کودهای شیمیایی از مهمترین عوامل آلودگی دریای خزر /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

کودهای شیمیایی از مهمترین عوامل آلودگی دریای خزر /گ

شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۲۰ بازدید

کودهای شیمیایی از مهمترین عوامل آلودگی دریای خزر
کودهای شیمیایی که در کشاورزی استفاده می شود از مهمترین آلودگی هایی است که از طرف ایران دریای خزر را تهدید می کند.
پروین فرشچی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به عضویت ایران در کنوانسیون تهران در دریای خزر اظهار داشت: در مناطق دریایی وقتی مسئله همکاری ها مطرح می شود به فراخور توانایی های کشورهای عضو آن کنوانسیون، تقسیم مسئولیت صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه ایران در حال حاضر عضو کنوانسیون تهران در دریای خزر است، اظهار داشت: 5 کشور حاشیه دریای خزر مسئولیت هایی دارند که باید طبق آن ابزارهای حقوقی موجود به مسئولیت های خود عمل کنند.
فرشچی، کنوانسیون تهران را لازم الاجرا عنوان کرد و افزود: مقابله با آلودگی نفتی، مقابله با آلودگی در مقابل فعالیت ها در خشکی، حفاظت از تنوع زیستی و ارزیابی زیست محیطی با فعالیت فرامرزی چهار پروتکل این کنوانسیون است.

وی یادآور شد: 60 درصد از آلودگی هایی که به دریا می رسد در حقیقت آلودگی هایی است که از طریق خشکی وارد دریاها شده است.

فرشچی تصریح کرد: طبق پروتکل ارزیابی زیست محیطی با فعالیت فرامرزی هر فعالیتی که کشوری انجام می دهد و حدس می زند روی محیط زیست دریای خزر تأثیر دارد مانند ارزیابی زیست محیطی داخلی باید گزارش دهد و اطلاع رسانی کند و تمهیداتی برای مقابله با اثرات زیست محیطی آن پیش بینی کند.

فرشچی خاطرنشان کرد: ایران در منطقه جنوبی دریای خزر قرار دارد و به خاطر عمق آب و جریانات آب، آلودگی ها بیشتر به سمت ایران خواهند آمد.

وی با بیان اینکه کانون هایی که در خود ایران وجود دارد برای آلوده کردن دریای خزر کم نیست، تاکید کرد: درست است که فعالیت های نفت و گاز و بهره برداری نداریم اما چندین اکتشاف انجام داده ایم.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اذعان داشت: عمق زیاد دریا در ناحیه متعلق به ایران به حدی است که مخارج را بالا می برد بنابراین اکتشاف در این منطقه مقرون به صرفه نیست.

وی با اشاره به بهره برداری ایران از آبزیان، سواحل دریا و سایر منابع دریایی اظهار داشت: کودهای شیمیایی که در کشاورزی استفاده می شود از مهمترین آلودگی هایی است که از طرف ایران دریای خزر را تهدید می کند.

فرشچی افزود: مسئله فاضلاب تصفیه نشده که به دریای خزر می ریزد، تغییر دادن راه آب ها و رودخانه ها و مهار کردن آنها برای مصارف صنعتی و کشاورزی و برداشت شن و ماسه از دیگر آلودگی هایی است که زیست دریایی را تهدید می کند.

وی با اشاره به برنامه های محیط زیست برای جلوگیری از آلودگی زیست دریایی خاطرنشان کرد: ابتدا باید آمایش سرزمین انجام شود تا بتوانیم یک استراتژی و برنامه درازمدت تدوین و ارایه کنیم.

فرشچی با بیان اینکه در مورد زباله ها برنامه های گسترده ای با وزارت کشور آغاز کرده ایم، تصریح کرد: مسیر سبز و سواحل پاک از جمله طرح هایی بود که ادامه آن به برنامه ریزی برای مدیریت زباله ها ختم می شود.

وی با بیان اینکه در خصوص مدیریت ساخت و ساز در سواحل کار می کنیم، یادآور شد: حریم دریا که 60 متر است باید در قالب این طرح رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برنامه ششم توسعه در حال تدوین است، اذعان داشت: بر اساس آنکه باید در راستای افق 1404 گام برداریم، چشم انداز کشور برای محیط زیست دریایی را با توجه به وضع موجود و نقش و جایگاه سازمان محیط زیست در برنامه ششم توسعه در حال تدوین است.
منبع: خبرگزاری شبستان

دیدگاه خود را بیان کنید