بازگشت "شاه ميگوي آب شيرين" به تالاب انزلي /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

بازگشت "شاه ميگوي آب شيرين" به تالاب انزلي /گ

یک‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۱ بازدید

بازگشت "شاه ميگوي آب شيرين" به تالاب انزلي
بازگشت quotation mark شاه میگوی آب شیرین quotation mark به تالاب انزلی
شیلات گیلان برای حفظ ذخایر آبزیان دریای خزر و رونق صنعت آبزی پروری، سالانه حدود 170 میلیون قطعه انواع بچه ماهی خاویاری و استخوانی تولید می کند که از این منظر پس از مازندران، دومین جایگاه تکثیر و رهاسازی آبزیان را در کشور دارد.
اداره کل شیلات گیلان از امسال با تکثیر و رهاسازی زیرگونه منقرض شده quotation mark شاه میگوی آب شیرین quotation mark دریچه ای تازه به روی صید و صیادی و پرورش آبزیان گشوده است.
مدیرکل شیلات گیلان می گوید: این سخت پوست بومی حوزه جنوبی دریای خزر موسوم به quotation mark آستاکوس لِپتوداکتیلوس quotation mark (astacus leptodactylus) دهه60 در عرض 60 متری دریا و بیشتر در تالاب انزلی شناسایی شد .
آقای شعبانی می افزاید: اگرچه شاه میگوی آب شیرین در کشور شناخته شده نیست و به عنوان غذا مصرف نمی شود اما به علت ارزش بالای غذایی و اقتصادی و داشتن بازار مناسب در دنیا یکی از مهمترین محصولات شیلاتی صادراتی به شمار می رود. وی قیمت هر کیلوگرم شاه میگوی آب شیرین را در بازارهای جهانی حدود 30 دلار بیان و اضافه می کند: در دهه 60 سالانه حدود 10 تن از این گونه بومی در تالاب انزلی صید و به ترکیه صادر می شد اما به علت صید بی رویه و غیرمجاز، تخریب مکان های طبیعی تکثیر و زادآوری، زادآوری پایین، همجنس خواری با محدودیت منابع غذایی و درنهایت افزایش حجم رسوبات،کاهش عمق آب و ورود پساب های صنعتی و کشاورزی به تالاب بین المللی انزلی، نسل این آبزی منقرض و از سبد صید شیلات حذف شد.
مدیرکل شیلات گیلان می گوید: از اسفند پارسال با آوردن 850 مولد شاه میگوی آب شیرین از دریاچه پشت سد ارس، طرح احیا و تولید انبوه آن در گیلان با هدف بازسازی ذخایر، معرفی ظرفیت جدید به استخرهای پرورش ماهی و صادرات این محصول و ارز آوری برای کشور آغاز شد.
آقای شعبانی می افزاید: دراین مدت حدود 22 هزار شاه میگوی آب شیرین، ازطریق مولدها در مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی شهید انصاری گیلان تولید شد.
رئیس مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی شهید انصاری هم هزینه اجرای این طرح را 200 میلیون ریال اعلام می کند و می گوید: بچه شاه میگوهای تولید شده دراین مرکز خرداد امسال در تالاب بین المللی انزلی، سه دهنه آب بندان و 2 مزرعه پرورش ماهیان گرمابی رهاسازی شدند و تا 2 سال دیگر قابل بهره برداری است .
آقای درویشی می افزاید: : از آنجاکه این موجود قابلیت تطابق و بازماندگی نسبتا زیادی در محیط رهاسازی شده دارد، با کاهش بارآلودگی منابع آبی و همچنین تامین نیاز تغذیه ای آن، درصد بالایی از نوزادان این آبزی تا زمان برداشت و صید، سالم خواهند ماند .
وی با اشاره به اینکه غذای شاه میگوی آب شیرین، ضایعات و بقایای آبزیان کوچک و گیاهانی همچون برگ درخت توسکاست، اضافه می کند: فرایند تجزیه نیازمند مصرف اکسیژن موجود در منبع آبی توسط باکتری هاست که ادامه این روند موجب افزایش گازهای سمی و کمبود شدید اکسیژن می شود و موجوداتی نظیر شاه میگو می تواند با مصرف مواد درحال تجزیه تا حدود زیادی در پاکسازی محیط و تنظیم اکسیژن موجود در آب موثر باشد .
رئیس مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی شهید انصاری با اشاره به تجربه کشورهایی همچون آمریکا در پرورش شاه میگوی آب شیرین در شالیزارها پس از برداشت برنج می گوید: از آنجا که بقایای ساقه برنج غذای خوبی برای این آبزی است، اجرای مرحله دوم طرح تکثیر و بازسازی ذخایر شاه میگوی آب شیرین با هدف افزایش میزان تکثیر و رهاسازی در شالیزارها را در دستور کار قرار داده ایم .
آقای درویشی می افزاید: در مرحله دوم این طرح که از سال آینده آغاز می شود، از شالیزارها پس از برداشت برنج به عنوان quotation mark مزارع حد واسط quotation mark برای نگهداری و پرورش نوزدان تا زمان به اصطلاح ازآب وگل درآمدن ( رسیدن به وزن پایه و زمان انتقال به منابع آبی مستعد) استفاده می شود .
اما بار آلودگی منابع آبی و تامین تغذیه مکمل و مصنوعی، مهمترین مشکلی است که زندگی نوزادان مینیاتوری شاه میگوی آبهای شیرین را تا رسیدن به وزن اصلی و بزرگ شدن تهدید می کند.
معاون پژوهشی پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور که نهادش ارزیابی ذخایر و بررسی وضع زیستگاه های شاه میگوی آب شیرین، تعیین سطوح نیازمندیهای تغذیه ای و انجام پژوهش برای معرفی و پیوند این ظرفیت جدید به صنعت آبزی پروری را برعهده دارد، می گوید: تولید این گونه در این پژوهشکده، تاکنون به صورت آزمایشی و تحقیقاتی بوده که برای تولید انبوه آن در حال برنامه ریزی هستیم.
دکتر ولی پور روند اجرای برنامه های پژوهشی درخصوص شاه میگوی آب شیرین دراین پژوهشکده را به علت تخصیص نیافتن کامل اعتبارات، کند ارزیابی و اضافه می کند: پارسال 100 میلیون تومان اعتبار برای اجرای طرح های پژوهشی دراین باره اختصاص یافت که تاکنون فقط 18میلیون تومان آن پرداخت شده است .
این درحالی است که این پژوهشکده برای انجام همه تعهدات خود در این زمینه به 300 میلیون تومان نیاز دارد.
وی می گوید: پس از انجام طرح های متعدد توانستیم درصد ترکیبات مورد نیاز تغذیه ای این آبزی را مشخص کنیم که درصورت تامین به موقع اعتبارات پیش بینی می شود غذای مکمل و مصنوعی شاه میگوی خزری به سفره تالاب انزلی، آب بندان ها و استخرهایی که میزبان این آبزی هستند، راه یابد .
اما مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان هم که نهادش طبق قانون، مدیریت تالاب بین المللی انزلی را برعهده دارد،‌می گوید: اگرچه این اداره کل تاکنون اقدام موثری درخصوص نجات شاه میگوی آب شیرین انجام نداده است اما تلاش می کند با جلوگیری از ورود آلاینده ها به این تالاب و اجرای طرح احیای تالاب بین المللی انزلی از سال آینده گام های موثری برای نجات این بومی خزر بردارد.
آقای برجی یکی از مهم ترین تهدیدات نوزادان رهاسازی شده شاه میگوی آب شیرین در تالاب انزلی را وجود نوعی میگوی مهاجم موسوم به ماکرو براکیوم(macrobrachium) می داند و می گوید: جمعیت این گونه مهاجم که با کشتی ها و دیگر محصولات شیلاتی وارد شده به علت ضریب بالای تکثیر و مقاوم بودن، در سالهای گذشته افزایش چشمگیری در تالاب یافته و علاوه بر استفاده از جیره غذایی و اشغال زیستگاه ها و محلهای زادآوری quotation mark شاه میگوی آب شیرین quotation mark در مواردی از نوزاد شاه میگوها هم تغذیه کرده است .
وی با بیان اینکه تهدیدات زیست محیطی شاه میگوی آب شیرین را در نشستی با مسئولان پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور مطرح کردیم، می افزاید: مقرر شد برای اجرای طرح پژوهشی در این باره ، از محل اعتبارت طرح احیای تالاب انزلی هزینه شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان اضافه می کند: هرگونه اقدام حفاظتی این اداره کل منوط به ارائه این طرح و اطلاع از مکان های پراکنش شاه میگوی آبهای شیرین درتالاب بین المللی انزلی است .
اگرچه با تکثیر و رهاسازی شاه میگوی آب شیرین، این بومی خزر دوباره به مامن اصلی خود بازگشته است اما به نظر می رسد نوزادان مینیاتوری این آبزی تا بالغ شدن باید با خطرات زیادی روبرو شوند. ازطرفی پیوستن این سخت پوست به صنعت آبزی پروری گیلان بدون تامین جیره غذایی با اما واگرهایی روبروست.
بی شک همراهی و همکاری بیش از پیش نهادهای متولی برای نجات شاه میگوی آب شیرین می تواند علاوه بر رفع موانع طرح احیا ذخایر این آبزی، مسیر رسیدن شاه میگوی آب شیرین از مخازن تکثیر تا شالیزارهای مملو از جیره غذایی را کوتاه تر کند
منبع : واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید