یک صادرکننده معتقد است: با وجود اینکه ایران بهترین دسترسی را از راههای خشکی و آب به کشور روسیه دارد اما مشکل حمل و نقل ایران و روسیه گلوگیر است. | |
محمدعلی هاشمینسب در کمیته پایش تجارت خارجی و بررسی راهکارهای ورود به بازار روسیه اظهار کرد: کشور 170 میلیونی روسیه به دلیل سطح سرانه درآمد بالا، مصرف کنندگان بزرگی دارد از این رو بعد از تحریم شدن این کشور و یک ماه بعد از اعلام روسیه مبنی بر وارد نکردن کالاهای اروپایی به این کشور، قراردادی دوساله به ارزش 255 میلیارد دلار بین روسیه و چین منعقد شدو همچنین قراردادی یکساله به ارزش 48 میلیارد دلار را با ترکیه بسته شد. وی افزود: سه وزیر از ایران با هیاتهای بلندپایه به کشور روسیه سفر کردند اما به دلیل نشان ندادن عکسالعملهای مناسب و وجود ضعف از سوی مقامات ایرانی، تاکنون نتوانستیم آنطور که باید تعامل خوبی در زمینه صادرات محصولات به کشور روسیه انجام دهیم. |
![]() |
این صادرکننده کالا به کشور روسیه گفت: تنها شیلات ایران در زمینه صادرات میگو، ماهی و خاویار توانسته با کشور روسیه قراردادی منعقد کند.
هاشمینسب با اشاره به اینکه ما از فعالیت بخش دولتی ناامید شدهایم تصریح کرد: کشورهای پاکستان و افغانستان نیز به میدان آمده و درصدد تامین نیازهای کشور روسیه برآمدهاند اما هنوز قدم محکمی از سوی ایران برداشته نشده است. وی تاکید کرد: اگر بتوانیم کامیونهای سردخانهدار را وارد سیستم حمل و نقل کنیم برای آسان شدن روند صادرات مفید خواهد بود، زیرا هماکنون فرصت طلایی برای صادرات پسته به روسیه بوجود آمده است. هاشمینسب خاطرنشان کرد: خوشبختانه بانک خصوصی ایرانی در روسیه راهاندازی شده و فعال است از این رو میتواند مشکلات مربوط به ارز را حل کند و تنها همت و پای کار بودن افراد نیاز است. |