نام زیبای دریای مازندران ، خزر نیست /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

نام زیبای دریای مازندران ، خزر نیست /گ

پنج‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۲۸ بازدید


نام زیبای دریای مازندران ، خزر نیست
روزنامه دیارسبز در یادداشت روز چهارشنبه به قلم ˈمهدی جعفریˈ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد چالوس نوشت : از غرب انزلی تا بندر ترکمن می بینیم که عمده مالکان سواحل ما ارگان های دولتی بخش خصوصی هستند که هر گدام به صورت یک جزیره جداگانه صرفا به فکر منافع محددوده خودشان هستند.
در این یادداشت آمده است : 21 مرداد در تقویم رسمی کشور روز دریای خزر مازندران ثبت شده است و به همین مناسبت درساری نشستی با حضور مسوولان ارشد استان مازندران برگزار شد که چالش های دریای مازندران را بررسی کنند.
اما دردهای دریای مازندران بسیار بیشتر از آن است که در یک نشست به مناسبت روز دریای خزر که بسیاری از تقویم ها نیز آن را ثبت نکرده اند، حل شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد چالوس نوشت : نگاهی به چالش های دریای خزر یا مازندران دردهای پیدا و پنهان ان را برای همه می تواند آشکار کند اما اگر نیاز به این باشد که کمی تخصصی تر با این چالش ها آشنا شد ، باید به مباحث تخصصی فیزیک دریا نیز اشراف داشت.

همه فعالیت هایی را که در محیط دریایی اتفاق می افتد را می توان به سه بخش تقسیم کرد که هر کدام از این بخش ها در حیطه خاص خودشان فرآینده ها را مطالعه می کنند.

البه این موارد مستقل از هم نیستند و با یکدیگر ارتباط دارند اما در سطوح بالای فعالیت ها هر کدام از این قسمت ها به صورت مستقل وارد حوزه های بین رشته ای می شوند.

در بحث فیزیک دریا تمام فرآیندهایی که ساختار فیزیکی دارند شامل امواج ، رسوب ، جریانات و هواشناسی دریایی مورد بررسی قرار می گیرند و دریای مازندران یکی از بستر های منحصر به فرد دنیاست که نگاهی کوتاه به وضع فعلی آن درهفته محیط زیست حالی از لطف نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی چالوس دراین یادداشت نوشت : دریای مازندران درعین حال که یک محیط دریایی ارزشمند و منحصر به فرد است ، یک اکوسیستم مظلوم در سطوح مختلف هم محسوب می شود و منظور از مظلومیت این است که این دریا حقوقی دارد که به طور غیرموجه از آن سلب شده است.

در باره دریای مازندران این مساله بسیار ویژه است و خاص بودن این دریا نیز از جهات مختلف قابل بررسی است. گونه هایی در این دریا وجود دارند که بی نظیر هستند.

ویژگی های فیزیکی دریای مازندران مانند رسوبات و جریان ها ، منابع زیرزمینی و تاثیرات فوق العاده اش در اعتدال محیطی اعم از آب و هوا ، کنترل سموم رودخانه ها ، تعدیل هیدرولوژی منطقه و فرآیندهای هیدرودینامیکی حاکم بسیار مهم و منحصر به فرد است.

بزرگترین مشکل دریای مازندران این است که پس از این همه نشست و رابط دیپلماتیک ، هنوز یک رژیم حقوقی پایدار برای دریای مازندران تعریف نشده است.

این برای جوامع قرن 21 خسران و تاسف آور است . جوامعی که کارشناس ها و دیپلمات های زیادی دارند ، نمی توانند برای این محیط دریایی ، رژیم حقوقی تعریف کنند و وقتی نظام حقوق پایدار نداشته باشیم از نظر حوق بین الملل هر همسایه از منبع چقدر برداشت کرد به خودش اختصاص دارد. مانند اتفاقی که برای منابع مشترک گازی جنوبی ما می افتد و کار خلاف قانونی نیست.

این مدرس دانشگاه گفت: اتفاقی که می افتد این است که جمهوری آذربایجان بدون رعایت مسایل زیست محیطی و با توجه به حمایت هایی که شرکت های قوی نفتی از آن می کنند ، دست به استخراج نفت می زنند و شرکت های طرف قرداد هم به فکر منفعت خود هستند زیرا آلودگی و فقر منابع در حوزه های مختلف این دریا گریباگیر آنها نخواهد بود و ما باید مشکلات را تحمل کنیم .

جمهوری آذربایجان با حجم خیلی گسترده از نظر اقتصادی و با بی توجهی از نظر زیست محیطی پیگیر استخراج نفت می شود و در مقابل ما ، هم از بحث حقوقی و هم بخش فنی عقب مانده ایم.

نگرانی این است که ما فقط منابع نفتی را از دست نداده ایم بلکه در حوزه شیلات و سلامت ساکنان همسایگان دریا نیز با چالش و تهدید جدی مواجه هستیم و تمام منابع آبی مناطق اطراف دریا آلوده می شوند.

ما توان و امکان تاثیرگذاری روی کشورهای همسایه را نداریم و سیاستمداران ما در نشست های بین المللی همواهر هشدار می دهند و به وظیف خود عمل می کنند اما این حرف ها نتوانست جلودار رفتارهای مخرب همسایگان دریا باشد
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید