پتانسیل کرمانشاه در تولید ماهیان خاویاری

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

پتانسیل کرمانشاه در تولید ماهیان خاویاری

دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۷ بازدید

پتانسیل کرمانشاه در تولید ماهیان خاویاری

پارس،مهندس «کیومرث شهبازی» در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه‌ی کرمانشاه، این استان را از استان‌های مستعد آبزی‌پروری در کشور دانست و اظهار کرد: برخورداری از منابع آبی در کنار تنوع اقلیمی مناسب، شرایط را برای تولید انواع مختلف آبزیان در استان کرمانشاه مساعد کرده است.
به گفته‌ی مدیرکل شیلات استان کرمانشاه، هم‌اکنون در استان کرمانشاه 492 مزرعه‌ی آبزی‌پروری وجود دارد که 419 مزرعه‌ی آن سردابی و 73 مزرعه‌ی گرمابی است.
شهبازی با بیان این‌که سال پیش 14 هزار و 333 تن انواع آبزیان در استان تولید شد، گفت: سال گذشته میزان تولیدات ماهیان سردآبی استان 10 هزار و 679 تن و میزان تولیدات ماهیان گرمابی 2295 تن بود.
به گفته‌ی شهبازی، میزان تولیدات آبزیان در منابع آبی و سدهای استان نیز سال پیش 1400 تن بوده است
وی پیش‌بینی کرد در صورت تخصیص اعتبار و با حمایت‌های استاندار و مسوولان جهاد کشاورزی، میزان تولید آبزیان استان در سال جاری به 16 تا 17 هزار تن برسد.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون استان کرمانشاه در زمینه‌ی تولید ماهیان گرمابی رتبه‌ی نخست کشور را در میان استان‌های غیرساحلی دارد، ادامه داد: استان کرمانشاه در میان همه‌ی استان‌های کشور رتبه ششم را در زمینه تولید ماهیان گرمابی دارد.
شهبازی ادامه داد: هم‌چنین امسال استان کرمانشاه در زمینه‌ی تولید ماهیان سردابی با یک پله صعود رتبه چهارم کشور در میان استان‌های غیرساحلی بدست آورد. هم‌چنین هم‌اکنون کرمانشاه رتبه‌ی ششم تولید ماهیان سردابی را میان همه‌ی استان‌های کشور در اختیار دارد.
وی افزود: استان کرمانشاه در زمینه‌ی تولید میگوی روزنبرگی آب شیرین نیز رتبه سوم کشوری را دارد.
پتانسیل کرمانشاه در تولید ماهیان خاویاری
مدیر کل شیلات استان کرمانشاه با اشاره به برند جهانی خاویار ایران و دریای خزر، گفت: چندسالی است که صید بی‌رویه و قاچاق ماهیان خاویاری در دریای خزر، کارشناسان شیلات را بر آن داشت تا روی منابع آب داخلی استان‌ها کار و زمینه‌های تولید ماهیان خاویاری را در این منابع آبی فراهم کنند.
وی افزود: در این راستا نیز پنج مزرعه‌ی خاویاری در استان کرمانشاه بوجود آمد که امید می‌رود با توجه به پتانسیل‌های خاص استان در زمینه‌ی تولید ماهیان خاویاری بتوانند در زمینه‌ی تولید ماهیان خاویاری اثرگذار باشند.
مدیرکل شیلات استان کرمانشاه در خصوص پتانسیل‌های فراوان استان در زمینه‌ی پرورش ماهیان خاویاری سخن گفت و اظهار کرد: براساس نتایج بررسی‌ها، این استان مناسب‌ترین محل برای پرورش ماهیان خاویاری است و شهرستان‌های سرپل ذهاب و گیلانغرب ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فوق العاده‌ای در این زمینه دارند.
شهبازی افزود: پرورش ماهیان خاویاری از هفت سال پیش در استان کرمانشاه آغاز شد و امسال برای نخستین بار تاس ماهی روسی در استان کرمانشاه به خاویار رسید.
شهبازی سپس از احداث سایت‌های سرابگرم و سایت بزرگ تنگ منصوری در راستای گسترش تولید ماهیان خاویاری خبر داد.
وی افزود: هم‌چنین کار مطالعه مجتمع سیصد تنی گیلانغرب به اتمام رسیده و وارد فاز اجرایی شده است.
مدیرکل شیلات استان کرمانشاه با اشاره به این‌که کارهای تحقیقاتی مجتمع 1000 تنی رودخانه گلین نیز به پایان رسیده است، گفت: این اقدامات نوید آینده خوبی را در زمینه تولید ماهیان خاویاری در استان می‌دهد و این‌که در آینده‌ای نزدیک استان کرمانشاه به قطب ماهیان خاویاری تبدیل شود.
شهبازی در زمینه‌ی استفاده از تسهیلات طرح توسعه‌ی کشاورزی در سال گذشته در حوزه‌های شیلاتی سخن گفت و افزود: سال پیش 60 طرح مصوب شد شیلاتی در استان کرمانشاه با اعتبار اختصاص یافته هفت میلیارد و 335 میلیون تومان و اشتغال‌زایی 225 نفر در استان کرمانشاه عملیاتی شد.
وی افزود: این میزان تسهیلات اختصاص یافته ظرفیت تولید 1600 تن انواع ماهیان گرمابی و سردابی و 300 هزار قطعه انواع ماهیان زینتی را دارد.
وی استفاده‌ی حداکثری از تسهیلات طرح توسعه‌ی کشاورزی را از برنامه‌های شیلاتی امسال برشمرد.
سرانه مصرف آبزیان استان به هفت کیلوگرم رسیده است
مدیرکل شیلات استان کرمانشاه در ادامه با بیان این‌که سرانه‌ی مصرف آبزیان در استان کرمانشاه در سال 74 حدود 250 گرم بوده است، اظهار کرد: با توجه به برنامه‌های آموزشی در راستای فرهنگسازی مصرف آبزیان در استان انجام شد این رقم به هفت کیلوگرم رسیده است.
به گفته‌ی شهبازی، هم‌اکنون سرانه‌ی مصرف آبزیان در کشور 9 کیلوگرم و سرانه‌ی جهانی آن 17.5 کیلوگرم است.
شهبازی مکانیزه کردن طرح شهدای قصرشیرین با توجه به خشکسالی‌های اخیر و در راستای بهره‌برداری بهتر، واگذاری اراضی فاز دو این طرح به فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی، توسعه‌ی ماهیان خاویاری با توجه به بهره‌برداری از سدهای تنگ منصوری، سراب گرم و گلین و مکانیزه کردن 100 درصدی مجتمع سفید برگ جوانرود را از برنامه‌های امسال شیلات استان کرمانشاه برشمرد.
وی ساماندهی مجتمع عظیم پرورش ماهی ریجاب به عنوان یکی از بزرگترین مراکز پرورش ماهی سردابی در کشور که کار مطالعاتی آن به پایان رسیده است، راه‌اندازی مجتمع ماهیان سردابی سد زاگرس، راه‌اندازی مجتمع 300 تنی ماهیان سردابی منطقه گلین، ارتقاء سرانه‌ی مصرف آبزیان، استفاده‌ی حداکثری از تسهیلات طرح توسعه‌ی کشاورزی و توجه‌ی خاص به منابع آبی و سدهای استان و ماهی‌دار کردن سدها و آب‌بندان‌های استان را دیگر برنامه‌های استان در حوزه‌ی شیلات دانست

دیدگاه خود را بیان کنید