قاچاقچیان سوخت، یقه «جنگل حرا» را رها کردند /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

قاچاقچیان سوخت، یقه «جنگل حرا» را رها کردند /گ

جمعه ۴ مهر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۲۴ بازدید

قاچاقچیان سوخت، یقه «جنگل حرا» را رها کردند
«حرا» حدود دو سال است که به آتش قاچاقچیان سوخت می‌سوزد و در گازوییل غرق شده، جنگل شناوری که قرار است ثبت جهانی شود، حالا تعدادی از قایق‌داران که روزی‌شان را از این جنگل طلب می‌کنند، همت کرده‌اند و بخش‌هایی از آن را از آلودگی‌ گازوییل و وجود قاچاقچیان پاک کرده‌اند، هر چند این داستان هنوز تمام نشده است.
محمدصالح امینی، مسوول قایقرانان اسکله‌ی طبل در جزیره‌ی قشم، یعنی همان‌جایی که از آلودگی گازوییل، پاک و از دست قاچاقچیان سوخت، خلاص شده است، به خبرنگار گردشگری ایسنا گفت: اسکله‌ی طبل، تا دو سال پیش یکی از بزرگترین اسکله‌های گردشگری جنگل حرا بود، تا زمانی که قاچاقچیان سوخت رفت و آمد به آن را آغاز کردند و حمل گازوییل را از این اسکله انجام دادند. پس از آن منطقه ناامن شد و گردشگران کمتر طبل را برای گشت در جنگل حرا انتخاب می‌کردند، بوی گازوییل تا شعاع چند کیلومتری این اسکله و جنگل قابل استشمام بود و آلودگی که باعث کم شدن جمعیت گل‌خورک‌ها، خرچنگ‌ها و آبزیان این منطقه شده بود. وضعیت اصلا قابل تحمل نبود و اسکله حسابی خلوت شده بود.

او ادامه داد: با بومی‌ها و 100 قایق‌رانی که در اسکله‌ی طبل کار می‌کنند، صحبت کردیم و شورای محل و دهیار روستای طبل هم با ما همراه شدند تا پاکسازی این بخش از جنگل شناور حرا را شروع کنیم، بومیان را راضی کردیم، چون کار گردشگری برای آن‌ها همیشگی است و قاچاق فقط برای مدتی دوام دارد. سرانجام پاکسازی این قسمت از جنگل از دی‌ماه سال گذشته شروع شد.

امینی توضیح نداد که چطور توانستند قاچاقیان را راضی کنند تا از این اسکله بروند، اما در ادامه گفت: با همراهی بومیان و مسوولان محلی، قاچاقیان سوخت اسکله‌ی طبل را ترک کردند و به جای دیگری منتقل شده‌اند.

وی در ادامه بیان کرد: آلودگی‌های ناشی از گازوییل در این قسمت پاک شده، ساختمانی که در اسکله وجود داشت نیز تجهیز شده و نگهبان و روشنایی در مسیر دسترسی به اسکله استقرار یافته و با آژانس‌ها درباره‌ی این اقدامات و امنیت منطقه صحبت شده و امیدوارم با خنک شدن هوا، طبل دوباره شلوغ شود

البته این پاکسازی که به همت جامعه‌ی محلی صورت گرفته، فقط شامل بخشی از جنگل شناور حرا می‌شود و قاچاقچیان سوخت هنوز کامل دست از سر این اثر طبیعی ارزشمند که انتظار ثبت در فهرست جهانی یونسکو را می‌کشد، بر نداشته‌اند.

مجید یاسینی، فعال گردشگری که پیمانکار سازمان منطقه آزاد قشم برای ساخت و تهیه‌ی تجهیزات و همچنین نقشه‌های گردشگری در ژئوپارک قشم است و به این بهانه چند سالی می‌شود در روستای طبل در نزدیکی جنگل حرا ساکن شده، عکس‌ها و یادداشتی را به انگیزه‌ی تغییر وضعیت بخش کوچکی از جنگل شناور حرا که دو سال است با آلودگی گازوییل دست‌به گریبان شده، نوشته و در اختیار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) قرار داده است.

در بخشی از این یادداشت آمده است: «امروز واقعا لحظه‌ باشکوهی را در اسکله طبل مشاهده کردم و لذت بردم، دیدن ماهی‌های کاریز در نزدیکی اسکله که تا عمق یک متری آب هم به‌خوبی دیده می‌شوند، همنشینی پرندگان لب اسکله و گردشگران متحیر از دیدن پرندگان که صحنه‌ی تعجب‌برانگیزی را بوجود آورده بود.

نزدیک به چهار سال است که در جزیره قشم، مستمر به فعالیت مشغولم و به لحاظ موقعیت و نزدیکی به ژئوسایت‌های جزیره، برای من بهترین مکان از لحاظ کاری روستای طبل بود. اولین پروژه‌ی همکاری ما با سازمان منطقه آزاد قشم، تهیه نقشه از کل ژئوسایت‌ها در جزیره بود که برای تکمیل کردن این پروژه به تحقیقات میدانی وسیعی در کل جزیره مجبور شدیم که مهم‌ترین آن‌ها از لحاط وسعت و محیط زیست وجود جنگل حرا در این منطقه بود

طبق تحقیقات انجام شده، نزدیک به 80 درصد آبزیان خلیج فارس در جنگل حرا یا ذخیره‌گاه زیست‌کره رشد می‌کنند. نزدیک به 75 گونه پرنده‌ی مهاجر این منطقه را برای مهاجرت انتخاب کرده‌اند. اختلاف ارتفاعی جزر و مد نزدیک به هفت متر (در روز و ماه‌های مختلف)، پهنه‌های کلی و وجود دو نوع از درختان مانگرو در وسعتی نزدیک به هفت هکتار، پس چرا با این همه اهمیت این منطقه به این حال و روز درآمده؟! واقعا باور نکردنی است.

