت تالابها با توجه به تغییرات اقلیمی گفت: تالاب بین المللی قوری گول در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از لحاظ تنوع گونه های جانوری و ساختار زمین شناسی از تالاب های شاخص است و به دلیل محدودیت حوضه مربوطه می توان آن را به نحو احسن مدیریت نمود .
بیوک رئیسی افزود : در این زمینه ایجاد سایت پرنده نگری و روستای پایدار در حوضه بلافصل آن در دست اقدام است .
وی با تاکید بر لزوم همکاری مدیریت ارشد استان برای جلوگیری از وقوع یک فاجعه زیست محیطی در آذربایجان شرقی گفت : به نظر می‌رسد ورود فوری مقامات ارشد استان برای رفع مشکلات فنی و مالی لازم برای جلوگیری از خشک شدن تالاب بین‌المللی قوریگل بسیار ضروری باشد.
رئیسی با بیان اینکه امروز ارتفاع آب قوریگل به 37 سانتی‌متر رسیده است، گفت: به دلیل نرسیدن آب به این تالاب، قوری‌گل در آستانه خشک شدن قرار گرفته است.
تالاب قوریگل در 18 کیلومترى جاده بستان‎آباد- تبریز قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا ‌هزار و 890 متر است.
آب این دریاچه بیشتر از رودها و آبراهه‎هاى فصلى و سیلابى از طریق چشمه‎هاى زیردریاچه تأمین می‎شود و شیرین است.
مساحت قوریگل 16 کیلومتر مربع و عمیق ترین نقطه آن 13 متر پهنا دارد.
حدود 92 گونه پرنده ،بیش از 280 گونه گیاهی در تالاب بین‌المللی قوریگل شناسایی شده اند.
از حیات وحش تالاب قوریگل در زمان حاضر می‌توان به پستاندارانی چون «جربیل ایرانی»، «موش کشتزار»، «موش مغانی»،«گرگ»، «روباه » و «سمور سنگی» اشاره کرد

دیدگاه خود را بیان کنید