صید خارج از فصل به ذخایر میگو در آب‌های بوشهر صدمه زده است

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

صید خارج از فصل به ذخایر میگو در آب‌های بوشهر صدمه زده است

یک‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۲۵ بازدید

صید خارج از فصل به ذخایر میگو در آب‌های بوشهر صدمه زده است
رئیس اتحادیه صیادان استان بوشهر گفت: صید میگو از هفته پیش در آب‌های استان بوشهر آغاز شده ولی کمبود و کاهش ذخائر به سبب صید خارج از فصل که به ذخایر صدمه زده برای صیادن مقرون به صرفه نیست در این فعالیت مشغول شوند.
صید میگو در آب های استان بوشهر همزمان با شدت گرما، اوج شرجی و رطوبت در مرداد ماه هر ساله آغاز می‌شود و امسال صیادان استان از هفتم مرداد تورهای خود را در دریا برای صید این آبزی گستراندند.
استان بوشهر با داشتن 900 کیلومتر مرزدریایی با خلیج فارس بستر مناسبی برای صید آبزیان به ویژه میگو است بگونه‌ای که سالانه زمانی که فصل تخم‌ریزی میگو به پایان رسیده با تحقیقات مرکز پژوهشکده میگو زمانی برای صید میگو تعیین و صیادان به صید این آبزی می‌پردازند.

کاهش 50 درصدی ذخایر میگو در استان بوشهر
رئیس مرکز پژوهشکده میگوی کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در بوشهر با بیان اینکه اینکه امسال ذخائر میگوی در استان به شدت کاهش یافته اظهار کرد: امسال کاهش 50 درصدی صید میگو نسبت به سال گذشته پیش بینی می‌شود.

خسرو آیین جمشید با بیان اینکه ذخائر میگو در آبهای بوشهر بشدت صدمه وخسارت دیده است تصریح کرد: تحقیقات نشان می‌دهد میانگین تلاش صیادی میگوی ببری و سایر گونه‌های میگو در سال 1392 به ترتیب 16.9 و 35 صدم کیلوگرم بر ساعت بود.

وی افزود: میانگین تلاش صیادی امسال در هر ساعت تورکشی میگوی ببری و سایر گونه‌های میگو به ترتیب 8.3 و سه دهم کیلوگرم بر ساعت محاسبه شده که در واقع نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش نشان می‌دهد.
اکنون صیادن قایق‌های صیادی که صید خود را همزمان با عید سعید فطر آغاز کرده‌اند از صید میگو بشدت ناراضی و امسال را سالی نامناسب برای صید میگو اعلام می‌کنند.

اکبر غریبی صیاد قایقی که به اتفاق دو تن از صیادان دیگر از ساعت شش صبح از اسکله جفره عازم صید میگو شده بودند و اکنون شش بعداز ظهر از صید برگشته‌اند گفت: با 12 ساعت گشت دریایی و تور اندازی تنها 11 کیلوگرم میگو صید شد که جوابگوی هزینه 400 هزار تومانی بنزین مصرفی و 200 هزار تومان هزینه‌های جانبی نه تنها نمی‌دهد بلکه 10 برابر ضرر دارد چراکه 11 کیلوگرم میگو کیلویی 20 هزار تومان تنها 220 هزار تومان از هزینه‌ها را پوشش می‌دهد و این در حالی است که حقوق و کارمزد دو ملوان که مشارکت دارند نیز است.
حسین حمزئیان نیز صیاد اسکله بردخون هم گفت: تا به امروز سه روز به دریا برای صید میگو شرکت کرده‌ام که میزان صید این سه روزبه اندازه نصف صید یک روز سال گذشته نیست.

میزان صید میگو نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری دارد

مدیرکل شیلات استان بوشهر نیز با بیان اینکه به سبب کاهش میزان ذخائر میگوصید برای کشتی‌ها در آب‌های ‌بوشهر ممنوع شد گفت: صید میگو برای کشتی‌های صیادی ممنوع شد و تنها قایق‌ها و لنج‌های صیادی که مجوز صید میگو دارند می‌توانند در صید این آبزی فعالیت کنند.

حسین بهمنیاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم وضعیت صید امسال بسیار نامناسب است بگونه‌ای که صیادان قایق‌ها از میزان صید ناراضی هستند.
وی خاطرنشان کرد: نتیجه تحقیقات پژوهشگران ، پژوهشکده میگوی استان بوشهر نشان می‌دهد امسال میزان صید میگو نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته باشد.

افزایش قیمت میگو و نارضایتی شهروندان بوشهری

ولی مردم خونگرم بوشهری این روزها برای تهیه میگوی خود که هرساله در این فصل برای یکسال ذخیره می کنند امسال را سال قطعی میگو می‌دادنند.

در حالی که سال گذشته قیمت میگو از حدود 14 هزار تومان در ابتدای فصل صید آغاز شد و در میانه فصل و اواخر آن به 10 الی 12 هزار تومان برای میگوهای درشت و بین شش تا هشت هزار تومان برای میگوهای سرتیز رسید اما امسال در جهشی قابل ملاحظه قیمت میگوهای درشت به 20 تا 22 هزار تومان و قیمت‌های سرتیز نیز به 10 تا 13 هزار تومان رسیده است.
به بیان دیگر مشاهده قیمت میگوی درشت از سال گذشته تا امسال نشان می‌دهد این محصول دریایی بیش از 80 و گاها تا 90 درصد رشد داشته و همین رشد جهشی قیمت‌ها دست بسیاری از شهروندان بوشهری به یژه اقشار کم درآمد و حتی متوسط را از خرید آن کوتاه کرده است.

خانم شهروند بوشهری که برای خرید میگو به اسکله صلح‌آباد بوشهر آمده بود در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما گفت: میگو امسال قطعی زده نه تنها میگو نیست بلکه میزان میگوی که هست هم قیمت آن گران است و هم کیفیت و اندازه میگو نامناسب است.

وی گفت: امسال میگو درخانه‌های بوشهری نیست و هر سال هرسال ما بوشهری‌ها 60 تا 100 کیلوگرم میگو برای مصرف سالانه در سردخانه‌های منزل‌مان نگه‌داری می‌کنیم ولی امسال اینطور که معلوم است وضع خوبی نیست.

این روزها با حضور در اسکله‌های بوشهر شاهد مملو از جمعیت بوشهری هستیم اما قیمت بالای آن مانع از خرید این محصول دریایی توسط اکثر مردم شده است.
ذخایر آبزیان در آب‌های استان بوشهر صدمه شدیدی دیده است

رئیس اتحادیه صیادان بوشهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در بوشهر، برهم خوردن اکوسیستم‌های دریائی،‌‌ رها شدن فاضلاب‌های خانگی به دریا و صید خارج از فصل برخی صیادان سود جو سبب کاهش ذخائر آبزیان دانست.

محمد کارگر با اشاره به اینکه فراهم نبود امکانات صدمات روحی و جسمی فراوانی به جامعه صیادی وارد می‌کند خواستار توجه به مشکلات صنفی صیادان شد.

رئیس اتحادیه صیادان بوشهر با بیان این موضوع که مشکلات صیادان باید به جد بررسی و برطرف شود گفت: افزایش هزینه‌های صیادی و وام‌های با بهره بالا مشکلات صنفی صیادان را افزایش داده است.

وی هوای بسیار گرم، رطوبت بالا و کار مضاعف را از جمله عوامل بروز امراض روحی - روانی در میان صیادان برشمرد و خواستار قرار گرفتن شغل نیز در دسته مشاغل سخت و زیان‌آور تعریف شود.

کارگر با مقایسه امنیت آب‌های شمال و جنوب کشور افزود: در آب‌های جنوبی باید نسبت به ترمیم ذخایر دریائی اقدام شود و با صیادان متخلف نیز برخورد قاطع صورت گیرد.
منبع : خبرگزاری تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید