غارت آبزیان خلیج فارس به شیوه های غیرمتعارف

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

غارت آبزیان خلیج فارس به شیوه های غیرمتعارف

چهار‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۵ بازدید

غارت آبزیان خلیج فارس به شیوه های غیرمتعارف
خبرنگار مهر، صید و صیادی یکی از مشاغل قدیمی ساحل نشینان است که نسل به نسل از پدر به پسر رسیده و روزی حلالیست که بر سر سفره خانواده های ساحل نشین خودنمایی می کند.
علیرغم اینکه دولت ها سعی در رفع مشکلات این قشر زحمت کش دارند، متاسفانه خواسته یا ناخواسته مصوبات دستگاه های اجرایی موجب می شود تا عرصه صید بر صیادان تنگ تر شود. تا جائیکه برخی از صیادان نشستن در خانه و فروش سهمیه سوخت را به رفتن به دریا و مشقات صید ترجیح می دهند.
دیگر مشکل بر سر راه صیادان فروش ماهی با قیمت مناسب به عاملین عرضه است. در این بین دخالت تعاونی و شیلات و همچنین عدم حمایت های سخت افزاری از صیادان موجبات افزایش قیمت فروش ماهی شده تا آن جاکه بسیاری از صیادان فروش ماهی به شناورهای خارجی با قیمت دلار و درهم را ترجیح می دهند.
آیت الله خدایی از کارشناسان شیلات استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: وظیفه شیلات حمایت از صیادان است. صید گاه و ماهی نیز متعلق به صیاد است، البته به همراه رعایت کلیه مسایل ایمنی، امنیتی و لوازم موجود برای رفتن به دریا.
وی عنوان کرد: صیادان حق دارند ماهی صید شده را به هر کس که قیمت بیشتری می دهد بفروش برسانند و اوست که قیمت تمام شده برای صید ماهی را اعلام می کند. شیلات و اعضای تعاونی با توافق که با صیاد و براساس استعلام از دیگر مراکز نرخ گذاری دارند، نرخ خرید و فروش برای عاملین فروش را تعیین می کنند
خدایی با بیان اینکه به دنبال ساماندهی شیوه درست صید و توزیع ماهی در جزیره کیش هستیم، اظهارداشت: باید روش فعلی خرید و فروش ماهی در بازار به شیوه روز فروشی تغییر کند.
این کارشناس شیلات هرمزگان معتقد است روش سنتی که در بعض از استانهای شمالی کشور و حتی تمام دنیا انجام می شود بر اساس نرخ روز است.
وی از جمع آوری بازار قدیم ماهی فروشان در جزیره کیش با نظارت شیلات و دامپزشکی خبر داد و اعلام کرد: با اجرای طرح ساماندهی صید و فروش ماهی با فاکتورهای مورد تائید تعاونی ها دیگر مشکلی برای عرضه ماهی نخواهند داشت.
کارشناس شیلات کیش با تاکید بر روش ستنی روز فروش و تعیین قیمت ماهی اظهارمی کند: عده ایی از عاملین فروش به دلیل سود بیشتر با طرح ساماندهی صید و فروش ماهی مخالفت می کنند.
این کارشناس شیلات با اظهار اینکه دستگاههای مختلفی همچون سازمان بنادر، دامپزشکی، نیروی انتظامی، کمیته امنیت دریایی، بازرگانی و شورای تامین در صید ماهی و مسائل پیرامون ان دخیل هستند، تصریح کرد: مصوبات این سازمانها شیلات را در حمایت از صیادان و عرضه کنندگان آبزیان محدود و کمرنگ می کند و مشکلات متعددی را میان شیلات و صیادان بوجود می آورد.
خدایی با ابراز تاسف از اینکه هنوز تورهای زیرآبی غیر مجاز در دریا صید می کنند، خاطرنشان کرد: با وجود جلوگیری و توقیف صدها نوع از این تورها همچنان این تخلف بزرگ صورت می گیرد. ماهی ها توسط قاچاقچیان داخلی و خارجی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و شناورهای گذری صید می شوند. این ماهی ها از انواع مرغوب و کمیاب در حوزه صیادی کیش هستند و این امر سالهاست که اتفاق می افتد.
