"سکانس آخر" نجات رود بشار چگونه رقم می‌خورد /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

"سکانس آخر" نجات رود بشار چگونه رقم می‌خورد /گ

شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۸ بازدید

"سکانس آخر" نجات رود بشار چگونه رقم می‌خورد
خبرگزاری فارس از یاسوج، رود بشار به عنوان یکی از سرشاخه‌های اصلی رود مارون که در نهایت به کارون می‌ریزند در سال‌های اخیر با چالشی جدی یعنی ورود فاضلاب و پساب‌های صنعتی متفاوت دست و پنجه نرم می‌کند که در این گزارش به یکی از این معضلات و چالش‌های پیش روی این رود می‌پردازیم.
سکانس یکم؛ واحدهای سنگ شکن در حاشیه رودخانه‌های فصلی و دائم کهگیلویه و بویراحمد به خصوص رود بشار در قلب یاسوج جولان داده و با حرص و ولع سیری ناپذیر اقدام به برداشت بی‌رویه از بستر رود بشار زده‌اند و هر روز بخشی از بستر رود را به تاراج می‌برند و آن‌چنان این امر برای همگان عادی شده که آب از آب تکان نمی‌خورد.
سکانس دوم؛ رقابت برای برداشت بستر رود بشار چنان زیاد شده که در حریم رودخانه جایی برای نفس کشیدن این رود باقی نمی‌ماند و با ورود پساب فاضلاب‌های شهر و کارخانه‌های شن و ماسه به بشار هیچ آثاری از حیات در بشار به چشم نمی‌خورد و روزانه هزاران متر مکعب شن و ماسه از بستر رود بشار برداشت می‌شود و کارخانه‌داران چنان با حرص و طمع به جان رود بشار افتاده‌اند که زیرساخت‌های عمرانی چون پل‌ها و خطوط انتقال آب و گاز نیز در خطر تخریب جدی قرار گرفته‌اند.
سکانس سوم؛ موضوع برداشت بی‌ر‌ویه از بستر رود بشار و خطرات ناشی از آن توسط خبرگزاری‌های استان رسانه‌ای می‌شود و همگان را از بروز فاجعه‌ای دردناک در قلب مرکز استان باخبر می‌کند، به دنبال آن سیدحسین صابری استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد دستگاه‌های دولتی را بسیج می‌کند تا جلوی تخریب محیط زیست و قانون شکنی واحدهای شن و ماسه گرفته شود، برخی دستگاه‌های دولتی نیز که تا پیش از این توان جلوگیری اقدامات کارخانه‌های سنگ شکن را نداشتند، از خدا خواسته صابری را همراهی می‌کنند.
سانس چهارم؛ کارخانه‌های سنگ شکن حاشیه رود بشار به حکم قانون تعطیل و کارگروهی برای تعیین مکان جدید سنگ شکن‌ها و تبدیل سنگ شکن‌های رودخانه‌ای به کوهی شروع به کار می‌کنند که در نهایت "دلی‌بجک" یاسوج برای این موضوع انتخاب می‌شود.
سکانس پنجم؛ تعطیلی کارخانه‌های شن و ماسه حاشیه رود بشار باعث بالا رفتن قیمت ماسه در مرکز استان می‌شود، همین موضوع به علاوه قطع شدن دست طمع عده‌ای از رود بشار باعث می‌شود تا کسانی که منافعشان به خطر افتاد با ترفندهای گوناگون فشار را بر مردم و مسئولان مضاعف کنند تا شاید بتوانند بار دیگر به رود بشار برگردند، اما مسئولان به همراه استاندار سابق سفت و محکم در مقام دفاع از بشار ایستادند.
سکانس ششم؛ افکار عمومی با مسئولان همراه می‌شود، بشار جان دوباره‌ای می‌گیرد و در ادامه این روند سنگر دفاع از رود بشار تقویت می‌شود و افکار عمومی که به اهمیت موضوع پی برده‌اند در مقام دفاع از رود بشار قرار می‌گیرند و این موضوع به خواستی عمومی تبدیل می‌شود.
سکانس هفتم؛ مخربان رود بشار که تا پیش از از این با کمترین هزینه برای خود بیشترین سود را به جیب می‌زدند و بیشترین ضرر و زیان را به محیط زیست و اکوسیستم وارد می‌کردند، مترصد رفتن صابری هستند و در این مدت اما بیکار ننشسته و به هر دری زدند تا شاید بار دیگر به بشار برسند.
سکانس هشتم؛ صابری از کهگیلویه و بویراحمد رفت و همزمان چند سنگ‌شکن به بهانه‌های واهی و به صورت غیرقانونی فعالیت خود را در حاشیه رود بشار شروع کردند، در این بین اما استاندار جدید استان و تیم همراه وی فعالیت این کارخانه‌ها را غیرقانونی و برگشت مجدد کارخانه‌های شن و ماسه به سواحل رود بشار را امکان ناپذیر خواندند.
سکانس نهم؛ برخی از کارخانه‌داران که دیوار خادمی را نفوذناپذیر دیدند، سعی کردند از درهای دیگری وارد شوند از توسل به شکایت و مظلوم نمایی گرفته تا برداشت غیرقانونی از رود بشار در این مدت ترفندهایی بودند که برخی صاحبان واحدهای شن و ماسه به آنها توسل کردند تا شاید بتوانند واحدهای تعطیل شده شن و ماسه را فعال کنند و البته ورود برخی صاحبان قدرت و ثروت به جرگه مدعیان احیای کارخانه‌های سنگ‌شکن حاشیه بشار موضوع را در روزهای اخیر وارد فاز جدیدی کرده است و عده‌ای که بازی را به قانون و خواست عمومی باخته بودند، دست به کار شده‌اند تا با رویکردی طلبکارانه و حق به‌جانب به طمع‌ورزی خود در حاشیه بشار ادامه دهند.
در این میان اما شنیدن سخن مسئولان امر خالی از لطف نیست، وقتی مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد از فعالیت غیرقانونی چند واحد شن و ماسه سخن می‌گوید و اینکه برداشت از بستر رود بشار چنان بی‌رحمانه بوده که در مسیر این رود باید چندین سد کوچک زده شود تا شاید بستر این رود تثبیت شود و به حالت اول برگردد.
علی لطفی از رود بشار به عنوان ویرانه‌ای یاد می‌کند که عامل تخریب آن تنها واحد‌های شن و ماسه هستند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد هم از تخریب‌های متعدد و پی در پی بستر و طبیعت رود بشار توسط لودرهای واحدهای شن و ماسه می‌گوید و می‌افزاید: زمانی در حاشیه این رود گونه‌های متنوع و بکر درختی وجود داشت که هم اکنون تنها خاطره‌ای مبهم از آنها در ذهن باقی مانده است.
سیدمحمدرضا جها‌ن‌آرا نیز عامل این تخریب و انقراض گونه‌های درختی حاشیه بشار را واحدهای شن و ماسه و برداشت بی‌رویه از بستر این رود می‌داند.
معاون پایش و نظارت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز از کاهش عمر مفید سدهای پایین دست، جلوگیری از تولید مثل آبزیان و تخریب گیاهان کف زی به عنوان نمونه‌هایی از اثرات ویرانگر واحدهای شن و ماسه حاشیه رود بشار یاد می‌کند.
نواز پورشهریاری از عدم تمکین واحدهای شن و ماسه به قوانین ابتدایی زیست محیطی به عنوان عاملی برای تخریب محیط زیست این رود خانه اشاره کرد و افزود: تا مادامی که واحدهای شن و ماسه در حریم بشار فعالیت داشته باشند، فجایع زیست محیطی نیز وجود خواهد داشت.
گفتنی است که سیدموسی خادمی از زمان تصدی مسئولیت استانداری کهگیلویه و بویراحمد چندین جلسه رسمی و غیررسمی با دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی برای رفع مشکلات و شنیدن دغدغه‌های واحدهای شن و ماسه برگزار کرده است.
به گزارش فارس، در آخرین جلسه‌ای که در این رابطه برگزار شد برخی از صاحبان واحدهای شن و ماسه و البته نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی که برای میانجیگری به این جلسه آمده بود، بر برداشت مخلوط‌های دپو شده در بستر رود بشار سخن می‌گفتند و اینکه برداشت این مخلوط‌ها حق آنهاست.
مدیرکل صنعت و معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد اما به نکته جالبی در این مورد اشاره کرد و دست این افراد را در این زمینه رو کرد.
داریوش دیودیده گفت: برخی از این واحدها صدها برابر ظرفیت مصرف خود اقدام به دپو کرده‌اند، به گونه‌ای که اگر یک سال هم برداشت کنند، این دپوها تمام نمی‌شود.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز از کارشکنی و قانون گریزی برخی از واحدهای شن و ماسه پرده برداشت و گفت: برخی از این واحدها با اخذ مجوزهایی قرار بود طی مدتی محدود اقدام به برداشت دپوهای خود کنند که هم اکنون با گذشت چندین ماه هنوز در حال فعالیت هستند.
البته در همین جلسه استاندار هرگونه فعالیت شن و ماسه را غیرقانونی دانست و تصمیم در مورد چگونگی برداشت مخلوط های دپو شده را وابسته به تصمیم کارشناسان دانست.
به هرحال باید نشست و دید که "سکانس آخر" این داستان پر فراز و نشیب چگونه رقم می‌خورد و صد البته نباید فراموش کرد که هرگونه عقب‌نشینی استاندار و مسئولان در این زمینه منجر به عقب‌نشینی‌های بعدی و قرار گرفتن دستگاه‌های دولتی و به خصوص استاندار در لبه پرتگاهی خطرناک خواهد شد و آن زمان خواهد بود که باید منتظر عقب‌نشینی‌های بعدی باشیم و قطعا حرکت و پیش‌روی در این استان با وجود دست‌اندازی‌هایی که صاحبان زر و زور به وجود می‌آورند سخت طاقت‌فرسا خواهد بود

دیدگاه خود را بیان کنید