ظهور قدرت دریایی ایران در اقیانوس هند

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

ظهور قدرت دریایی ایران در اقیانوس هند

یک‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۳۰ بازدید

ظهور قدرت دریایی ایران در اقیانوس هند
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: در حال حاضر شاهد ظهور قدرت‌های دریایی جدیدی مانند هند، چین و ایران در اقیانوس هند و اقیانوس آرام هستیم که باعث تغییر رویکرد استکبار جهانی در منطقه اقیانوس هند شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در اولین همایش ملی توسعه سواحل مکران و اقتدار جمهوری اسلامی ایران که صبح امروز آغاز شد گفت: سواحل مکران سواحلی است که جمهوری اسلامی ایران را به صورت بلاواسطه به آب‌های اقیانوس هند(سومین اقیانوس بزرگ جهان) متصل می‌کند و بیش از هر بخش دیگر از مرزهای دریایی کشور امکان بهره‌گیری از فرصت دریایی بودن را فراهم آورده است. یعنی دروازه‌ای طلایی که به لطف خداوند رو به فرصت‌هایی استثنایی گشوده است.

وی افزود: امکان تجارت با 36 کشور همسایه اقیانوس هند که به تنهایی قریب به یک سوم جمعیت جهان را در خود جای داده غالبا بهره‌برداری از منابع سرشار آبزیان دریایی، انرژی‌های نو، منابع بستر و زیربستر دریا، توسعه صنعت گردشگری و ارائه خدمات دریایی، حمل و نقل دریایی کالا و ترانزیت آن از طریق فعال‌سازی کریدور شمال _ جنوب ، ایجاد اشتغال و توسعه سواحل و بنادر کشور و ارتباط با سایر کشورهای جهان و سایر ظرفیت‌های موجود که با بهره‌گیری از طریق دریا فعال خواهد شد، در صورت تخصیص صحیح به امر تولید، افزایش مرز امکان تولید کشور را به همراه خواهد داشت و رشد قابل ملاحظه تولید ناخالص ملی را به دنبال دارد که این به معنی رفاه بیشتر برای مردم ایران و به ویژه ساکنان سواحل مکران است.

سیاری با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر اهمیت سواحل مکران گفت: این دور‌اندیشی در نگاه راهبردی به سواحل مکران به واقع همان نعمتی است که در دوران زمامداران تحت استثمار قبل از انقلاب اسلامی سواحل مکران از آن محروم بوده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: در دنیای امروز شاهد تغییرات تاریخ‌ساز و شگرفی هستیم که بخش قابل توجهی از آن یا در منطقه اقیانوس هند شکل گرفته است و یا در قلب محیطی که دائما در حال تغییر و شکل گرفتن است.

وی افزود: رقابت ژئوپلتیکی در این منطقه منحصر به فرد این ظرفیت را دارا است تا آثار تعیین‌کننده‌ای در نظام جهانی داشته باشد. تجدید‌حیات اقتصادی با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود در منطقه اقیانوس هند، تمرکز بر علائق ژئوپلتیکی مشترک و تقویت محیط همکاری با بهره‌گیری از بستر‌های مشترک یعنی ظرفیت‌های موجود در اقیانوس هند این امکان را برای کشورهای منطقه اقیانوس هند به ویژه بازیگران قدرتمند آن مانند جمهوری اسلامی ایران فراهم خواهد کرد و با وجود حضور نامطلوب عناصر استکبار جهانی آینده را اینگونه ترسیم کنند تا نظام آینده جهان صرفا اهداف مستکبران را نشانه نرود.

سیاری در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: پس از جنگ سرد مرکز ثقل دریایی جهان از سایر مناطق دریایی به منطقه اقیانوس هند و اقیانوس آرام جابه‌جا شد و در حال حاضر نیز شاید ظهور قدرت‌های دریایی جدیدی مانند هند، چین و ایران در این مناطق هستیم که به سرعت ظرفیت‌های آزاد را مورد بهره‌برداری قرار داده و عرصه را برای قدرت‌های دریایی بزرگ که پیشتر یکه‌تاز آب‌های آزاد جهان بودند تنگ کرده و تغییر رویکرد استکبار جهانی در منطقه اقیانوس هند شاهد هستیم.

وی ادامه داد: اما نکته حائز اهمیت این است که منطقه اقیانوس هند علی‌رغم اینکه 36 کشور ساحلی را در مجاورت خود دارد به دلایل مختلف از جمله پایین بودن تولید ناخالص ملی، اختلافات داخلی و عدم تشکیل دولت مرکزی منسجم در برخی کشورهای پیرامون آن، ظرفیت و استعداد قابل توجهی برای شکل‌گرفتن بحران‌های بزرگ منطقه‌ای در عصر حاضر و در آینده دارد.

سیاری تاکید کرد: دزدی دریایی را می‌توان تنها به عنوان یکی از مصادیق این گونه بحران‌ها برشمرد که برای سالهای متمادی امنیت خطوط مواصلاتی دریایی منطقه اقیانوس هند را به خطر انداخته است.

