پرورش ماهی در سد سبلان به چه قیمتی

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

پرورش ماهی در سد سبلان به چه قیمتی

شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۷۰ بازدید

پرورش ماهی در سد سبلان به چه قیمتی
فارس: بحث پرورش ماهی در سد سبلان که بر اساس یک مطالعه نسنجیده و طرح خام از سوی برخی‌ها مطرح شد این شائبه را به وجود آورد که با چه اولویتی آب شربی که می‌تواند رنج روستاییان را در دستیابی به آب سالم به حداقل برساند با اولویت صرف پرورش ماهی شود که معلوم نیست پشت پرده این طرح چه مقاصد و اهدافی نهفته است.

برای روشن شدن این دغدغه و نگرانی و معطل ماندن اجرای طرح آبرسانی به روستاهای اطراف سد سبلان و روشن شدن ابعاد این موضوع به سراغ مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی رفتیم و اصل قضیه را از وی جویا شدیم.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان اردبیل در پاسخ به سئوال ما اظهار داشت: موضوع از این قرار است که ما برای تامین آب شرب ۸۹ روستا از بخش‌های ارشق، مشگین شرقی و مرادلو مجتمع آبرسانی با عنوان سبلان را مورد مطالعه و بررسی قرار دادیم و سال‌های گذشته نیز تخصیص منابع آن صورت گرفت تا از سد سبلان به روستاهای همجوار آبرسانی شود.

پرویز عباسی خاطرنشان کرد: بررسی، تخصیص و مطالعه این پروژه‌ها در سال ۹۱ به مرحله عملیاتی رسید اما به یکباره و بدون کار کارشناسی و هدف‌گذاری روشن عده‌ای موضوع پرورش ماهی را در سد سبلان مطرح کردند در حالی که بر اساس قانون پرورش ماهی در تاسیسات آب شرب ممنوع است.

وی گفت: در این راستا برخی‌ها به جای توجه به اصل موضوع و طی شدن مسیرهای کارشناسی از شیوه‌ها و هجمه‌هایی استفاده کرده‌اند تا آب و فاضلاب روستایی را مجاب کنند تا اولویت تخصیص را به پرورش ماهی بدهند.

ترفند آلوده نشان دادن آب سد ادعای کذب است

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان اردبیل یادآور شد: عده‌ای برای رسیدن به مقاصد خود طرح آلودگی آب سد سبلان را مطرح کردند تا امکان تامین شرب از آن منتفی شده و بهره‌برداری غیر شرب داشته باشند که در بررسی‌ها معلوم شد آب این سد نه تنها آلوده نیست بلکه از سطح سلامتی مطلوب برخوردار است اما اینکه چرا می‌خواهند آب را ناسالم معرفی کرده و روستاییان را نگران کنند خدا آگاه است.

عباسی تصریح کرد: در تیر ماه ۹۱ قرارداد احداث تصفیه‌خانه با رقم ۸ میلیارد تومان با پیمانکار موردنظر انجام شده و به مرحله عملیاتی رسیده است اما عده‌ای سعی کردند حتی از تامین اعتبار مصوب این پروژه نیز جلوگیری کرده و در آن اختلال به وجود آورند به طوری که تلاش‌هایی صورت گرفت تا اعتبار جابجا شود اما ما اجازه ندادیم تا اعتباری جابجا شده و بخواهند این اعتبار را در محل دیگر هزینه کنند.

این مسئول بیان داشت: مرداد ماه سال گذشته بدون رعایت مقررات و اصل موضوع غیر‌قانونی بودن پرورش ماهی در سد سبلان سعی کردند به هر نحو ممکن مجوز و موافقت پرورش ماهی را دریافت کنند که در همایش مهر ماه نیز مسئولان و برخی به اصطلاح دلسوزان مردم خبر از پرورش ماهی در سد سبلان دادند.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان اردبیل افزود: با اعتراض اهالی نسبت به این موضوع استاندار دستور تشکیل جلسه داده و ما در ۲۷ مهر ماه با همراهی آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و فرمانداری مشگین‌شهر مصوب کردیم که بر اساس بخشنامه وزارت نیرو پرورش ماهی در سد سبلان به دلیل منابع شرب مقدور نیست که مقرر شد کارشناسان امر امکان‌سنجی برای پرورش ماهی در پایین دست را مهیا کنند که کارشناسان سه شرکت آبفای شهری، روستایی و آب منطقه‌ای نیز مصر بودند تا پرورش ماهی در پایین دست صورت گیرد.

