پایان روزهای خوش صید و صیادی

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

پایان روزهای خوش صید و صیادی

دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۱۹ بازدید


خبرنگار مهر، زمان صید ماهیان استخوانی در دریای خزر هر سال از مهرماه آغاز و تا فروردین سال بعد ادامه می یابد که امسال این مهلت تا 22 فروردین ماه تمدید شد
هر ساله پایان فصل صید 16 فروردین ماه تعیین می‌شود و طبق شرایط جوی و تقاضاهای جامعه صید و صیادی استان‌های شمالی گیلان، گلستان و مازندران این تاریخ به مدت یک هفته تمدید شده است.

مقایسه آمارهای سالهای مختلف صید و صیادی در گلستان نشان از کاهش میزان صید درسالهای اخیر دارد، با این حال مسئولان شیلات استان عنوان می کنند که در فصل صید سالجاری با رشد میزان صید مواجه شوند.

1420 صیاد در قالب 21 شرکت تعاونی به صید و صیادی مشغول هستند و کپور، سفید، کفال و کلمه از جمله ماهیان استخوانی قابل صید هستند.

معاون صید و صیادی شیلات گلستان در فصل صید سال 90 و 91 حدود 371 تن ماهیان استخوانی فصل صید جاری در استان صید شد.

محسن یحیایی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: این میزان صید ماهیان استخوانی از 15 مهرماه سال قبل تا 15 فروردین ماه تولید شد.

وی اظهار داشت: در این مدت 285 تن ماهی کفال، 45 تن ماهی سفید صید شده و سایر ماهیان نیز شامل کلمه و کپور بوده است.

سیر نزولی سالانه صید ماهیان استخوانی

ماهیان استخوانی گلستان شامل سفید، کفال، کپور، کلمه، سوف، سگ ماهی و .... بوده و سرانه صید در هر شرکت در فصل صید 90 - 89 ، برابر با 38 تن بوده است.

همچنین برآورد میزان کل صید در فصل صید 90- 89 برابر با 761 تن بوده و شامل 255 تن ماهی سفید، 392 تن ماهی کفال، 71 تن ماهی کپور و 43 تن سایر گونه ها گزارش شده است.

به گزارش مهر، فصل صید سال 91 – 92 با شروع خوبی همراه بوده و در 10 روز اول صید شاهد رشد میزان صید ماهیان استخوانی در استان بود ایم.

بیشترین صید توسط تعاونی چپاقلی در منطقه گمیشان بوده است که صیادان این تعاونی توانستند در این مدت 3 هزار و 334 کیلوگرم ماهی را صید کنند که 91 درصد صید آن از گونه کپور بوده و کمترین میزان صید توسط تعاونی توماچلر در منطقه میانکاله بوده که مقدار آن 613 کیلوگرم و 56 درصد صید آنان از گونه کفال است.

همچنین بیشترین صید ماهیان سفید توسط تعاونی غنچه در منطقه میانکاله به ثبت رسیده که مقدار آن یک هزار و 183 کیلوگرم می‌باشد و 60 درصد کل صید این تعاونی را به خود اختصاص داده است.

در این مدت بیشترین صید ماهی کفال توسط صیادان تعاونی قره سو در میانکاله به ثبت رسیده و میزان صید آنان 2 هزار و 20 کیلوگرم بوده است و حدود 74 درصد کل صید این تعاونی را به خود اختصاص داده است.

درآمد 100 هزار تومانی صیادان در ماه

در سالهای اخیر با کاهش میزان صید، میزان درآمد صیادان گلستان نیز کاهش محسوسی یافته و به گفته مدیرکل شیلات گلستان، متوسط صید صیادان استانی در حدود 600 تا 700 کیلوگرم در ماه است، یعنی صیاد، ماهیانه 100 هزار تومان درآمد دارد و از این موضوع نتیجه می گیریم که دریا دست رد به سینه ما زده و ظرفیت این گونه فعالیت ها را ندارد و باید برای اصلاح این اوضاع و رفع مشکلات صیادان، فکر دیگری کنیم.

علی اکبر پاسندی افزود: صیادان غیرمجاز در حال غارت سرمایه و حیثیت ما هستند و نباید به آنها کمک کرد، ما ناچاریم در سال جدید بخش هایی از مسیرهای ورود به دریا را ببندیم تا از طریق اجرای طرح های پرورشی، برای فرزندان شما ایجاد اشتغال کنیم.

پاسندی تاکید کرد: بر این اساس جوانان باید به این سمت بروند که پاسخ تمام نیازهای خود را از دریا نگیرند و به شیلات کمک کنند تا اتفاق ها و حوادث تلخ در حوزه دریا کمتر شود و به دریا فرصت بدهند تا قدرت تولید خود را حفظ کند.

پایان فصل صید ماهیخوانی استخوانی آغاز بر فصل بیکاری صیادان بوده و بسیاری از این صیادان برای گذر زندگی مجبورند به شغل های دیگری از جمله دستفروشی و یا فروش ماهیان پرورشی در کنار جاده ها و خیابانهای گلستان بپردازند.

گلستان 100 کیلومتر نوار ساحلی دارد

دیدگاه خود را بیان کنید