وی شرایط گرانی را مرتبط به ماهی های کم یاب و ماهی هایی که صید آنها ممنوع است عنوان می کند و می افزاید: بعضی ازعاملین فروش نیز ماهی قاچاق می خرند و در بازار با قیمت دلخواه به فروش می رسانند و موجبات بر هم زدن نظم قیمتی بازار می شوند، به طور مثال ماهی های سردخانه ای که در مشهد فروش نرفته به اسم ماهی تازه به کیش می آورند و زیر قیمت می فروشند.
بعضی از کارشناسان و دست اندرکاران صید و فروش ماهی در استان هرمزگان به ویژه جزیره کیش معتقد هستند شیلات حکم پلیس را برای صیادان پیدا کرده است. چرا که همه دستگاهها پشت قضایای صید نکته و نظرات خود را مصوب و تصویب می کنند. همچون استانداری که طی یک نامه به شیلات خواستار کاهش دو هزار لیتری سوخت صیادان شد.
از دیگر مشکلات صیادان صدور مجوز 24 ساعته و حداکثر 48 ساعته صید است که صیادان تنها برای رفت و برگشت این زمان را نیاز دارند در حالیکه صید شرایط و روش های خاصی دارد که در زمان تعیین شده نمی گنجد. حتی جریمه در بازگشت از صید نارضایتی صیادان را در پی دارد. الزام شیلات برای اجرای این مصوبات سالهاست که عرصه صید را بر صیادان تنگ کرده است و صیادان را حیران و گاه بلاتکلیف می کند که همیشه نسبت به این مسایل گلایه می کنند
جاسم ابراهیمی رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی صیادان کیش در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه دلالان در شهرهای ساحلی با قیمت بالاتر ماهی صیادان را نسبت به کیش می خرند، بیان داشت: از این رو صیادان مجبور نیستند ماهی خود را با قیمت کمتر در جزیره کیش بفروش برسانند. حق صیاد است برای صید خود قیمت تعیین کند و بارها نیز کمتر از نرخ اعلام شده از طرف آنها ما و شیلات با توافق بین صیادان و تعاونی ماهی را بین عاملین فروش توزیع می کنیم حتی کمتر از نرخ دیگر جزایر و بنادر استان هرمزگان.
وی افزود: هر سال در فصل های مختلف صید غریبه ها می آیند و در حوزه ماهیگیری کیش تورهای غیر مجاز زیر آبی می اندازند و معلوم نیست صید حاصله را به کجا می برند.
ابراهیمی با اظهار اینکه 70 صیاد در جزیره کیش مشغول به فعالیت هستند، اظهار می کند: بارها از مسئولان جزیره کیش خواستار حمایت از این قشر زحمت کش شده ایم.
این صیاد پیشکسوت و کهنه کار می گوید: ما محافظان دریا هستیم و کوچکترین تخلف در دریا را سریعا به مسئولان در کیش گزارش می دهیم و بارها به غریبه ها اجازه نداده ایم در آبهای استحفاظی کیش صید کنند. نباید فراموش کنیم که همیشه در دریا نیستیم که از صیدهای بی رویه و غیرمجاز جلوگیری کنیم.
ابراهیمی در مورد گرانی ماهی در بازار کیش و نقش دلالان در این موضوع افزود: تعاونی اجازه گرانی و افزایش قیمت را به آنها نمی دهد و در واقع ما اعتقاد داریم باید صیادان سود بیشتر را ببرند نه عاملین و خرده فروشان. صیاد به خاطر زحمت زیاد، مخاطرات دریایی، مساعد نبودن جوی آب وهوا لیاقت دریافت سود را دارد نه افراد غیرمسئول.
وی با اشاره به مشکلات پیش روی صیادان گفت: صیادان بابت سرویس یک موتور لنج در سال 60 تا 70 میلیون تومان می پردازند. همچنین خرید یک دستگاه موتور لنج بالغ بر 250 تا 300 میلیون تومان هزینه می کنند. قایقی را که روزی یک میلیون می خریدند امروز بیش از 11 میلیون تومان است و هزینه موتور آن بین 30 تا 40 میلیون تومان است.
رئیس هیئت مدیره تعاونی صیادان در ادامه می گوید: این هزینه ها برای صیادان بسیار سنگین و دشوار است آن هم در صورتی که هیچگونه حمایتی از این قشر زحمت کش و پرتلاش نمی شود. همچنین خطرات امواج طوفان و به دریا نرفتن گاهی یک تا دو ماه برای صید مشکلاتیست که بر دوش صیادان است.