بنیاد تعاون توسعه کار‌‌آفرینی اصرار بر پرورش ماهی دارد

عباسی عنوان کرد: بدون در نظر گرفتن این نظرات کارشناسی در ۵ بهمن ماه اعلام می‌شود که وزارت نیرو با پرورش ماهی در سد سبلان موافقت کرده تا بنیاد تعاون توسعه کار‌آفرینی که در این امر مصر است کارهای عملیاتی و اجرایی را آغاز کند که به دنبال این امر ما نامه‌ای را به شیلات استان ارسال کردیم تا نظر خود را در این زمینه اعلام کنند که در پاسخ این نامه موضع‌گیری شفافی را شاهد نیستیم.

وی ادامه داد: در ۱۶ اسفند ماه نیز جلسه‌ای در وزارتخانه با حضور مدیران عامل آب و فاضلاب شهری و روستایی برگزار شده و توقف آبزی‌پروری در سد سبلان مورد تاکید قرار گرفته است.

بیش از ۹ ماه است تحت فشار هستیم تا با آبزی‌پروری در سد سبلان موافقت کنیم

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان اردبیل مدعی شد: ۹ فروردین ماه با حضور استاندار و نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس و همچنین مسئولان آب منطقه‌ای مجدداً اعلام می‌شد تا یک ماه آینده آبزی‌پروری در سد سبلان آغاز می‌شود این در حالی است که اقدامات کارشناسی در یک جهت و تصمیم‌گیری‌ها نیز در جهتی مخالف است.

عباسی گفت: متاسفانه در این مدت ۹ ماه از ۵ مرداد ماه تاکنون تحت فشار متفاوت هستیم که از تذکر به وزیر نیرو تا نطق پیش از دستور گرفته و موضع‌گیری‌های مختلف تا ما با این امر موافقت کنیم که معلوم نیست در پشت پرده این ماجرا و اصرار‌ها چه موضوعی نهفته است.

این مسئول با طرح این سئوال که پرورش ماهی در سد سبلان با چه قیمتی صورت میگیرد، یادآور شد تاکنون هیچ اقدامی مبنی بر پرورش ماهی انجام نداده‌ایم و ما کار خود را طبق روال عادی انجام می‌دهیم و انتظار داریم هر چه سریع‌تر آبرسانی به ۸۹ روستا که بلاتکلیف مانده روشن کنند.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان اردبیل گفت: چه لزومی دارد به جای آبرسانی به این ۸۹ روستا و کاهش رنج روستاییان ناشی از کمبود آب شرب بخواهیم پرورش ماهی را در سبلان اولی و ارجح بدانیم.

عباسی تصریح کرد: اگر قرار است این کار صورت بگیرد تکلیف ما را تعیین کنند تا بدانیم ما برای آبرسانی به این ۸۹ روستا باید از کجا تامین منابع آبی داشته باشیم.

وی افزود: به صرفه و صلاح نیست که از محل تامین آب شرب مشگین‌شهر و روستاهای مختلف بخواهیم منابع آبی جدید تعریف و تزریق کنیم.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان اردبیل اظهار داشت: در حالی که تصفیه‌خانه مشگین‌شهر خود جوابگوی نیاز آبی شهر و روستاهای همجوار نیست چه لزومی دارد آب ۸۹ روستای جدید را از این منبع تامین کنیم و سئوال اینجاست که تصفیه‌خانه مشگین‌شهر آب خام‌اش از کجا تامین می‌شود و آیا خیاو‌چایی آب مازاد دارد که بتوان به روستاهای یاد شده آبرسانی انجام داد؟

عباسی گفت: در صورت تامین آب روستاهای یاد شده از خیاوچایی حق‌آبه آن چگونه تعیین می‌شود در حالی که برخی‌ها مدعی تامین آب از سد سامانلو هستند این در حالی است که این سد در حال حاضر در دست مطالعه است و بیش از ۱۰ سال طول می‌کشد تا این مجموعه ساخته شود.

