چابهار بندري که بايد رونق بيشتري بگيرد

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

چابهار بندري که بايد رونق بيشتري بگيرد

پنج‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۲۹ بازدید

چابهار بندري که بايد رونق بيشتري بگيرد
واحد مرکزی خبر: چابهار بندری استراتژیک که سواحلش ارتباط ایران با آب های آزاد و سومین اقیانوس بزرگ جهان ، اقیانوس هند را برقرار می کند.
تنها مسیری که می تواند ارتباط با خلیج فارس و ترانزیت بندری کالاها از کشورهای شرق آسیا به اروپا و برعکس را فراهم کند ، شهرستان چابهار است.
شهرستان چابهار در طرح توسعه محور شرق کشور هم که از جمله اقدامات اساسی برای رونق و آبادانی نقاط محروم کشور محسوب می شود ، جایگاه ویژه ای دارد زیرا بنا به نظر کارشناسان می توان با رونق بخش های مختلف این بندر از جمله حمل و نقل ، شیلات ، جاذبه های گردشگری و ارتباط با آب های آزاد به رونق اقتصادی و رفع محرومیت در منطقه کمک کرد.
بر همین اساس چند طرح عظیم و ملی در چابهار در دست اجراست.
طرح توسعه اسکله های تجاری چابهار از جمله طرح های بزرگی است که قرار است میزان تخلیه و بارگیری سالانه کالا در این بندر را از 2 و نیم میلیون تن فعلی به 6 میلیون تن تا پایان سال 92 افزایش دهد.
رضوانی مدیرکل بنادر و کشتیرانی سیستان و بلوچستان گفت: این طرح در پنج مرحله انجام خواهد شد و هم اکنون مرحله اول آن در دست اجراست.
وی افزود: چنانچه ساخت دیگر مراحل بدون توقف انجام شود تا سال 2030 میزان تخلیه و بارگیری کالا در این بندر به 20 میلیون تن در سال خواهد رسید و موجب رونق منطقه در بخش تجارت ، ترانزیت و حمل و نقل خواهد شد.
بندر چابهار نزدیک ترین مسیر برای دستیابی کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب های آزاد است و توجه به این مهم موجب شده است تا خط آهن چابهار - زاهدان - مشهد به عنوان یک طرح عظیم ملی در دستور کار قرار گیرد.
جاده ترانزیتی چابهار - میلک نیز ساخته شده و امکان حمل و نقل و ترانزیت کالا از بندر چابهار به افغانستان را فراهم کرده است.
رضانژاد مدیرداخلی گمرک چابهار می گوید: هم اکنون شرایط برای رونق ترانزیت کالا از چابهار به افغانستان فراهم است اما لازم است تا با ارائه تسهیلات بیشتر به سرمایه گذاران و اطلاع رسانی دقیق و بیشتر ، زمینه حضور تجار افغان و توجه آنان به مسیر ترانزیتی چابهار – میلک را فراهم کرد و از رونق اقتصادی در این بخش بهره برد.
زیبایی های سواحل چابهار و بکر بودن آن از ویژگی های این بندر است که می تواند به صنعت گردشگری در این منطقه کمک کند.
هر سال در ایام نوروز بیش از 900 هزار مسافر از سراسر کشور به بندر چابهار سفر می کنند.
حسینی رئیس میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی چابهار می گوید: برای این که چابهار جایگاه خاص گردشگری خود را بیابد نیازمند اطلاع رسانی بیشتر و فراهم کردن امکانات زیر ساختی وسیع برای حضور گردشگران به خصوص گردشگران خارج از کشور هستیم.
در همایش سواحل مکران و اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران هم که در چابهار برگزار شد ، چابهار به علت ارتباط با آب های آزاد بیش از هر نقطه دیگری مورد توجه قرار گرفت.
سردار وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ، چابهار را نقطه اتصال quotation mark آ سه آن quotation mark و quotation mark اکو quotation mark دانست و گفت: این منطقه همچنین می تواند هاب انرژی ایران قرار گیرد.
وی همچنین از تشکیل کارگروهی در دولت به ریاست معاون اول رئیس جمهور برای توسعه سواحل مکران به ویژه چابهار خبر داد و گفت: با ایجاد زیر ساخت های لازم در چابهار می توان رونق را برای این منطقه و کشور ایجاد کرد.
با توجه قابلیت های بندر چابهار که به بخشی از آنها اشاره شد ، کارشناسان اقتصادی بر این عقیده اند که چنانچه اجرای طرح های زیربنایی مانند اتصال چابهار به شبکه سراسری راه آهن ، توسعه اسکله های تجاری و صیادی چابهار ، ساخت بزرگ راه ها در مسیر چابهار و ایجاد صنایع تبدیلی از جمله پتروشیمی و ساخت فرودگاه در منطقه آزاد چابهار در این بندر تسریع نشود و از آن غافل شویم باید منتظر بود تا کشورهای ساحلی اقیانوس هند به خصوص پاکستان که چابهار را رقیب بندر گوادر خود می داند ، در توسعه این بندر از ایران سبقت گرفته و چابهار را پشت سر بگذارد

دیدگاه خود را بیان کنید