تالاب هورالعظیم تهدید می‌شود /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

تالاب هورالعظیم تهدید می‌شود /گ

دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۲۶ بازدید

تالاب هورالعظیم تهدید می‌شود
معاون عمرانی استاندار خوزستان بر لزوم بازنگری در وضعیت و احیای تالاب‌های استان خوزستان با توجه به محدودیت‌های منابع آبی تاکید کرد.
احمد سیاحی در نشستی که با موضوع تالاب‌های خوزستان برگزار شد، اظهار کرد:‌ در استان هیچ اولویت و حمایتی بالاتر از مساله آب وجود ندارد که این حساسیت مربوط به تامین آب همه بخش‌ها شامل آب شرب، کشاورزی، شیلات و صنایع است
وی افزود: هیچ کس منکر اهمیت تالاب‌ها نیست اما در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستیم. یکی از مشکلات این است که منابع آب در کل دنیا و در کشور ما محدود است. البته همواره یک سری بی‌انضباطی‌ها نیز در جامعه اتفاق می‌افتد که از جمله آن‌ها در بخش آب می‌توان به وجود حوضچه‌های پرورش ماهی،‌ انشعاب‌های غیرمجاز برق و آب و ساخت و سازهای غیرمجاز اشاره کرد.

سیاحی تصریح کرد: باید در وضعیت تالاب‌ها بازنگری شود و باید دید که کدام یک از تالاب‌ها در وضعیت کنونی برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی با بیان اینکه بی‌شک اگر به تالاب‌ها توجه نشود، بلاهایی همچون ریزگردها بر سر خوزستان خواهد آمد، اظهار کرد: هرچند همه تالاب‌ها برای ما دارای اهمیت هستند ولی باید دید احیای کدامیک در اولویت است. باید تالاب‌ها اولویت‌بندی شوند و همه اقدامات نیز از سازمان آب و برق به تنهایی بر نمی‌آید.

معاون عمرانی استاندار خوزستان بیان کرد: در زمینه احیای اراضی کشاورزی 550 هزار هکتاری باید بدانیم که نوع نگاهمان چگونه است و آیا می‌خواهیم با حداقل استفاده آب، بهترین استفاده را در این طرح داشته باشیم؟

سیاحی اظهار کرد: اگر مشکلات دریاچه ارومیه در کشور به خوبی مطرح شد دلیل آن، مطرح کردن موضوع ارومیه از سوی مسئولان آن استان بود. ما نیز باید مساله تالاب‌های خود را مطرح کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت وجود تالاب‌ها، گفت: همه تالاب‌ها مهم بوده و لازم است حق‌آبه هر تالاب داده شود ولی باید نسبت به سایر تالاب‌های استان، اقدامات ویژه‌ای برای تالاب‌های شادگان و هورالعظیم داشته باشیم. اگر مسایل آب در استان به صورت بهینه حل نشود، بحران‌های مکانی و زمانی را پیش رو خواهیم داشت.

سیاحی یادآور شد:‌ قابل قبول نیست که تالاب هورالعظیم به دلیل برداشت نفت از بین برود.

وی در این زمینه بر لزوم تشکیل جلسه‌ای با حضور مسئولان نفت و بررسی مسایل تالاب هورالعظیم تاکید کرد.

به گزارش ایسنا در ادامه این نشست، هوشنگ حسونی‌زاده، معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد:‌ سهمیه‌های آب در کشت محصولات کشاورزی باید رعایت شود و مردم بالادست رودخانه‌های استان باید سهم پایین‌دستی‌ها را نیز مورد توجه قرار دهند. نقش کشاورزی و تغییر الگوی کشت در میزان مصرف آب در استان خوزستان بسیار اهمیت دارد.

حسونی‌زاده درباره تالاب بامدژ تصریح کرد:‌ همه این تالاب به اراضی کشاورزی تبدیل شده و جایی باقی نمانده که بخواهیم به عنوان تالاب برایش آب تامین کنیم و با توجه به این شرایط لازم است درباره این تالاب زمینه اقدامات جدی‌تری انجام شود.

وی خطاب به مدیرکل محیط زیست خوزستان ادامه داد: برای حل مشکلات تالاب‌ها، شما فقط حل مساله را در تزریق آب به تالاب‌ها می‌دانید که این مساله جای اشکال دارد

منبع : خبرگزاري ايسنا

دیدگاه خود را بیان کنید