مرجان‌های خلیج فارس در معرض تهدید آلودگی نفتی قرار دارند

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

مرجان‌های خلیج فارس در معرض تهدید آلودگی نفتی قرار دارند

جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۴ بازدید

مرجان‌های خلیج فارس در معرض تهدید آلودگی نفتی قرار دارند
کرباسی در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس با اشاره به وضعیت فعلی محیط زیست خلیج‌فارس گفت: منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان حدود 8 درصد از کل مرجان‌های دنیا را در بر دارند که متأسفانه دو سوم آن در معرض خطر قرار دارند.
معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست افزود: صید بی‌رویه با فناوری مخرب همراه با تردد بیش از 30 درصد از کل نفتکش‌های جهان از عوامل اصلی ایجاد خطر برای مرجان‌ها به شمار می‌آیند و این در حالی است که افزایش دمای آب و کدورت آب نیز از عوامل تخریب مرجانها است.
وی بیان داشت: افزایش جمعیت ساحل‌نشین در اطراف خلیج‌فارس و به تبع آن تولید فاضلاب انسانی بیشتر، بیش از گذشته ملموس شده است که این موضوع می‌تواند منجر به بروز پدیده یوتویفیکاسیون در خلیج‌فارس شود زیرا حجم بیشتر فاضلاب‌های انسانی به منزله ورود مواد مغذی بیشتر نظیر نیترات و فسفات به آبهای خلیج‌فارس است.
کرباسی با اشاره به ورود 30 درصد از فاضلاب‌های انسانی بدون تصفیه به آبهای خلیج‌فارس گفت: بخش زیادی از اثرات سوء بر اکوسیستم دریایی خلیج‌فارس به علت تغییرات فیزیکی در ساحل است که در این رابطه می‌توان به استحصال زمین بیش از حد توان خلیج‌فارس و لایروبی بنادر اشاره کرد.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد؛ سالانه حدود 1.2 میلیون بشکه نفت وارد آبهای خلیج‌فارس می‌شود که عمدتاً ناشی از تردد نفتکش‌ها و بروز حوادث برای آن‌ها است، گرچه غلظت هیدروکربورهای نفتی در آبهای خلیج‌فارس بیش از دریای شمال (سه برابر) و دریای کارائیب (دو برابر) است، لیکن از استانداردهای محیط زیستی تجاوز نمی‌کند.
وی اعلام کرد: به طور کلی ریزش مواد نفتی سرانه جمعیت منطقه خلیج‌فارس حدود 5 برابر کشور آمریکا است.
کرباسی با بیان اینکه آلودگی نفتی بزرگترین تهدید محیط زیست خلیج‌فارس است، گفت: علاوه بر تردد نفتکش‌ها سایر منابع ایجاد آلودگی نفتی شامل پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها می‌شود.
معاون سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: میزان آلاینده‌های آلی پایدار در خلیج‌فارس در حد پایین و قابل قبول در رسوب و آبزیان گزارش شده است. آنالیزهای منطقه‌ای حاکی از کاهش میزان سموم در محیط زیست خلیج‌فارس است گرچه غلظت عناصر سنگین بطور کلی کم گزارش شده، ولی در برخی نقاط نزدیک به صنایع شیمیایی غلظت‌های بالای جیوه گزارش شده‌اند. غلظت‌های مس و نیکل در اطراف محل استقرار آب شیرین‌کن‌ها نسبتاً زیاد است.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: متأسفانه به علت برداشت بی‌رویه و غیراصولی، ذخایر آبزیان شیلاتی رو به کاهش است.
به گفته کرباسی، روش‌های برداشت از آبزیان خلیج‌فارس نیازمند مدیریت مناسب‌تر و استفاده از روش‌های غیرمخرب است و تخلیه غیراصولی و غیرمهندسی تلخ آب گرم و آب‌ شیرین‌کن‌ها یکی از تهدیدات جدی برای اکوسیستم‌ خلیج‌فارس به شمار می‌آید.
وی افزود: نزولات جوی بسیار کم (78 میلی‌متر در سال) از دیگر تهدیدات محیط زیستی برای خلیج‌فارس به شمار می‌آید چرا که تبخیر در این ناحیه بیش از 144 سانتی‌متر در سال است. بنابراین آب بیشتری از دریای عمان وارد خلیج‌فارس می‌شود که خود دارای مواد مغذی بیشتری می‌باشد و کاهش اکسیژن محلول در آبهای کم‌عمق سواحل خلیج‌فارس به دلیل افزایش مواد مغذی گزارش شده است.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست نظارت بر جابجایی مرجان‌های در معرض خطر، تدوین استانداردهای تخلیه فاضلاب‌های خانگی، صنعتی و کشاورزی به خلیج‌فارس، تدوین استانداردهای تخلیه شناورها (آب و هوا)، مشارکت در آماده‌سازی پیش‌نویس پنجمین پروتکل تحت نام «حفاظت از تنوع زیستی خلیج‌فارس»، برگزاری اولین کنفرانس منطقه‌ای مسایل زیست محیطی خلیج‌فارس، تدوین استراتژی‌های محیط زیست خلیج‌فارس، توافق اولیه با برنامه محیط زیست سازمان ملل برای شناسایی اثرات تغییرات اقلیم بر اکوسیستم‌ خلیج‌فارس را از اقدامات شاخص صورت گرفته از سوی این سازمان برای حفاظت از محیط زیست خلیج‌فارس عنوان کرد

دیدگاه خود را بیان کنید