ظرفيت هاي گردشگري درياچه و سد کارون چهار

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

ظرفيت هاي گردشگري درياچه و سد کارون چهار

چهار‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۲۱ بازدید

ظرفيت هاي گردشگري درياچه و سد کارون چهار
واحد مرکزی خبر:وجود دریاچه پشت سد کارون چهار، چشم اندازهای طبیعی جنگلی زاگرس و آثار تاریخی و فرهنگی منطقه، این مکان را به جاذبه گردشگری پررونق تبدیل کرده است.
سد کارون چهار بلند‌ترین سد بتنی دوقوسی کشور با ارتفاع 230 متر و طول تاج 440 متر در استان چهارمحال و بختیاری و در فاصله 180 کیلومتری جنوب غربی شهرکرد و چهار کیلومتری پایین دست محل تلاقی رودخانه های ارمند و بازفت در این استان واقع شده است.
تنظیم آب رودخانه کارون به میزان سه و هفت دهم میلیارد متر مکعب در سال، کنترل طغیان و سیلاب های مخرب رودخانه کارون و تولید انرژی برق آبی به میزان 2 هزار و 107 میلیون کیلووات ساعت از مهم ترین اهداف ساخت این سد عظیم و ملی است.
علاوه براین اجرای طرح های گردشگری و ورزش های آبی همچون اسکی روی آب، شنا، غواصی و قایقرانی و پرورش ماهیان در قفس در دریاچه پشت سد کارون چهار با 120 کیلومتر ساحل، نقش مؤثری در جذب گردشگر در این منطقه دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری هم با اشاره به تصویب طرح جامع گردشگری دریاچه سد کارون چهار می گوید: این طرح در پنج مرحله شامل ورزشی، اقامتی، رفاهی، بین راهی و پذیرایی اجرا می شود و برای اجرای این طرح ها بیش از 2 هزار میلیارد ریال اعتبار ملی، استانی و بخش خصوصی پیش بینی شده است.
مژگان ریاحی افزود: اقامت روی آب به صورت شناور در قالب رستوران، مکان های پذیرایی و اقامتی، ورزش های آبی، قایق سواری و صخره نوردی از جاذبه های گردشگری است.
وی می گوید‌: بخش اقامتی این طرح ظرفیت 850 نفر و در بخش های دیگر ظرفیت هزار نفر را دارد.
خانم ریاحی افزود : جاذبه هایی چون جنگل هلن، کاروانسرای شلیل، پل سیمی دوپلان، آبشار دره عشق و شالیزارهای روستاهای اطراف در مسیر سفر به دریاچه سد کارون چهار قرار دارند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری هم می گوید: رودخانه کارون با عبور از مناطق کوهستانی و جنگلی چهارمحال و بختیاری به دلیل چشم اندازهای طبیعی جذابی که در طول مسیر ایجاد کرده و ظرفیت قایقرانی (رفتینگ) که دارد، به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی ارزشمند و مقاصد اصلی گردشگری در محدوده طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی در چهارمحال بختیاری به شمار می رود.
آقای صادقی گفت : تفرج و گردش در طبیعت زیبا و بکر منطقه، فعالیت های پژوهشی، عکاسی و نقاشی و کوهنوردی و ماهیگیری از ظرفیت های این منطقه برای جذب گردشگران است.
مدیر شیلات و امور آبزیان چهارمحال و بختیاری هم می گوید: شرایط آب و هوایی مطلوب و اجرای موفق طرح پرورش ماهی در قفس از مناطق مستعد برای پرورش ماهیان خاویاری به شمار می رود، در کنار این ظرفیت ها وجود سد کارون چهار هم محیط مناسبی را برای پرورش دهندگان ماهیان خاویاری فراهم کرده است تا بتوانند محصول مناسب و با کیفیتی تولید کنند.
آقای پیرعلی افزود : چهار حوضچه پرورش ماهیان خاویاری در پشت سد کارون چهار قابلیت بی نظیری برای پرورش این نوع ماهی فراهم کرده است.
وی می گوید: دریاچه کارون چهار ظرفیت پرورش سه هزار تن ماهی قزل آلا را دارد.
ساخت بزرگترین پل زیرقوسی خاورمیانه در مسیر جایگزین ارتباطی جاده شهرکرد به خوزستان با آبگیری دریاچه سد کارون چهار از دیگر جاذبه های دیدنی این منطقه به شمار می رود.
مجری طرح پل زیر قوسی کارون چهار با اشاره به این که بیش از 200 متخصص کشورمان مراحل ساختمانی و بخش های مهندسی، طراحی و ساخت این پل را برعهده دارند، می گوید: خیز قوس پل حدود67 متر، دهانه اصلی300 متر، طول عرشه 380 متر و عرض آن 11 و هشت دهم متر، دارای 2 باند سواره رو و 2 پیاده رو در طرفین است.
آقای ساریخانی افزود: ارتفاع این پل عظیم از کف دره 250 متر و فاصله آن از سطح آب دریاچه در بالاترین حد آبگیری 72 متر است که برای ساخت آن سه هزار و 750 تن سازه فلزی استفاده شده است.
بهره گیری از عرشه تمام فلزی، افزایش دهانه قوسی پل تا 50 متر و بارگذاری و تحلیل دینامیکی دقیق این پل در برابر زلزله و باد از دیگر ویژگی های این پل زیر قوسی است.
این پل تیرماه سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
کارشناسان گردشگری می گویند: سد و نیروگاه کارون چهار به دلیل قرار گرفتن در محور ارتباطی خوزستان - شهرکرد این امکان را به یکی از مهم ترین قطب های گردشگری چهارمحال و بختیاری در آینده ای نزدیک تبدیل خواهد کرد.
همچنین شناسایی قابلیت های باستان شناختی و جاذبه های گردشگری طبیعی این منطقه، علاوه بر اشتغالزایی، نقش مؤثری در بهبود اقتصاد و فرهنگ مردم منطقه ایفا خواهد کرد

دیدگاه خود را بیان کنید