طبق مشاهدات عینی بیشتر خطوط شمالی جزیره قشم درگیر مسأله قاچاق سوخت (گازوئیل) شده‌اند، اسکله‌های کووه‌ای، لافت، گورزین، سهیلی، طبل، ملکی، دوربنی، گوران تا انتهای جزیره، همگی در این چند سال مشغول جابجایی سوخت غیرقانونی شده‌اند. اگر به شکل نقشه‌ی جزیره قشم نگاهی بیندازیم می‌بینیم تمامی این اسکله‌ها پیرامون ذخیرگاه زیست‌کره هستند، جالب است!

از طرف دیگر موقعیت آب و هوایی خاص جزیره و فعالیت منطقه آزاد برای جذب گردشگران و رونق اقتصادی باعث شده در سه سال گذشته آمار ورود گردشگران به قشم روند رو به رشدی داشته باشد.

ورود گردشگران به جزیره باعث بوجود آمدن کسب و کار و رونق بخش‌های مختلف جوامع محلی شده است، طبق آمار بدست آمده این رونق نه فقط در بخش‌های بازرگانی جزیره بوده، بلکه در نوروز 93 در سراسر جزیره مشاهده شده است.

روستا و اسکله طبل به لحاظ موقعیت استراتژیک، نقش بسزایی در جزیره دارد، این روستا 17 کیلومتر تا فرودگاه، 30 کیلومتر تا بندر لافت (محل تردد خودرو با لندیکرافت به سرزمین اصلی) و 9 کیلومتر تا ساحل جنوبی جزیره فاصله دارد، از سوی دیگر نزدیکی آن با ژئوسایت جنگل حرا، دره تندیس‌ها، بام قشم و کلات کشتاران «طبل» را به مرکز قدرتمندی در بین روستاهای اطراف خود تبدیل کرده است. به همین خاطر افراد متعددی از روستاهای دور و نزدیک برای خرید مایحتاج زندگی خود به این روستا تردد دارند.

اگر به قشم سفر کرده باشید و برای دیدن مناطق بکر طبیعی با تورهای شهر قشم و یا بوسیله نقلیه اجاره‌ای یا شخصی خود راهی غرب جزیره شده باشید قطعا چاره‌ای ندارید جز این‌که در یکی از خانه‌های بومی جزیره ناهار میل کنید.

در بین ساکنان محلی جزیره تنها عده‌ی انگشت‌شماری در خانه‌های بومی خود امر پذیرایی از مسافران را به عهده گرفته‌اند که بیشتر آن‌ها در روستای طبل اسکان دارند.

اسکله‌ی طبل از قدیمی‌ترین اسکله‌های ساحل جنوبی جنگل حرا است، جاده‌ی آسفالته‌ایی به طول دو و نیم کیلومتر این اسکله را به جاده‌ی اصلی وصل می‌کند.

متاسفانه در دو سال گذشته به دلیل امکانات بالقوه‌ای که این اسکله داشته، عده‌ای سودجو در این منطقه به قاچاق سوخت اقدام کردند که این مسأله بسیاری از مردم این روستا را که خواهان زندگی آرام و ساده بودند، آزار می‌داد.

جاده‌ی اسکله طبل با چشم‌اندازی فوق‌العاده زیبا در دو طرف خود مناظر بسیار دیدنی برای هر گردشگر دارد؛ ولی به‌دلیل عمق‌های متفاوت آب بسیار مورد سوءاستفاده قایقرانانی قرار گرفت که در امر قاچاق سوخت فعالیت می‌کردند، به‌شکلی که وقتی به جاده اسکله وارد می‌شدید بوی بد ناشی از سرریز شدن گازوییل روی آسفالت، جدول، سنگ‌های بستر رودخانه و حتی داخل آب رمق را از جان می‌گرفت، این مسأله تا انتهای جاده در دو طرف اسکله قابل مشاهده بود، قاچاقچیان 24 ساعت مشغول بودند.

انتهای اسکله، جایی که آب امیدی برای نجات از این غوغا بود، لایه‌ای از چربی ناشی از سوخت در شناور در سطح آب، روی بدنه قایق‌ها و سواحل دیده می‌شد، ردپای سوخت در همه جا بود. دیگر اثری از پرندگان مهاجر که راه طولانی را تا این منطقه طی می‌کردند، وجود نداشت.

ورود سوخت به اسکله باعث خروج پرندگان، ماهی‌ها و در نهایت گردشگران از این منطقه شد، شاید در نوروز سال 92 کمترین آمار بازدیدکنندگان از جنگل حرا متعلق به اسکله‌ی طبل باشد، اما در اقدام خودجوش ساکنان فهیم و با اصالت روستای طبل و به همت جوانان پاک و صادق، این مسأله برطرف شد و با جلوگیری از ورود قایق‌های سوخت و حاملان آن‌ها مسأله قاچاق سوخت از این اسکله رخت بربست و ریشه‌کن شد.

واقعا این اتفاق یک افتخار بزرگ برای مردم و مسؤولان شورا و دهیاری روستای طبل است که به این مهم فائق آمدند. اکنون بعد از گذشت چند ماه اسکله، زیبایی و طراوت خودش را پیدا کرده است.»

منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید