اجرای طرح مدیریت یکپارچه برای 18 تالاب در سال جاری

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

اجرای طرح مدیریت یکپارچه برای 18 تالاب در سال جاری

چهار‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۳ بازدید

اجرای طرح مدیریت یکپارچه برای 18 تالاب در سال جاری

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: در سال جاری طرح مدیریت یک پارچه زیست بومی برای 18 تالاب کشور اجرا می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از پام، محمدجواد محمدی‌زاده، معاون رییس‌جمهوری در حاشیه برگزاری مراسم اختتامیه و امضای سند توسعه دستاوردهای طرح حفاظت از تالاب‌های ایران که امروز در پارک پردیسان برگزار شد، با اعلام این خبر اظهار کرد: تعدادی از تالاب‌های ایرانی در سایت رامسر ثبت شده و قرار است 18 تالاب از سال جاری تحت مدیریت یکپارچه زیست بومی قرار گیرند.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: تالاب‌ها جزو حساس‌ترین اکوسیستم‌های جهان هستند چرا که آبزیان در آن تخمگذاری می‌کنند، منبعی برای تامین آب سالم و معیشت افراد است. اما متاسفانه آنها با تهدیدهای زیادی مواجه هستند به عنوان نمونه پسماندها وارد تالاب‌ها می‌شوند بنابراین لازم است از تالاب‌ها مراقبت کنیم تا آسیب نبینند.
محمدی‌زاده با بیان اینکه مهمترین مساله تالاب‌ها حق‌آبه است، اظهارکرد: در سه چهار سال اخیر حق آبه تالاب شادگان تعیین شد و اگر حق آبه تالاب‌ها تعیین نشود خشک می‌شوند. در مجموع حدود 100 تالاب در کشور وجود دارند که 32 تالاب در سایت رامسر ثبت بین المللی شده که از میان آنها هفت تالاب با خطر جدی روبروست. البته برخی مناطق استعداد و شرایط تالابی شدن دارند با توجه به این نکته حدود 1000 تالاب‌ در کشور وجود دارد.
وی با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای تالاب‌ها اظهار کرد: اختیارات بسیار خوبی به هیات وزیران واگذار کرده و موضوع تقویت تالاب‌ها در برنامه پنجم توسعه در نظر گرفته شده است برای سال 91، 100 میلیارد تومان بودجه برای مصارفی مانند فناوریهای نوین، ریزگردها و ... از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد تا در اختیار سازمان محیط زیست قرار گیرد که از این میزان 35 میلیارد تومان به تالاب‌ها تخصیص داده می‌شود و امیدواریم تا پایان سال مالی 91 (تیرماه سال جاری) محقق شود.
معاون رییس جمهوری افزود: 68 میلیارد تومان از سوی شورای عطف به منظور برخورداری تالاب‌ها از پشتوانه تحقیقاتی منبع مالی در نظر گرفته شده که قرار است تا پنج سال آینده این منبع مالی تامین شود.
وی با اشاره به بودجه تخصیص داده شده برای تالاب انزلی اظهار کرد: در سال 89، هفت میلیارد تومان در سال 90، 10 میلیارد تومان و در سال 91، هشت میلیارد تومان اختصاص داده شد و قرار است تا سه سال آینده این رقم به 97 میلیارد تومان برسد.
محمدی‌زاده با بیان اینکه برای مدیریت یکپارچه بومی مهمترین نقش را برای مردم قائل شده‌ایم اظهار کرد: در تالاب شادگان دام‌های مردم (گاومیش) از آب تالاب استفاده می‌کنند. علاوه بر آن مراکزی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به منظور عرضه صنایع دستی مردم در حاشیه تالاب راه‌اندازی شده است.
وی با بیان اینکه تامین حق آبه نخستین اولویت ما خواهد بود، اظهار کرد: تحقق این امر با مشارکت و همکاری سازمان‌های دیگر از جمله جهاد کشاورزی امکانپذیر است.
محمدی‌زاده درباره مصوبات سفر به ارومیه اظهار کرد: اصلی‌ترین مساله در دولت مشکل دریاچه ارومیه بود. رقم قابل قبولی برای حمایت از بخش کشاورزی تخصیص داده شده بود که 450 میلیارد تومان برای کل بخش کشاورزی اختصاص یافت و روش آبیاری قطره ای و بارانی مطرح شد.
وی افزود: انتقال آب از حوضه‌های دیگر و 2 تا 3 طرح جدید مطرح شد که انتقال آب از ارس و سرشاخه‌های برخی از رودها که به ارس می‌ریزند از جمله این طرح‌ها بود. اعتبارات آن تامین شد و قرار است هفته جاری برای سرمایه گذاری بخش خصوصی سامازمان حفاظت محیط زیست و غیره اقدامات نهایی انجام شود.
معاون رییس جمهور در ادامه گفت: فناوری‌های نوین و استفاده از ظرفیت‌های علمی برای افزایش آب ورودی مدنظر قرار گرفت و روش‌هایی مانند بارور کردن ابرها مطرح شد. در سال آبی گذشته شاهد افزایش بارندگی بودیم اما در فروردین و اردیبهشت بارندگی کاهش یافته و امیدواریم نیمه دوم اردیبهشت ماه و خردادماه وضعیت بهتر شود البته آب دریاچه ارومیه پنجاه سانتیمتر افزایش یافته است که یکی از علل آن آزادسازی آب پشت سدها بوده است.
محمدی‌زاده در باره اقدامات سازمان محیط زیست در زمینه صدور حکم اعدام یک محیط بان اظهار کرد: این سازمان پیگیری‌های لازم را انجام داده و با رییس قوه قضاییه رایزنی‌هایی صورت گرفته است.
به گزارش ایسنا محمدی‌زاده همچنین در مراسم اختتامیه و امضای سند توسعه دستاوردهای طرح حفاظت از تالاب‌های ایران اظهار کرد: در طول 50 سال گذشته موضوع رویکردهای مدیریتی به شکل متنوعی در دنیا دنبال شده است اگر در حوضه تالابی مدیریت یکپارچه آبخیز نداشته باشیم امکان مدیریت زیست بومی صحیح میسر نخواهد شد و در صورت کم توجهی به این نکته تبعات زیادی نه تنها به محیط زیست انسانی نه تنها کل طبیعت را تهدید می‌کند.
وی مدیریت زیست‌بومی را مدیریتی دارای اهمیت دانست و افزود: مدیریت یکپارچه زیست بومی فقط ماموریت سازمان حفاظت محیط زیست نیست بلکه این سازمان به عنوان متولی راهبری سازمان‌هایی را بر عهده می‌گیرد که در حوضه آبخیز نقش ایفا می‌کنند. البته سازمان محیط زیست بر نقش مردم هم تاکید ویژه‌ای داشته و توانست این نگاه را به عنوان یک راهبرد قطعی در بند الف ماده 67 قانون چهارم توسعه و بند الف ماده 191 و 193 و بند الف ماده 187 برنامه پنجم توسعه بگنجاند.
محمدی‌زاده اظهار کرد: این سازمان توانسته موضوع پیاده‌سازی این رویکرد نوین را دست‌کم در دریاچه ارومیه بگنجاند. در واقع ما حفاظت از تالاب‌های ایران را از یک ساختار عملی به حوزه قانونی ارتقا دادیم که این کار بزرگی است. امروزه موضوع تدوین برنامه جامع حوضه آبخیز برای دریاچه ارومیه، پریشان، شادگان و انزلی شکل گرفته و با توافق‌های انجام شده هر کدام از بازیگران در این عرصه به ایفای نقش می پردازند. البته نقش آنان مکمل همدیگر است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: ما توانستیم با استفاده از ظرفیت قانونی مواد 127 و 138 قانون اساسی برای کار گروهی که با مدیریت معاون اول ریاست جمهوری و دبیری سازمان حفاظت محیط زیست به منظور تحقق عملی این رویکرد مدیریت زیست بومی در ساختار اجرایی کشور گام برداریم.
وی افزود: با اعتماد هیات دولت و واگذاری این اختیارات هر تصمیم کارگروه تشکیل شده به منزله تصمیم دولت و هر مصوبه آن به منزله مصوبه دولت است بنابراین ما بهترین جایگاه را توانستیم در حوزه دولت برای پشتیبانی از حفاظت تالاب‌ها محقق کنیم که این کار در ایران بی سابقه و شاید در دنیا کم سابقه باشد.
محمدی‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: 40 سال قبل ایران توانست کنوانسیون رامسر را به عنوان قدیمی‌ترین معاهده بین‌المللی شکل دهد و کشورهای زیادی به آن پیوستند. در این کنوانسیون تعدادی از تالاب‌ها ثبت شدند و 1.5 میلیون هکتار از اراضی کشور در سایت رامسر ثبت بین المللی شده و تحت نظارت مجامع بین‌المللی قرار گرفته است.
وی افزود: طرح حفاظت از تالاب‌ها با همکاری برنامه توسعه سازمان ملل متحد و صندوق تسهیلات محیط زیست جهانی شکل گرفت. در اجرای این پروژه تهدیداتی در حوزه تالاب‌ها وجود داشت که در مسیر کاهش و حذف آن قدم برداشتیم بنابراین پروژه حفاظت از تالاب‌ها در دریاچه ارومیه و تالاب‌های شادگان و پریشان عملیاتی شد و مدیریت واحدی در حوزه تالابی شکل گرفت. در این جهت دبیرخانه‌ای نیز راه اندازی می‌کنیم.
محمدی زاده در ادامه اظهار کرد: در تمام این برنامه‌ها فرایندی کاملا مشارکتی چه با دستگاه‌های مرتبط، چه با ذینفعان و چه جوامع محلی انجام داده و به نتایج خوبی دست یافتیم.
وی با اشاره به بازدید خود از تالاب شادگان اظهار کرد: در حال حاضر عمق متوسط این تالاب به حدود دو متر رسیده است این در حالیست که شادگان تا چهار سال قبل خشک بود. بچه ماهی‌هایی در این تالاب رهاسازی شد و امکان صید قانونی ماهی فراهم آمد. در این تالاب نی رشد می‌کند و مجوزهایی برای برداشت نی داده شده و همین کار موجب تقویت صنایع محلی شده است.
معاون رییس جمهوری اضافه کرد: امروزه پسماندی که در تالاب تخلیه می‌شود و پساب‌های روستایی از سوی مردم مدیریت می‌شوند و آنان از احیای تالاب‌ بسیار رضایت دارند در واقع احیای این تالاب موجب ارتقای اخلاق زیست محیطی و ا رتباط سازنده مردم با تالاب شده است. البته در تالاب انزلی، هامون و دریاچه ارومیه نیز کارهای مشابه شادگان انجام می شود.
وی در ادامه اظهار کرد: توانسته‌ایم چشم‌انداز بلندمدت و کاملا روشنی در حوزه تالابی طراحی و با تعیین اهداف و اقدامات اولویت دار نقش بازیگران در این زمینه را تعیین کنیم این کار موجب تالیف 13 کتاب و تدوین 60 نوع محصول فرهنگی در طول هشت سال اخیر شده است.
محمدی زاده با اشاره به دریاچه ارومیه گفت: نمونه بارز طرح احیا و نجات تالاب‌های کشور دریاچه ارومیه است که این طرح‌ را به دولت و مجلس دادیم، امیدواریم این رویکرد در کل تالاب‌های کشور نهادینه شود.
وی ابراز امیدواری کرد که بتوان بسترهای قانونی لازم را برای همه تالاب‌های کشور به کار گرفت و تجربه‌های به دست آمده در ایران در زمینه حفاظت از تالاب‌ها را با کشورهای منطقه و ... تبادل کرد.
محمدی‌زاده در پایان تاکید کرد: از نظر دانش و طرح‌های مدیریتی و ساز و کارهای قانونی می‌توانیم این کار را انجام دهیم و برای تحقق این تعاملات به حمایت سازمان ملل نیازمندیم

دیدگاه خود را بیان کنید