تغيير اکو سيستم درياچه نئور، فاجعه اي زيست محيطي

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

تغيير اکو سيستم درياچه نئور، فاجعه اي زيست محيطي

شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۲ بازدید

تغيير اکو سيستم درياچه نئور، فاجعه اي زيست محيطي
واحد مرکزی خبر:دریاچه نئور در جنوب شرقی اردبیل به طرف خلخال در دامنه های کوهستانی رشته کوه های باغرو،یکی از زیباترین و دیدنی ترین دریاچه های ایران است.
یکی از لذیذترین ماهیان جهان موسوم به قزل‌آلای رنگین کمان در این دریاچه پرورش می‌یابد.
به دنبال رهاسازی ماهیان کپور در دریاچه نئور این دریاچه منحصر به فرد کشورمان در آستانه یک فاجعه زیست ‌محیطی قرار گرفته است، در این فاجعه ماهی کپور که برای زیست ماهی قزل آلا اختلالات عدیده ای فراهم می کند، به سرعت و در مدت کوتاهی تکثیر پیدا کرده و تمامی حجم دریاچه را پر کرده به طوریکه با طعمه قرار دادن ماهی قزل آلا عملا دریاچه را از وجود این ماهی خالی کرده است.
آرمان واعظی مدیرکل شیلات استان گفت: برای حل مشکل اکوسیستم نئور تمهیداتی اندیشیده شده است که مستلزم صرف هزینه است و ما در حد وسعمان برنامه هایی را اجرا خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه بجز مبارزه بیولوژیکی چاره ای ندارد افزود: ماهی کاراس (ماهی عید) ماهی هرزی است که متاسفانه در این دریاچه ازدیاد پیدا کرده که البته کاراس اصل به رنگ قهوه ای است، با توجه به اینکه نئور 6 ماه از سال یخبندان است این ماهیان سردآبی محیط بسیار مناسبی را برای تکثیر دارند، بنابراین شیلات استان قصد دارد با رهاسازی ماهیان سوف و اردک ماهی که ماهیان وحشی هستند به مبارزه بیولوژیکی با کاراس اقدام کند.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل نیز معتقد است به قطب گردشگری منطقه نئور به عنوان گردشگری تخصصی باید توجه کافی شود.
یحیی نقی‌زاده با اشاره به مصوبه هیات وزیران در زمینه اعلام آن به عنوان منطقه نمونه گردشگری کشور افزود: در حال جذب سرمایه‌گذارانی توانمند هستیم تا با مطالعه منطقه، زیرساخت‌های توسعه گردشگری آن را به صورت منظم و علمی توسعه دهیم.
وی برآورد سرمایه‌گذاری مورد نیاز در منطقه نمونه گردشگری نئور در استان اردبیل را 400 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: می‌توان افزایش نرخ اشتغال را تا 40 درصد در این منطقه پیش‌بینی کرد.
نقی زاده مهمترین قابلیت های اکوتوریستی دریاچه نئور را قابلیت صیدگاهی ماهی قزل آلا در اواخر فصل تابستان و اوایل پاییز، قابلیت قایقرانی ورزشی با استفاده از قایقهای غیرموتوری (بادبانی ،پارویی و پدالی) ، قابلیت پاتنیاژ و قایقرانی بادبانی در فصل زمستان که سطح دریاچه یخ می بندد، قابلیت احداث پیست اسب سواری در امتداد ساحل دریاچه بصورت تور که در این زمینه دریاچه دارای شرایط مساعد توپوگرافیک جزء در قسمتی از سواحل غربی است ، قابلیت احداث پیست دوچرخه سواری در اطراف دریاچه ، قابلیت احداث رستوران شناور در نزدیکی سواحل شمالی دریاچه با غذای اختصاصی ماهی قزل آلای تازه که از دریاچه صید می شود، قابلیت هم پیوندی با توریسم طبیعت گردی که از مسیر ییلاقهای سوباتان و شکره دشت تالش وارد حوزه این دریاچه می شود و تقریباً اکثر آنان را مسافران خارجی تشکیل می دهند، قابلیت مسیرهای پیاده روی و کوه پیمایی از مبدا دریاچه به ارتفاعات و کوههای اطراف بویژه صخره های نویی داش وقره گل ،قابلیت تورهای علمی برای آموزش دانشجویان و دانش آموزان ، بدلیل منشاء پیدایش دریاچه ویژگیهای لیمنوژیکی آب و پوشش گیاهی ،قابلیت اکوتوریستی برای اقامتهای ییلاقی دریاچه نئور -با وجود دارا بودن پتانسیلهای بسیار متنوع برای اکثر ساکنان استان ناشناخته مانده است و بجز آسفالت جاده خاکی آن اقدامی دیگری برای معرفی و استفاده بهینه از این پتانسیل ها برای جذب توریست بعمل نیامده است- عنوان کرد.
یکی از ماهیگیران صید تک‌قلاب دریاچه نئور که سال‌هاست در این منطقه اقدام به صید ماهی منحصر به فرد قزل‌آلا می‌کند، ابراز داشت: امسال در قلاب‌های خود به جای صید ماهی قزل‌آلا، کپور پیدا کرده یا اگر قزل‌آلایی هم صید شد، کمتر از 300 گرم وزن داشت که این حرکت به دنبال رهاسازی ماهیان کپوری بوده است که اقدام به تغذیه گاماروس موجود در دریاچه کرده و سبب انهدام همیشگی آبزیان این دریاچه طبیعی شدند.
سعید خداویردی گفت: مسوولان محیط زیست به دلیل این‌که قیمت بچه‌ماهی‌های قزل‌آلای رنگین‌کمان افزایش یافته بود، عمدا اقدام به خرید و رهاسازی بچه‌ماهی کپور کردند، غافل از این‌که این خود بزرگ‌ترین فاجعه برای مجموعه‌ای است که ادعای حفاظت از منابع طبیعی را دارد.
مهرداد آذر رئیس هیئت قایقرانی استان با اشاره به اینکه به لحاظ ارتفاع، دما اطراف دریاچه نئور بهترین مکان برای کمپ های تیم ملی است افزود: شرایط اقلیمی طوری مناسب است که ورزشکاران با اقامت در نئور دوپینگ طبیعی می کنند.
آذر با بیان اینکه یکی از این رشته های ورزشی «قایقرانی» است که به تازگی در اردبیل فعالیت خود را آغاز کرده است دریاچه نئور را بهترین مکان برای قایقرانی دانست.
دریاچه نئور توانایی میزبانی اردوهای ملی رشته های آبهای آرام و روئینگ را داشته و میتواند به بهترین پایگاه قهرمانی در منطقه و حتی ایران مبدل شود، علاوه بر این میتواند تاثیر زیادی در جذب گردشگر داخلی و خارجی گذاشته و موجب رونق بخشیدن استان اردبیل شود.
ابراهیم فتایی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد نیز گفت: به خاطر ویژگی خاص طبیعی دریاچه نئور از تنوع زیستی و طبیعی برخوردار است و همه‌ساله شاهد حضور پرندگان مهاجر در فصل سرد سال و مأمن حرکت و جنب و جوش حیوانات مختلف نظیر مارال، شوکا راسو، سمور، خرگوش، خرس قهوه‌ای و گرگ است.
فتایی با بیان اینکه 9 گونه از آبزیان نیز در این منطقه زندگی می‌کنند، سخت‌پوست میگوی آب شیرین یا گاماروس را از جمله آنها برشمرد و افزود: این آبزی خود مطلوب‌ترین غذا برای تهیه آبزیان به ویژه پرورش ماهی قزل‌‌آلاست.
این کارشناس محیط زیست می‌افزاید: در جشنواره صید ماهی این منطقه شاهد از بین رفتن ماهیان قزل‌آلا و به جای آن رشد ماهیان کپور بودیم . نظارت نداشتن در رهاسازی بچه‌ماهی‌ها علت اصلی این فاجعه می‌تواند باشد که به جای رهاسازی بچه‌ماهی‌های قزل‌آلا، کپور رهاسازی شده که این اتفاق شاید سهوی یا ناخواسته رخ داده است.
وی خاطر نشان کرد:‌علت دوم این مسئله را می‌توان رهاسازی ماهیان شب عید دانست. میزان تکثیر ماهیان شب عید که عمدتا از نوع کپور است، بسیار بالاست و نسبت به شرایط دما و جغرافیایی نیز مقاوم به نظر می‌رسد که ممکن است با ورود به این دریاچه طبیعی، زمینه این فاجعه زیست محیطی را فراهم کند.
65ضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل ضرورت فرهنگ‌سازی در این امر و تلاش مسئولان را برای جمع‌آوری ماهیان قرمز شب عید یادآور شد و افزود: در شهرهایی چون اصفهان شهرداری با در نظر گرفتن مکانی خاص از شهروندان می‌خواهد این ماهی‌ها را به این مکان‌ها انتقال دهند تا معضل زیست محیطی به وجود نیاید

دیدگاه خود را بیان کنید