زباله هاي شهر آبادان تهديدي براي تالاب شادگان

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

زباله هاي شهر آبادان تهديدي براي تالاب شادگان

سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۴ بازدید

زباله هاي شهر آبادان تهديدي براي تالاب شادگان
واحد مرکزی خبر : دفن زباله های شهرستان آبادان در تالاب بین المللی شادگان بزرگترین معضل زیست محیطی جنوب کشور را رقم زده است .
روزانه حدود 220 تن زباله در آبادان تولید می شود .
به گفته مسئولان شهری آبادان، سرانه تولید زباله در این شهر بیش از 800 گرم است درحالی که ‏سرانه پسماندهای خانگی در مناطق شهری کشور روزانه 685 گرم و در ‏‏جامعه ‏روستایی 300 گرم است.
آبادان جزیره ای محصور به رودخانه های اروند رود ، کارون ، بهمنشیر و خلیج فارس است.
سفره های آبی زیرزمینی نیز در این جزیره بسیار بالاست به گونه ای که در عمق نیم متری زمین می توان به سفره های آبی زیر زمینی دسترسی پیدا کرد. این در حالی است که به گفته کارشناسان، گود برداری برای دفن زباله باید بیش از پنج متر باشد .
یکی از کارشناسان برنامه ریزی شهری می گوید : زباله باید به نحوی در خاک مدفون ، ‏لایه ‏بندی و پوشش داده شود که هیچ آسیب‎ ‎زیست محیطی از قبیل ‏بو ، دود و آلودگی برای خاک ‏و آب های سطحی و زیر ‏زمینی ایجاد نکند.
آقای شهری می افزاید : این موضوع موجب شده که شهرداری نتواند زباله های شهری را در آبادان و یا مناطق اطراف آن که وضعیتی مشابه با آن دارد، دفن کند و لذا شهرداری آبادان زباله ها را در تالاب بین المللی شادگان که اهمیتی جهانی دارد، دفن می کند.
وی اضافه می کند : اهمیت زیست محیطی تالاب تا جایی است که با 430 هزار هکتار وسعت ازطریق خورهای منطقه به خلیج فارس متصل ‏می شود و علاوه بر تصفیه طبیعی آب ، نقش مهمی در چرخه حیات و تغذیه ‏پرندگان مهاجر دارد که همه ساله به این تالاب مهاجرت می کنند.
بر اساس مشاهدات عینی صدها هزار تن زباله طی سالیان متمادی در بخشی از تالاب شادگان دفن شده است .
علاقه مندان محیط زیست از نشت شیرابه های زباله به عنوان ‏یکی از آلوده ترین مواد موجود در کره خاکی به تالاب شادگان خبر می دهند .
خانم عیدانی از فعالان محیط زیست در شهرستان آبادان می گوید : شیرابه زباله هایی که در تالاب شادگان دفن شده ، صدمات جبران ناپذیری به این تالاب وارد کرده است و این شیرابه ها همچون سمی خطرناک، موجودات زنده این تالاب وسیع را نابود می کند .
وی می افزاید : تالاب شادگان محل اصلی صید ماهی بسیاری از اهالی شهرستان شادگان است اما دفن زباله های آبادان در این تالاب هم صید ماهی را در این منطقه کاهش داده و هم ماهی های صید شده را که به مواد سمی آلوده کرده است، وارد چرخه غذایی شهروندان می کند .
آقای آلبوناصر از صیادان منطقه می گوید: طی چند سال گذشته صید ماهی ما خیلی کمتر شده است و روز به روز کمتر هم می شود .
آقای مومنی از کارشناسان بهداشت منطقه می گوید : نشت شیرابه های زباله به داخل آبراه اروند و ‏تالاب شادگان بدترین عارضه زیست محیطی دفن نامناسب زباله ها ‏در شهرستان آبادان است .
وی می افزاید : شیرابه زباله به عنوان پر مخاطره ترین آلاینده ‏زیست محیطی در فراگرد دفن نامناسب پسماندها به واسطه بروز تجزیه و ‏تغییرات فیزیکی و شیمیایی در روان آب ها یا منابع زیرزمینی حل می شود و محیط زیست تالاب را نابود می کند.
‎رئیس اداره محیط زیست آبادان می گوید : دفن زباله در محدوده تالاب بین ‏المللی شادگان علاوه بر ‏آلودگی آب و خاک ‏تالاب،حیات ‏آبزیان را نیز به ‏مخاطره انداخته است. ‏‎ ‎
آقای موسوی آزاد می افزاید : زباله های تولیدی در این شهرستان از چند دهه ‏پیش در حاشیه تالاب ‏شادگان ‏دفع می شود ‏به نحوی که به درون تالاب نیز راه ‏یافته و علاوه بر ‏خشک کردن ‏بخشی از تالاب به همراه ‏فاضلاب ها موجب آلودگی ‏شدید این زیستگاه زیبا شده است‎ ‎‏.
وی اضافه می کند : سه زیستگاه ‏شادگان، خورموسی و خور الامیه با عنوان تالاب شادگان درماه ‏های سرد سال پذیرای هزاران مرغ مهاجر است و این معضل حیات این جانداران را به مخاطره اناخته است .
‎رئیس اداره محیط زیست آبادان راه حل این مشکل را بازیافت زباله در این شهرستان می داند و می افزاید : جدا سازی زباله های قابل بازیافت در مبدا و کمپوست و ‏سوزاندن باید جایگزین دفن شود .
آقای موسوی آزاد با بیان اینکه حدود 75 درصد زباله های تولیدی درشهرستان آبادان قابل بازیافت ‏است ، می گوید: فقط 30 درصد زباله های خشک آبادان اکنون از طریق بخش خصوصی بازیافت ‏می شود .
وی می افزاید : با تقویت روند جدا سازی زباله ها و بازیافت می توان ضمن ساماندهی بهتر این مشکل به چرخه محیط زیست، ایجاد اشتغال و اقتصاد ‏خانوارها نیز کمک کرد.
‎رئیس اداره محیط زیست آبادان می گوید : مدت ‏زیادی است که خبر انجام ‏مطالعات و جلب سرمایه گذار برای اجرای واحد بازیافت زباله شهرداری آبادان مطرح است اما هنوز هیچ اقدامی برای اجرایی شدن آن انجام نشده است. ‎
آقای موسوی آزاد می افزاید : باید زباله های شهرستان آبادان بازیافت شود ودفن زباله باید هرچه سریعتر در تالاب بین المللی شادگان متوقف شود در غیر اینصورت باید در انتظار روزهای سختی برای تالاب بین المللی شادگان باشیم

دیدگاه خود را بیان کنید