چهارمحال و بختياري پيشتاز در توليد ماهيان سردآبي

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

چهارمحال و بختياري پيشتاز در توليد ماهيان سردآبي

یک‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۲۲ بازدید

چهارمحال و بختياري پيشتاز در توليد ماهيان سردآبي
چهارمحال و بختیاری با یک درصد از کل مساحت ایران بزرگترین تولید کننده ماهیان سردابی در کشور است.
این استان سالانه نزدیک به 20 هزار تن ماهی سردابی را در 407مزرعه پرورش ماهی تولید و روانه بازار می کند.
پرورش ماهی در چهارمحال و بختیاری علاوه بر درآمدزایی بیش از 500 میلیارد ریال در سال، زمینه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم هفت هزار نفر را در تولید آبزیان، صید و صیادی، حمل و نقل، تامین خوراک ماهی و صنایع بسته بندی فراهم کرده است و اکنون از مهم ترین فعالیت های اقتصادی بخش کشاورزی این استان محسوب می شود.
مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه این استان برای دهمین سال پیاپی، رتبه نخست پرورش ماهیان سردابی را در کشور کسب کرده است، می گوید: دمای هوای کمتر از 18 درجه سانتی گراد سبب شده است تا شرایط برای پرورش ماهیان سردآبی در این استان فراهم شود تا جایی که با وجود کاهش بارندگی در سال های اخیر نه تنها میزان تولید ماهی کاهش نداشته بلکه سود 15 تا 20 درصدی برای پرورش دهندگان ماهی به همراه داشته است.
آقای منصوری می افزاید: 35 مزرعه تکثیر ماهی در چهارمحال و بختیاری سالانه 45 میلیون قطعه بچه ماهی تولید می کند و 6 واحد تولید خوراک آبزیان هم با ظرفیت 136 هزار تن در این استان فعال است .
وی اضافه می کند: ماهیان سردابی تولیدی چهارمحال و بختیاری، علاوه بر فروش در بازار داخلی استان، به استان های همجوار و کشورهای آسیای میانه صادر می شود.
از طرفی تولید ماهیان سردآبی در چهارمحال و بختیاری بهانه ای شد تا جمعی از سرمایه گذاران داخلی بزرگترین کارخانه تولید خوراک آبزیان خاورمیانه را با تولید سالانه 15 هزار تن خوراک ماهی و اشتغال مستقیم 200 نفر در قطب صنعتی شهرکرد احداث کنند.
این کارخانه نیاز بخش شیلات 16 استان و پنج کشور خارجی را تامین می کند.
با این حال پرورش دهندگان ماهی در این استان دغدغه هایی دارند که صدور مجوزهای بی رویه و زیان دهی به این صنعت یکی از آن هاست.
صاحب یکی از مزارع پرورش ماهی در شهرستان لردگان می گوید: فاصله بین دو مزرعه پرورش ماهی باید حداقل سه کیلومتر باشد تا فضولات ماهی ته نشین نشود و امکان اکسیژن گیری وجود داشته باشد اما این فاصله ها مورد توجه قرار نمی گیرد.
به گفته آقای محمودی رعایت نشدن استانداردهای موجود در دادن مجوزهای جدید سبب آلودگی آب حوضچه های قدیمی تر شده است.
او اضافه می کند: دادن مجوزهای بیش از اندازه و افزایش تولید درنتیجه برهم خوردن توازن عرضه و تقاضا را به دنبال داشته است .
یکی دیگر از پرورش دهندگان ماهی نداشتن اطلاعات کامل تئوری و عملی را از مشکلات بخش آبزی پروری می داند و می گوید: ورود برخی افراد غیرکارشناس در این حرفه باعث شده، ماهیان سردابی با کیفیت پایین تولید و روانه بازار شود که این امر با فرهنگ سازی برای بالا بردن مصرف ماهی در کشور مغایرت دارد.
آقای رضایی می افزاید: گذراندن دوره های آموزشی، کارآموزی و توجیهی به عنوان یکی از شرایط احراز مجوز پرورش دهندگان ماهی، نقش مؤثری در جلوگیری از ورود افراد غیرمتخصص به این حرفه دارد.
مدیر امور شیلات و آبزیان چهارمحال و بختیاری آشنایی با حرفه آبزی پروری را از جمله شرایط دریافت پروانه بهره برداری احداث مزرعه پرورش ماهی می داند و می گوید: صاحبان مزارع بدون پروانه بهره برداری هم که اصول زیست محیطی و بهداشتی را رعایت کرده و دوره های آموزشی را گذرانده باشند، پروانه بهره برداری دریافت می کنند.
به گفته آقای منصوری، امسال برای جلوگیری از ورود پساب به مزارع پرورش ماهی و آلوده شدن آب، دستگاه درام فیلتر (فیلتری بسیار کارآمد و مؤثر برای تصفیه ذرات معلق در آب ورودی و برگشتی خروجی در مزارع پرورش ماهی) در لوله های خروجی مزارع پرورش ماهی همجوار نصب می شود.
آقای غیبی رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به ضرورت راه اندازی مرکز تحقیقات ماهیان سردآبی در این استان می گوید: ساختمانی برای این مرکز در نظر گرفته شده است که برای تجهیز به 2 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد اما مشکل اصلی در ایجاد این مرکز جذب چهار متخصص عضو هیئت علمی است.
واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید