کرمانشاه،استاني مستعد در آبزي پروري

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

کرمانشاه،استاني مستعد در آبزي پروري

یک‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۳ بازدید

کرمانشاه،استاني مستعد در آبزي پروري
کرمانشاه استانی است با شرایط آب و هوایی متنوع که پهنه آبی موجود در آن، رودخانه ها، سراب ها، سدها و چشمه های بزرگی را در برمی گیرد و هر کدام را مستعد پرورش و تولید گونه های مختلفی از آبزیان کرده است.
شهبازی مدیر کل شیلات کرمانشاه می گوید : کرمانشاه در زمینه پرورش ماهیان گرمابی در بین استان‌های غیر ساحلی کشوررتبه اول و در زمینه پرورش ماهیان سردآبی رتبه پنجم را دارد که از ماهیان سردآبی، ماهی قزل آلای رنگین کمان و از ماهیان گرمابی، چهار گونه ماهیان چینی عمده ترین تولیدات این استان به شمار می رود.
در کرمانشاه هم اکنون 410 مزرعه پرورش ماهی سردآبی و گرم آبی در قالب مجتمع های بزرگ و مزارع وجود دارد .
در این مزارع و مجتمع ها حدود 6 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم دربخش آبزی پروری فعالیت می کنند.
به گفته مسئولان شیلات کرمانشاه تکثیر و پرورش میگوی آب شیرین به عنوان بزرگ ترین گونه های میگوی جهان، در مجتمع شهدای قصرشیرین این شهرستان را به تنها مرکز تولید این آبزی در میان استان های غیر ساحلی کشورتبدیل کرده است.
رئیس مجتمع شهدای قصرشیرین می گوید : ازسال 78 پست لارو این میگو به شهرستان قصرشیرین (به عنوان بهترین مکان گرمسیری استان) وارد شد و حالا این مرکز ظرفیت تولید سه تا پنج میلیون قطعه پست لارو را دارد.
به گونه ای که اقلیم همیشه گرم شهرستان قصرشیرین و طبع گرما دوست میگوی آب شیرین، بستر مناسبی برای تکثیر و تولید انبوه این آبزی دراین شهرستان فراهم کرده است .
کرد رستمی می افزاید : پارسال حدود 20 تن میگو در قصرشیرین تولید شد.
علاوه بر این تولید ماهیان خاویاری به عنوان یکی از با ارزش ترین گونه های ماهیان ایران در شهرستان های گرمسیری استان، به خصوص شهرستان های گیلانغرب و سرپل ذهاب، موفقیت دیگری برای استان در زمینه تولید انواع آبزیان است .
این گونه ماهیان هم اکنون در شهرستان های گیلانغرب ، سرپل ذهاب و کرمانشاه پرورش می یابد .
هم اکنون هزار و 390 مزرعه گرمابی و69 مزرعه سردابی در استان کرمانشاه وجود دارد و در سدهای شیان ،کله شک،زاگرس،سلیمان شاه وآزادی پرورش ماهی انجام می شود.
شهباری مدیرکل شیلات استان کرمانشاه می گوید : پارسال 15هزار تن انواع مختلف آبزیان در استان تولید شده که یک هزار و سیصد تن آن به عراق صادرشد و براساس برنامه‌ ریزی ها پیش‌بینی‌ می شود این میزان تا پایان امسال به 20 هزار تن برسد.
او می افزاید: پارسال 300 هزار قطعه ماهی زینتی نیز در کرمانشاه تولید و بیشتر آن به عراق صادر شده است.
همچنین بیش از 30 گونه ماهی بومی در منابع آبی استان کرمانشاه وجود دارد که در میان آنها می توان به گونه های شاخصی از جمله ماهی سونگ و ماهی شیربت اشاره کرد که قراراست با برنامه ریزی های مدون، برنامه تکثیر مصنوعی و پرورش آنها در مقیاس های اقتصادی صورت گیرد.
در این میان ماهیان خاویاری درمیان گونه های پرورشی آبزی در جهان، گران بهاترین و ارزشمندترین گونه های اقتصادی هستند که به چرخه پرورش و تولید صنعت آبزی پروری وارد شده اند و پنج گونه این ماهیان شامل فیل ماهی، ازون برون، تاس ماهی ایران، تاس ماهی روس و شیپ، که چند سالی است در مناطق گرمسیری کرمانشاه پرورش یافته است و پارسال به مرحله تولید خاویار رسیدند.
جلیلیان کارشناس اداره کل شیلات استان می گوید : 2 ویژگی مهم در برخی منابع آبی استان کرمانشاه، آنها را مستعد پرورش و تولید ماهیان خاویاری کرده است.
اول، دبی مناسب آب بدون هیچ گونه منابع آلاینده و دوم خواص فیزیکی و شیمیایی مناسب آب، از جمله دما، اکسیژن و پی- اچ است که بیشک می تواند استان کرمانشاه را تبدیل به قطب پرورش تاس ماهیان کند.
مسئولان شیلات استان در نظر دارند با افزایش تولید آبزیان پرورشی‌، توسعه فعالیت‌ها، افزایش تولید در مزارع، ایجاد تنوع در روش‌های پرورش و گونه‌های آبزیان و ترویج مصرف آنها با توجه به قابلیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه‌، بخش آبزی‌پروری را در راستای ایجاد اشتغال پایدار فعال‌تر کنند چرا که کرمانشاه یکی از استان‌های مستعد آبزی‌پروری در کشور است که به دلیل اقلیم مناسب توان تولید آبزیان مختلف حتی به صورت پاک را دارد .
مدیرکل شیلات استان کرمانشاه می گوید امسال در نظر داریم یک میلیون و 500 هزار قطعه کپور ماهیان را در پشت سدها و بندهای استان رها سازی کنیم.
شهبازی می افزاید : در حال حاضر پشت هفت آب بند و سد مخزنی استان کرمانشاه ماهی ریزی انجام می گیرد که از جمله آن ها می توان به سد شیان و سد زاگرس اشاره کرد.
وی می گوید: امسال نیز رها سازی بچه ماهی در پشت سدها آغاز و 50 هزار قطعه در سد دایک گیلانغرب رها سازی شده است.
به هر حال استان کرمانشاه یکی از استانهای مستعد کشور در زمینه آبزی پروری است که با برخورداری از منابع آبی در کنار تنوع اقلیمی مناسب شرایط را برای تولید انواع مختلف آبزیان دارد

دیدگاه خود را بیان کنید