وضعیت خرید و فروش میگو دربوشهر /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

وضعیت خرید و فروش میگو دربوشهر /گ

سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۲۱ بازدید

وضعیت خرید و فروش میگو دربوشهر
امسال قیمت میگو به طور تصاعدی بالا رفته و هیچ نزدیکی با قیمت سال قبل ندارد.
در اسکله جفره بوشهر لنج های صیادی پس از چند روز از صید برگشته اند ، چهره ی آفتاب سوخته و خسته ی صیادان و جاشوها حکایت از سختی کار و گرمای فراوان دارد.
صید ها و بیشتر میگو است اما ماهی هم در میان آنها وجود دارد، کارکنان لنج ها با سرعت زیاد در در حال تخلیه صید برای جلوگیری از فاسد شدن میگو هستند در کنار اسکله نیز جنب و جوش برای خرید میگو از سوی مردم و یزافان ( واسطه های خرید و فروش میگو) زیاد است.

امسال میگو از قیمت 20 هزارتومان شروع و به سرعت به قیمت 22تا 25 هزار تومان در اسکله های صیادی رسید که گاه این قیمت تا 26هزار تومان نیز افزایش یافته است، این در حالی است که سال گذشته قیمت هر کیلوگرم میگو 12تا 14هزار تومان بود.

تعیین قیمت میگو توسط یزاف ها

در جستجوی علت این امر و سوال از مردم ، نکته ی قابل اشاره این بود که صیادان برای راحتی کار و سر و کله نزدن مستقیم با مردم، صید خود را به واسطه ها (یزاف ها) می فروشند و واسطه قیمت میگو را تعیین می کند و این نقل و انتقال باعث بالا رفتن قیمت میگو می شود.

صیادان معتقدند که قرار بوده قیمت امسال میگو براساس عرضه و تقاضا تعیین شود و بخاطر صید غیر مجاز و کم شدن ذخایر و بیشتر شدن تقاضا برای خرید میگو، قیمت بالا رفته است.

خرید عمده میگو توسط شرکت ها

همچنین خرید عمده ی شرکتهای غذایی و ارسال آن به سایر نقاط کشور در روند افزایشی قیمت میگو بی تاثیر نیست زیرا با خرید عمده، مقدار میگوی موجود در بازار برای عرضه کاهش می یابد و این باعث بوجود آمدن نوسان در قیمت میگو می شود.

خودروهای یخچال داری که برای بردن میگو به اسکله آمده بودند بیشترین میگوی صید شده را با خود بردند که باعث اعتراض تعدادی از مردم شد.

بالا رفتن هزینه صید

علت دیگر که می شود به آن اشاره کرد بالا رفت هزینه ی صید است، یکی از صیادان که در حال خالی کردن صید خود بود با بیان اینکه هزینه ها بسیار بالا رفته است گفت: به هیچ وجه قیمت میگو را پایین نمی آوریم و اگر بتوانیم بیشتر هم می فروشیم.

وی در جواب سوال نسیم جنوب که چرا این همه قیمت میگو را بالا می فروشند، با ناراحتی می گوید: وقتی هزینه چند روز رفت و برگشت لنج چهار میلیون تومان می شود به اضافه زحمت و گرمای زیاد که تحمل می کنیم، حقمان است که این قیمت بدهیم.

برای دانستن و مقایسه کردن قیمت های پارسال و امسال هزینه ها را از او می پرسم که درپاسخ می گوید: پارسال قیمت هر قالب یخ یکهزار 200 تومان بود اما امسال به دو هزارو 500 تومان افزایش یافته است، گازوییل نیز از لیتری 170 تومان به 270 تومان رسیده، روغن از بشکه ای 90 تومان به 170 تومان افزایش یافته و بیمه جاشوها( کارکنان لنج از 70 هزار تومان به 140 هزار تومان رسیده است.

وی افزود: همچنین هزینه وسایل صیادی مثل گوفه (ترال) هر یک سه میلیون تومان و وینچ (بالابر تور) شش میلیون 500 هزار تومان است و رنج و سختی و گرمایی که صیاد از آن شکایت می کند به علاوه ی دستمز جاشو هایی که با لنج می رودند که 200هزار تومان برای هر نفر است.

مردمی که قید میگو را زدند

اما امسال برای مردمی که نزدیک ساحل هستند و هرساله به رسم همیشگی در فصل میگو، برای ماههای بعد میگو خریده و ذخیره می کردند سال خوبی نیست، تعداد زیادی از آنها حتی برای این ماه خود هم نمی توانند میگو خرید کنند زیرا بیشتر توانایی خرید ندارند و قید میگو را می زنند و یا اینکه به نسبت سال قبل خرید کمتری می کنند، آنهایی هم که قدرت خرید ندارند فقط تماشا می کنند.