وی بیان داشت: صیاد با صید ماهی نفس می کشد و زندگی می کند. بدون صید هیچ است. اگر نتواند روزی خود را از دریا بگیرد هیچ کس نان و آبی در خانه اش نمی برد و شکم او و خانواده اش را سیرنمی کند برای همین است که باید از او حمایت شود.
ابراهیمی می افزاید: صیاد بدنبال روزی حلال است و آن را ازخداوند خواستار می شود. اوست که در دریا حامی صیاد و روزی دهنده است آن هم با تمامی خطرات و مشکلات و زحمت هایی که صیاد برای صیدش به جان می خرد تا زندگی اش تامین شود.
وی خاطرنشان کرد: از طرفی صیاد سعی می کند ماهی تازه را در سفره مردم با قیمت مناسب و ارزان بگذارد.
این مسئول شرکت تعاونی درباره گرانی و قیمت های ماهی در ایام نوروز امسال در جزیره کیش گفت: ما پس از استعلام قیمت از بنادر و جزایر استان هرمزگان با کیلویی دو تا سه هزار تومان کاهش برای انواع ماهی بین عاملین فروش توزیع کردیم. بطور مثال ماهی "شیر" را از صیاد هر کیلو 25 هزار تومان با توافق، 21 هزار تومان به عاملین می فروشیم و آنها موظف می شوند هر کیلو 23 هزار تومان به مشتریان عرضه کنند درصورتیکه همین ماهی در بنادر دیگر استان کیلویی 27 هزار تومان فروخته می شود.
وی اضافه کرد: تعاونی برای فروش ایام نوروز آن هم فقط برای مدت محدود یعنی فقط یک هفته از تاریخ 28 اسفند لغایت چهارم فروردین ماه 1392مجوز می دهد که با این قیمت بفروشند و بعد از آن قیمت ها به قبل از این تاریخ بر می گرد.
ابراهیمی به ایام تعطیلات نوروز اشاره کرد و افزود: تمامی تلاش تعاونی و صیادان هر سال در ایام نوروز که تقاضا برای خرید ماهی از سوی مردم، رستوران های کیش و گردشگران افزایش می یابد این است تا بتوانیم ماهی تازه و با کیفیت بالا به دست شان برسانیم و اجازه نمی دهیم هیچ یک از عاملین فروش ماهی را گرانتر از نرخ تصویب شده توسط شیلات و تعاونی بفروشد. البته تعاونی همیشه با عاملین فروش بر سر قیمت ماهی مشکل دارد ولی ما از صیادان دفاع می کنیم نه از عاملین فروش.
وی تصریح کرد: آنها نیز حق دارند که نخرند و اجباری هم در کار نیست و تعاونی حاضر به ضرر و زیان عاملین هم نیست. ولی باید این نکته را هم متذکر بشوم که بعضی ازاین عاملین فروش از نقاط دیگر به غیر از حوزه صیادی دریای کیش ماهی وارد می کنند که هیچگونه ارتباطی با تعاونی ما ندارد. بارها به مسئولان شیلات کیش این موضوع را گفتیم حتی اعلام کردیم غریبه ها می آیند در حوزه دریایی کیش با استفاده غیر قانونی از تورهای زیرآبی ماهی صید می کنند. این تخلف است اما تا به امروز هیچ عکس العملی در این خصوص صورت نگرفته است.
رئیس هیئت مدیره تعاونی صیادان کیش مشکلات هزینه های سنگین وکمرشکن لوازم یدکی موتورقایق و لنج ها، سوخت و جایگاه سوخت واجاره ماهیانه یک میلیون تومانی زمین آن، نداشتن کنتورآب شیرین، توسعه و ساماندهی بازار جدید ماهی فروشان، احداث کارخانه یخ سازی، بسته بندی ماهی و هزینه سنگین انشعاب کنتور برق را از جمله موارد بسیار مهم بر سر راه صیادان در جزیره کیش دانست.
وی گفت: دلمان می خواهد وضعیت فعلی را گسترش دهیم و انتظار داریم که سازمان منطقه آزاد کیش دست ما را هم در این توسعه و پیشرفت جزیره بگیرد. منطقه آزاد همکاری و مساعدتش را از صیادان دریغ نکند. زیرا صیادان هم در این جزیره همگی عضو یک خانواده بزرگ هستند و به همدیگر نیاز داریم

دیدگاه خود را بیان کنید