این مسئول تاکید کرد: چگونه می‌توان ۱۰ سال صبر کرد تا منابع آبی مورد نظر تامین شود که صرف نظر از هزینه‌های اضافی طرح انتقال آن نیز بسیار مشکل و در حد غیر‌قابل توجیه است.

اشتغالزایی آبزی‌پروری بسیار پایین است

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان اردبیل ادامه داد: عده‌ای توجیه می‌کنند که آبزی‌پروری در این منطقه اشتغالزا بوده و مشکل بیکاری منطقه را حل می‌کند در حالی که تامین آب شرب اولی‌تر از آبزی‌پروری است و ظرفیت اشتغال نیز بر خلاف ادعاهایی که می‌شود بسیار پایین‌تر است و در کنار آن عقل سلیم قبول نمی‌کند صدها کیلومتر خط انتقال از تصفیه‌خانه مشگین‌شهر صورت گیرد تا آبی به روستاهای ارشق برسد در حالی که از همین سد سبلان می‌توان تامین منابع آبی را داشت.

عباسی خاطرنشان کرد: ما نامه اعتراض‌آمیز روستاها را نیز به این موضوع شاهد بودیم و در کنار آن شاهد منتفی شدن طرح انتقال آب شرب مشگین‌شهر از سبلان بودیم که به دلایل مختلف این امر نیز منتفی شده است.

وی افزود: تصفیه‌خانه ما هم اکنون ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ظرفیت آن نیز ۷۴ لیتر در ثانیه است که از همین محل می‌توان برای ۱۵ قشلاق نیز آبرسانی کرد در حالی که سایر مصارف این سد نیز همچنان مطرح است.

اما در این بین آنچه که مشخص است اینکه برخی فشارها و تهدیدها و حتی نطق‌های پیش از دستور نماینده مردم مشگین‌شهر و سئوال از وزیر نیرو به خاطر دفاع از آبزی‌پروری در سد سبلان این سئوال و ابهام ذهنی را به وجود آورده است که چه منفعتی به جیب این افراد می‌رود که اینگونه در تلاش هستند رنج روستاییان در دستیابی به آب شرب را نادیده گرفته و در کامجویی فرصت‌طلبانه اصرار بر پرورش ماهی در سد سبلان دارند.

منتظر پاسخ وزارت نیرو به طرح آبزی‌پروری سد سبلان هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این زمینه استاندار اردبیل نیز در مصاحبه اخیر خود با خبرنگاران و در پاسخ به سئوالی در خصوص سرانجام طرح انتقال آب از سد سبلان به روستاها گفت: نظر نهایی در خصوص آبرسانی به روستاها از سد سبلان یا آبزی‌پروری در این مجموعه بستگی به نظر وزارت نیرو دارد که در این زمینه باید اظهار نظر کنند.

اکبر نیکزاد افزود: به نظر می‌رسد هیچ مشکلی در پرورش ماهی و آبزیان در این سد وجود نداشته باشد و گزینه‌ای بهتر از این سراغ نداریم که از منابع آبی این سد برای آبزی‌پروری استفاده کنیم.

وی مدعی شد: تامین منابع آب از طریق این سد برای روستاییان امکان‌پذیر نیست ولی نظر نهایی را مبنی بر بهره‌برداری آب شرب یا آبزی‌پروری را وزارت نیرو تا آخر اردیبهشت ماه اعلام خواهد کرد.

و در این گیر و دار اهالی ۸۹ روستا که چشم‌ انتظار بهره‌مندی از آب شرب مطمئن و سالم هستند همچنان باید بعد از گذشت نزدیک به یک سال منتظر اعلام نهایی وزارت نیرو باشند که چندین بار این مجموعه آبزی‌پروری در سد سبلان را غیر‌کارشناسی اعلام کرده اما دریغ از توجه مسئولان و برخی از فرصت‌طلبانی که تنها به فکر جیب خود بوده و در تلاش هستند تا به هر نحو ممکن مقاصد غیر‌شرب از سد سبلان داشته باشند

دیدگاه خود را بیان کنید