«نبود ترتیبات امنیتی منسجم و محدود بودن ناوگان‌های نظامی کشورهای منطقه، با قابلیت دریانوردی اقیانوسی در کنار ظرف تعدادی از دولت‌های ساحلی منطقه در اعمال حاکمیت بر مرزها و مناطق دریایی‌شان عرصه را برای شکل گرفتن هسته‌های بحران و توسعه و گسترش آن فراهم آورده است».

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: در این بین کشورهایی مانند ایران، هند، پاکستان و سریلانکا از منطقه اقیانوس هند و کشورهایی مانند چین و ژاپن از منطقه اقیانوس آرام را می‌توان به عنوان ذی‌نفعان عمده این منطقه به ویژه در حوزه‌های مشترک مانند انرژی و اقتصاد سرشماری کرد. بنابراین ذی‌نفعان منطقه اقیانوس هند شامل کشورهایی هستند که تماما در سواحل شمالی اقیانوس هند استقرار یافته‌اند و بر شریان اقتصاد جهان یعنی شمال مدار 10 درجه شمالی در اقیانوس هند مشرف است.

سیاری تاکید کرد: منطقه‌ای که نیروی دریایی ارتش نام آن را مثلث طلایی اقتصاد جهان نهاده‌اند؛مثلثی که در 3 راس آن تنگه های راهبردی هرمز، ماناکا و بابل‌مندر قرار گرفته است. به این ترتیب برقراری امنیت در این منطقه از اقیانوس هند نه تنها برای قدرت‌های بزرگ جهان بلکه برای کشورهای منطقه به ویژه کشورهای واقع در منطقه شمال اقیانوس هند حائز اهمیت است. در این بین 4 کشور ایران، هند، پاکستان و سریلانکا را می توان به عنوان ستون‌های اصلی برقراری ‌امنیت دریایی در شمال مدار 10 درجه سرشماری کرد.

وی افزود: از آنجا که این منطقه با وسعت بالغ بر 2 میلیون و 100 هزار کیلومتر مربع مساحتی معادل یک سوم برابر وسعت خاک ایران را شامل می‌شود ظرف نیروی دریایی کشورهای مطرح شده می‌تواند موجب کاهش سطح امنیت منطقه شود و بستر را برای شکل‌گیری کانون‌های بحران منطقه‌ای فراهم کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: از آنجا که انجام هرگونه عملیات دریایی در منطقه شمال اقیانوس هند مستلزم اتصال مناسب به ساحل و پسکرانه و پشتوانه عملیات در سطوح مختلف از این ناحیه است ایجاد زیرساخت‌های ضروری و فراهم نمودن ظرفیت‌های مورد نیاز به منطور تامین امنیت‌های مطلوب و حفاظت از منابع و منافع در دریا به شکل قابل ملاحظه‌ای به توسعه سواحل محل استقرار نیروهای دریایی در منطقه بستگی دارد.

سیاری در ادامه سخنانش اظهار داشت: به همین جهت با تدبیر فرمانده معظم کل قوا استقرار نیروی دریایی ارتش که از ناوگان دریایی با ظرفیت دریانوردی اقیانوسی برخوردار است از سواحل گسترده مکران در دستور کار قرار گرفت. به همین منظور نداجا برای استقرار کامل در سواحل مکران با مشکلات عدیده‌ای مواجه شد که به آن اجازه فعال‌سازی و به کارگیری همه ظرفیت‌های موجودش را برای ایفای نقش‌های مورد انتظار نمی‌دهد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: توسعه نیافتگی و محرومیت‌های موجود که به واسطه بی‌توجهی زمامداران گذشته سراسر سواحل مکران و حتی پسکرانه آن را در بر گرفته بود نیروی دریایی ارتش را در ایجاد زیرساخت‌های ضروری با چالش مواجه کرده است به نحوی که بدون حمایت‌های ملی تلاش‌های نیرو‌های مسلح به تنهایی قادر به رفع محرومیت‌ها از چهره سواحل مکران و توسعه متوازن نخواهد بود البته نداجا در راستای تحقق تدابیر رهبری با عزمی راسخ تا آخر ایستاده است.

سیاری با اشاره به سخنان رئیس جمهور در خصوص مقابله ناوگان نداجا با دزدان دریایی در اقیانوس هند گفت: این سخنان نشان دهنده آن است که هدفگذاری و راهبردهای دولت محترم حمایت از توسعه سواحل مکران و به واسطه آن نیروی دریایی ارتش را در جهت تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی در آبهای دریایی مکران و اقیانوس هند نشانه رفته است که این مهم در فرآیند اقدامات دولت در ماه‌های اخیر مشهود است.

وی ادامه داد: در همین راستا و به منظور سرعت‌بخشی در اقدامات در دست انجام پیرو مصوبه 551 شورای عالی امنیت ملی در هفته‌های اخیر کارگروهی به ریاست معاون اول ریاست جمهوری در محل هیئت دولت ،با حضور وزرا و نمایندگان وزارتخانه‌های ذیربط، نمایندگان نیروهای مسلح و استانداران سیستان و بلوچستان و هرمزگان برپا شد که امید است مصوبات این کارگروه روند اقدامات در دست انجام را بهبود بخشد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان از تلاش دولت برای تحقق تدبیر مقام معظم رهبری در حوزه توسعه سواحل مکران تقدیر کرد

دیدگاه خود را بیان کنید