اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۶۰ بازدید

منطقه فسيلي بابا حيدر نيازمند حفاظت
واحد مرکزی خبر:براساس کاوش های باستان شناسی بیش از 70 نوع فسیل جانوری و گیاهی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که بیشتر این فسیل ها در محدوده شهر باباحیدر از توابع شهرستان فارسان با قدمت هزار سال کشف شده است.
سرپرست گروه کاوشگری منطقه باباحیدر گفت: این منطقه یکی از غنی ترین مناطق فسیلی کشور است و در آخرین مطالعات صورت گرفته گونه های فسیل ماهی، حشرات، مهره داران و گیاه در آن کشف شده است.
منطقه فسیلی شناسایی شده در شهر بابا حیدر چهار هزار هکتار وسعت دارد و بیشتر فسیل های این منطقه حیوانی و از نوع آبزیان، ماهیان و لاک پشت است.
محمد علی جعفریان افزود: تازه ترین بررسی ها نشان می دهد که فسیل های شناسایی شده در این منطقه به 65 میلیون سال پیش برمی گردد؛ این کشف نشان می دهد که 80 درصد گونه های جانوری در منطقه باباحیدر شهرستان فارسان به ناحیه ولگای ایتالیا شباهت دارد.
وی با اشاره به این که فسیل های شناسایی شده به دوره سوم زمین شناسی (ائوسن میانی) تعلق دارد، افزود: در این دوره، منطقه باباحیدر دریایی بزرگ با عمق متوسط بوده و فسیل های زیادی در آن کشف و از طریق دلتا وارد دریا شده و وجود رسوب آب های شیرین در این منطقه سبب حفاظت از این فسیل ها شده است.
این کارشناس زمین شناسایی گفت: نیمی از ماهیان استخوانی کشف شده مانند مارماهی، نیزه ماهی و حلوا ماهی برای نخستین بار در مناطق ساحلی این ناحیه رشد کرده اند.
نکته قابل توجه درباره فسیل های ماهی کشف شده در منطقه باباحیدر این است که به دلیل اکسیده نشدن محیط، بسیاری از این فسیل ها پس از گذشت میلیون ها سال حالت اولیه خود را حفظ کرده اند.
آقای جعفریان افزود: بقایای بسیاری از این گونه ها به دلیل شباهت با فسیل های ناحیه ولگای ایتالیا برای تحقیقات بیشتر به این کشور فرستاده شده است؛ هم اکنون 30 گونه ماهی استخوانی از 21 خانواده و 6 راسته در ناحیه باباحیدر شناسایی شده است.
عضو هیات علمی دانشکده زمین شناسی دانشگاه شهرکرد هم گفت: در منطقه فسیلی باباحیدر برای نخستین بار قطعاتی از گیاه اکالیپتوس بدست آمده که قدمت آن به 62 میلیون سال پیش برمی گردد و تا پیش از این در هیچ دوره ای اثری از این گیاه یافت نشده است.
به گفته دکتر داوودیان با توجه به این که این گیاه متعلق به نیم کره جنوبی است نشان دهنده ارتباط ایران با این نیمکره در 62 میلیون سال پیش است؛ همچنین منطقه باباحیدر در شهرستان فارسان ورودی رودخانه ای بوده که درکنار آن جنگل های اکالیپتوس رشد کرده اند و برگ این درختان به میان رودخانه ریخته شده و بقایای آن در میان رسوب دریا تا به امروز باقی مانده است.
کارشناس حفاظت از محیط زیست چهارمحال و بختیاری هم با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای حفظ فسیل انتقال آنها به محیطی امن است، گفت: به دلیل جابجایی های غیر اصولی و نگهداری این فسیل ها در شرایط نامناسب احتمال تخریب آن ها وجود دارد.
دکتر علیمحمدی افزود: با وجود این که منطقه باباحیدر سال گذشته به عنوان منطقه ملی فسیلی شناسایی شده بود اما متأسفانه هیچ توجهی برای ساماندهی و بررسی علمی آنها انجام نشده است.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست چهارمحال و بختیاری هم گفت: در حال حاضر طرح ارتقای منطقه فسیلی سپیدانه باباحیدر به منطقه حفاظت شده ملی به شورای عالی محیط زیست کشور ارائه شده است.
سعید یوسف پور افزود: در این طرح مکان هایی که فسیل های موجود در آن قدمت تاریخی دارند به منطقه حفاظت شده تبدیل می شوند و در اختیار حفاظت محیط زیست قرار می گیرند؛ طرحی که از نابودی فسیل های این منطقه جلوگیری می کند.
وی افزود: در صورت موافقت شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور و تخصیص بودجه، این طرح تا پایان سال 93 در چهارمحال و بختیاری اجرا می شود؛ طرحی که با اجرای آن 15 هزار هکتار از ذخایر زیست محیطی در منطقه بابا حیدر از توابع شهرستان فارسان شناسایی و حفظ می شوند.
معاون یگان حفاظت از محیط زیست چهارمحال و بختیاری هم گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری برنامه هایی نظیر بازگرداندن فسیل ها از ایتالیا، بازسازی منطقه باباحیدر، جمع آوری تکه های فسیل و ساخت موزه فسیل شناسایی در این منطقه را آغاز کرده است.
شهرام احمدی افزود: تمامی فسیل های کشف شده پس از تحقیقات و کد گذاری در این موزه نگهداری می شوند.
شهر بابا حیدر از توابع فارسان در فاصله 45کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد