گام هاي روبه جلوي استان بوشهر در حفظ ذخاير دريايي /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

گام هاي روبه جلوي استان بوشهر در حفظ ذخاير دريايي /گ

سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۲۷ بازدید

گام هاي روبه جلوي استان بوشهر در حفظ ذخاير دريايي
محدودیت صید ذخایر دریایی از یک طرف و ازدیاد جمعیت از سوی دیگر تقاضا برای پروتئین دریایی بویژه میگو را افزایش داده و توجه جوامع بشری به تولید میگو از طریق تکثیر و پرورش معطوف شده است.
مدیر کل شیلات استان بوشهر می گوید : در کشور ما و از جمله استان بوشهر نیز به عنوان دارنده رتبه نخست تولید میگوی پرورشی کشور با تولید بیش از 80 در صد میگو، گام های بلندی در این زمینه برداشته شده است.
حسین بهمن یاری می افزاید: میگوی پرورشی از نظر املاح و ارزش تغذیه ای جز نوع چربی موجود تفاوتی با نوع دریایی آن ندارد و چون در محیط های استاندارد و زیر نظر متخصصان رشد می کند و غذا و مواد مورد نیاز برای رشد آنها تحت کنترل است که از نظر سلامتی از میگوهای دریایی که با آلاینده های مختلف در تماس است، سالم تر است.
وی می گوید: از شروع صید میگو تا کنون هزار و 100 تن میگو از دریا صید شده که 11 درصد بیشتر از صید متوسط 10 ساله است و پیش بینی می شود امسال این میزان به هزار و 700 تن برسد.
مدیرکل شیلات استان بوشهر با بیان اینکه در سالهای اخیر صید های بی رویه و غیر استاندارد صدمات زیادی به محیط زیست دریایی وارد کرده است ، می افزاید: بی شک در کنار سایر عوامل بازدارنده برای تقویت و بازسازی ذخایر دریا، افزایش تولید میگوی پرورشی مورد توجه قرار دارد، به همین منظور امسال 4 هزار و 15 هکتار را به این امر اختصاص دادیم که نسبت به پارسال بیش از هزار هکتار افزایش داشته است.
ذخیره سازی لارو میگو نیز از 600 هزار تن به یک میلیارد و 200 هزار تن رسیده که افزایش قابل توجهی را نشان می دهد.
بهمن یاری می گوید: به منظورکمک به سرمایه گذاران و علاقمندان پرورش میگو امسال برای اولین بار هزار و 800 هزار هکتار زمین برای ایجاد بستر های لازم پرورش میگو در اختیار افراد قرار داده می شود و در زمینه برق مورد نیاز نیز امکانات خوبی در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد که در این زمینه سرمایه گذارانی هم از کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله قطر ،امارات و کویت داشته ایم.
وی با اشاره به اینکه تولید میگوی پرورشی در استان از 8 هزار تن در سال گذشته به 12 هزار تن رسیده است، می افزاید: بیشتر میگو های تولید شده صادر می شود و هم اکنون هر کیلو بین 8 تا 9 دلار به فروش می رسد.
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که چرا مردم کمتر از میگوی پرورشی استفاده می کنند، نیز می گوید: دلیل این امر گرانتر بودن میگوی پرورشی نسبت به دریایی است، میگوی دریایی غذای خود را از دریا می خورد و هزینه ای ندارد در حالیکه در نوع پرورشی باید غذای آنها تامین شود که هم اکنون قیمت آن هر کیلو 4 هزار تومان است،میگوی پرورشی از همه نظر با نوع دریایی آن برابری می کند و از نظر سلامتی از نوع دریایی سالمتر و بهداشتی تر است اما به دلیل هزینه های غذا وپرورش گرانتر است که متاسفانه بیشتر مردم قدرت خرید ندارند و ما هم اکنون فقط مقدار کمی از آن را در بازارهای کشور عرضه می کنیم و بقیه صادر می شود.
مدیر کل شیلات استان بوشهر معتقد است برای حفظ ذخایر دریاها و استفاده همه مردم از این ماده مغزی باید امکاناتی فراهم شود تا میگوی پرورشی به صورت انبوه و با قیمتی مناسب تولید شود تا همه مردم بتوانند از ان استفاده کنند و بی شک در استان های ساحلی و از جمله استان بوشهر این ظرفیت وجود دارد.
بهمن یاری می گوید: هم اکنون سایت های پرورش میگو در استان بوشهر حدود 7 هزار و 350 هکتار است که در دیلم ,بین بندر ریگ و گناوه ,رود حله ,شیف ,دلوار مند و بردستان قرار دارد و تا کنون در 4 هزار و 15 هکتار آن ذخیره سازی لارو میگو انجام شده است و در هر مزرعه به طور متوسط 12 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار هستند.
کارشناسان می گویند عامل مهمی که باعث شده میگو آنچنان که باید و شاید تا کنون در سبد غذایی ایرانیان جایگاه چندانی نداشته باشد، یکی گرانیست و دیگری اینکه در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های توسعه پرورش میگو بیشتر بازارهای خارجی مورد هدف بوده و بازار داخلی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
آنها می گویند، بی شک تبلیغات وسیع رسانه ای و بکارگیری شیوه های ترویج فرهنگ مصرف آبزیان در کشور، اختصاص یارانه و جایزه به تولید کنندگانی که موفق به عرضه میگوی پرورشی در داخل شوند، ایجاد تنوع برای عرضه میگو در بسته بندی و اوزان کم در حد نیاز روزانه یک خانوار و با قیمت های متناسب با درآمد افراد مختلف جامعه، ایجاد صنایع تبدیلی و تولید محصولات فرعی از میگو نظیر انواع غذاهای آماده و کنسرو شده و کراکر چیپس می تواند زمینه ساز استفاده هر چه بیشتر مردم از آبزیان و بویژه میگو شود
منبع : واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید