کرمانشاه مستعد پرورش ميگوي آب شيرين

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

کرمانشاه مستعد پرورش ميگوي آب شيرين

سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۴۸ بازدید

کرمانشاه مستعد پرورش ميگوي آب شيرين
واحد مرکزی خبر :میگوی آب شیرین گونه ای آبزی است که درمناطق گرمسیری و آبهای شیرین رشد می کند.
میگوی آب شیرین از سال 72 وارد چرخه صنعت آبزی پروری شیلات ایران شده است .
رییس اداره تولید و پرورش آبزیان شیلات استان کرمانشاه می گوید درمیان استان های غیر ساحلی ، کرمانشاه تنها مرکز تکثیر میگوی آب شیرین کشور است.
شاه‌محمودی می افزاید ازسال 78 پست لارو این میگو به شهرستان قصرشیرین( به عنوان بهترین مکان گرمسیری استان) وارد شد و حالا این مرکز ظرفیت تولید سه تا پنج میلیون قطعه پست لارو را دارد.
او می گوید اقلیم همیشه گرم شهرستان قصرشیرین وطبع گرما دوستی میگوی آب شیرین، بستر مناسبی برای تکثیر و تولید انبوه این آبزی در این شهرستان فراهم کرده تا جایی که مجتمع پرورش ماهی شهدای قصرشیرین استان کرمانشاه به عنوان تنها مجتمع تولید کننده میگوی آب شیرین استان کرمانشاه قابلیت بالایی در پرورش این گونه میگو دارد.
مجتمع پرورش ماهی و میگو شهدای قصرشیرین8 هزار هکتارمساحت دارد و در جنوب‌شرقی شهرستان قصرشیرین واقع شده است آب مزارع پرورش ماهی از رودخانه الوند تامین می‌شود علاوه بر این ، این مجتمع بزرگترین مرکز تولید ماهی های گرمابی کرمانشاه هم هست .
گونه‌های لارو میگوی آب شیرین در قصرشیرین پس از طی مراحل مختلف درنهایت به پست لارو تبدیل می‌شوند.
مدیرکل شیلات کرمانشاه می گوید پارسال حدود 14 تن میگو در استان کرمانشاه تولید شد، که امسال این میزان به 20 تن رسید.
شهبازی با بیان اینکه میزان تولید پست لاروها به تقاضای خرید و نیاز بازار بستگی دارد می گوید پارسال حدود 2 میلیون قطعه پست لارو درقصرشیرین تولید شده است.
به گفته رئیس شیلات قصرشیرین در کنار پرورش این آبزی 2 باب گلخانه مخصوص نگهداری مولد میگو هم در قصرشیرین احداث شده است .
کرد رستمی می افزاید این مجتمع به عنوان قطب تکثیر و پرورش میگوی آب شیرین کشور محسوب می شود.
او می گوید بچه میگوها در منطقه قصر شیرین از نیمه دوم اردیبهشت ماه که دمای آب به 20 و بالاتر از 20 درجه سانتی گراد می رسد رها سازی می شوند
طول دوره پرورش 150 تا 160 روز است که در این مدت میگو به وزن بازاری می رسد زمان برداشت بر اساس دمای آب تعیین می شود وزمانی که دمای آب به 20 درجه سانتی گراد رسید عملیات برداشت انجام می شود .
به گفته رئیس شیلات قصرشیرین در این مجتمع سالانه بیش از 100 هزار قطعه پست لارو به استان های مستعد کشور هم صادر می شود.
حالا مسئولان شیلات استان کرمانشاه امیدوارند با توجه به سیستم های نوین پرورش میگو در مجتمع پرورش میگوی قصرشیرین و با توجه به این استعداد ها در سالهای آینده تولید میگو در این مجتمع 2 برابر شود تا امکان صادرات آن هم فراهم شود چرا که با توجه به قیمت بالای این آبزی توسعه و پرورش آن می تواند صرفه اقتصادی خوبی برای مردم منطقه فراهم کند

دیدگاه خود را بیان کنید