یکی از شهروندان می گوید: صیادان و یزاف ها هر چه دلشان بخواهد روی میگو قیمت می گذارند، قیمت میگو نسبت به سال قبل 100 در صد گران شده است، هر یک کیلو میگو بعد از پوست کندن دقیقا نیم کیلو می شود بنابراین هر دو کیلو میگو که می خرید می شود یک کیلو میگوی قابل استفاده، وقتی میگو را کیلویی 25 هزار تومان می خریم یعنی کیلویی 50هزار تومان تا سر سفره می رسد.

ضعف نظارت دستگاههای مربوطه

یکی از شهروندان نیز به خبرنگار نسیم جنوب می گوید: روز اول که قایق ها میگو را کیلویی 20 هزار تومان فروختند، شوکه شدیم که چطور اینقدر قیمت میگو بالا رفته و منتظر برخورد دستگاههای نظارتی مثل تعزیرات و شیلات بودیم و میگو نخریدیم تا ارزان شود، اما در روزهای بعد به 25 هزار تومان رسید و اگر دستگاههای نظارتی نخواهند دخالت کنند، قیمت به 30 هزار تومان هم میرسد.

سفره بوشهری ها از میگو خالی می شود

سوال: امسال چند کیلو میگو خریدید؟ این سوال را از افرادی که به آنجا آمده بودند پرسیدم اغلب نسبت به سال قبل خیلی کمتر توانسته بودند بخرند برای زنی که پارسال 50کیلو میگو خریداری کرده بود امسال به گفته خودش شاید بتواند 20 کیلیو خریداری کند.

میگو، کالایی لوکس

قیمت میگوی سرتیز (ریز) امسال 14تا 16هزار تومان درحالی که سال قبل 8 تا 11هزار تومان بوده است، با این حساب اقشار کم درآمد حتی نمی توانند میگوی ریز هم بخرند و عطای میگو را به قیمت بالای آن بخشیدن و طرفش نمی روند.

قیمت میگوی درشت هم سال قبل 12تا14هزار تومان بوده که در مقایسه با امسال به رقم عجیب 25هزار تومان هم رسیده است با این اوصاف باید میگو را کالایی لوکس به حساب آورد.

دستور استانداری برای جلوگیری از گران فروشی میگو

روز شنبه است و خبر می رسد که استانداری دستور داد تا شیلات و نیروی انتظامی روی قیمت میگو نظارت کنند تا از گران فروشی میگو خودداری شود.

یک یزاف که روی عرشه لنج حامل صید حضور داشت، در مورد قیمت کنونی میگو، به خبرنگار نسیم جنوب گفت: قیمت کنونی میگو کیلویی 20هزار تومان است، وقتی از او درباره قیمت فردا می پرسم جوابی نمی دهد و می گوید: قیمت فردا ، فردا معلوم می شود.

وقتی از افرادی که برای خرید به آنجا آمده اند درباره پایین آمدن نسبی قیمت میگو می پرسم، آنها به حضور نیروی انتظامی به همراه کارشناسی از شیلات اشاره می کنند که ساعاتی قبل برای پایین آوردن قیمت ها و نظارت به اسکله آمده بودند که البته با رفتن آنها قیمت ها روند صعودی خود را طی کردند و از 20 هزار تومان به 22 تا 23هزار تومان طی ساعاتی که حضور داشتم رسید.

وضعیت قیمت ها در اسکله جلالی هم به همین صورت بود که بخاطر حضور نیروی انتظامی و کارشناس شیلات صبح شنبه کمتر شد ولی با رفتن آنها، دوباره به شکل سابق درآمد و چیزی که بین این دو اسکله مشترک بود حضور خودروهای یخچال دار برای حمل میگو به شرکت ها بود، طبق گفته مردم، بین اسکله های صیادی، اسکله جفره برای قیمت پایین تر میگو کمی بهتر است.

پایین آمدن قدرت خرید مردم

همه علت هایی که گفته شد به همراه پایین آمدن قدرت خرید مردم به علت وضعیت اقتصادی نامساعد، باعث شده حرف و حدیث درباره قیمت میگو و چرایی گرانی آن زیاد باشد و برای علت این گرانی نمی شود دلیل واحدی آورد، بنابراین تمام دلایلی که ذکر شد همه در بوجود آمدن گرانی میگو نقش دارند
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید