ساختار نامناسب تولید میگو در چابهار و مشکلات تولید/گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

ساختار نامناسب تولید میگو در چابهار و مشکلات تولید/گ

سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۲۶ بازدید

ساختار نامناسب تولید میگو در چابهار و مشکلات تولید
رییس سازمان دامپزشکی کشور اذعان کرد: ساختار پرورش میگو در کشور ساختاری با اصول مناسب بهداشتی نیست و در این ساختار نمی‌توان انتظار تولید سالم و بدون مشکل را داشت.
مهدی خلج درباره علت شیوع مجدد بیماری لکه سفید میگو در سایت چابهار برای پنجمین سال متوالی اظهار کرد: ساختار پرورش میگو در کشور ساختاری با اصول مناسب بهداشتی نیست و بارها اعلام شده که در یک ساختار ناسالم نمی‌توان تولید سالم داشته باشیم که برهمین اساس و با تبیین وضعیت موجود، تفاهم‌نامه مشترک بین سازمان شیلات و دامپزشکی امضاء شد تا شرط و اجازه تولید به پرورش‌دهندگان به سایت‌های پرورشی داده شود که دارای شرایط احصاء شده 20 گانه باشند.
وی افزود: بر این اساس صاحبان این استخرها می‌توانند داوطلبانه درخواست خود را مبنی بر آغاز فعالیت ارائه دهند تا بتوانیم با درپیش گرفتن روند رو به جلو، تولید را در کنار بیماری انجام دهیم.

رییس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در سال جاری از فیلتر‌های شنی برای جلوگیری از ورود بیماری به استخرهای پرورشی استفاده شد و پس از دولایه فیلتر میکرونی نیز مورد استفاده قرار گرفت که در کنار آیش خوب مزارع پرورشی کشت همزمان در این مناطق صورت گرفت و در حال حاضر برداشت آغاز شده است.

خلج تاکید کرد: هنگامی که در یک ساختار نامناسب تولیدی قرار داریم باید بتوانیم با روند تدریجی و نظارت بهداشتی مستمر منطقه‌ای که دارای بیماری است را کنترل کنیم چرا که وقتی سخت‌پوستان وحشی عامل بیماری هستند یعنی این بیماری در کشور وجود دارد اما مهم این است که مراحل پیش‌آگاهی و تدبیر درست برای کنترل آن انجام شود.

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در چابهار رصد دائم برای شناسایی ردپای ویروس بیماری لکه سفید میگو انجام شد و به محض این‌که بیماری در یکی از استخرها مشاهده شد برای جلوگیری از شیوع آن به دیگر استخرها عملیات معدوم‌سازی آغاز شد و در حال حاضر وزن میگوهای پرورشی این منطقه به 14 تا 18 گرم رسیده که نشان‌دهنده‌ رشد تولید است.

پیش‌بینی برداشت 500 تن میگو در چابهار

همچنین کاظم عبدی - مدیر کل دفتر بهداشت آبزیان سازمان دامپزشکی - در این زمینه به ایسنا گفت: در سایت چابهار 160 استخر پرورش میگو در کراپ اول و 55 استخر در کراپ دوم فعال هستند که بالغ بر 202 هکتار تاکنون زیرکشت میگو رفته است که در هفته قبل دو استخر درگیر بیماری لکه سفید میگو شد و عملیات معدوم‌سازی و حذف آن برای جلوگیری از شیوع این بیماری به دیگر استخرها انجام شد.

به گفته وی در حال حاضر برداشت ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود با توجه به میانگین دو تا سه تنی میگو حداقل حدود 500 تن از این محصول در چابهار برداشت شود.

وی درباره سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که چرا باید به جای پذیرش ضعف مدیریتی در کنترل بیماری، مشکل را اینگونه توجیه کرد که پرورش‌دهندگان در کنار سود بالا بیماری را هم بپذیرند؟ اظهار کرد: منظور از این پاسخ این است که در سایت پرورشی مانند چابهار که بیماری وجود دارد دو راهکار می‌توانست در دستور کار قرار بگیرد؛ یکی آنکه تولید به طور کامل متوقف شود و دیگر این‌که سیاست تولید در کنار بیماری دنبال شود که در این زمینه توصیه شد تولید را در کنار بیماری مدیریت کنیم و همه مراحل پیش‌آگاهی و کنترل بیماری به خوبی در این سایت انجام شده است و در هفته جاری جشن تولید و برداشت میگو در چابهار برگزار می‌شود.

توقف واردات اسب تا اطلاع ثانوی

خلج در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره‌ علت توقف واردات اسب به کشور گفت: سازمان دامپزشکی مسئولیتی درباره‌ کمیت ورود اسب به کشور ندارد به این معنا که برای واردات این حیوان متقاضی باید به وزارت جهاد کشاورزی و معاونت امور دام مراجعه کند تا کمیت مورد نیاز به تایید برسد و از سوی دیگر این اعلام نیاز به سازمان دامپزشکی به عنوان دستگاه نظارتی ارسال می‌شود تا این سازمان ضمن تایید مجوزها و الزامات بهداشتی برای واردات اسب در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور افزود: البته پس از تایید الزامات بهداشتی و داشتن استاندارد‌های سازمان دامپزشکی از سوی کشور مبدأ باید شرایط متقاضی را از نظر مکانی که می‌خواهد اسب را تا 21 روز بعد از واردات آن را قرنطینه کند نیز مورد بررسی قرار گیرد، چرا که اسب حیوانی گران قیمت است و ارزش آن به یک میلیارد تومان هم می‌رسد لذا برای آن باید شرایط بهداشتی مناسبی تدوین و اعمال شود.

به گفته وی توقف واردات اسب تا اطلاع ثانوی ادامه دارد و باید در کمیته مشترک متشکل از معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی و فدراسیون سوارکاری لزوم واردات آن بررسی و مورد تایید قرار بگیرد.

موفقیت در کنترل بیماری لمپی‌اسکین گاوی

خلج اعلام کرد: در زمینه‌ کنترل بیماری لمپی‌اسکین بیش از حد انتظار توانستیم عمل کنیم چرا که این بیماری با قدرت شیوع انتشار بالا که می‌توانست از طریق دام و حشرات منتقل شود در شرایط وزش باد شدید در آن زمان خطر شیوع و همه‌گیر شدن آن را بیش از پیش شد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور افزود: فرآیند بیماریابی، قرنطینه، واکسیناسیون، سم‌پاشی برعلیه حشرات ناغل، ضد عفونی محیط‌های پرورشی و غیره برای کنترل این بیماری به خوبی انجام شد به گونه‌ای که این بیماری که می‌توانست تا 90 درصد دام‌های کشور را مبتلا کند درصد ابتلای آن تا حدود نیم درصد کنترل شد و علی‌رغم این‌که می‌شد میزان تلفات آن تا 40 درصد افزایش یابد، این میزان به شش درصد کاهش یافت.

وی ادامه داد: پرداخت غرامت دام‌های معدوم شده که از پیش در دستور کار قرار داشت و نیاز به تامین اعتبار از سوی دولت بود، با پیگیری سازمان دامپزشکی دولت اعتبار 10 میلیارد تومانی مورد نیاز آن را در 22 مرداد‌ماه مصوب کرد که به زودی به حساب استان‌ها و دامداران در مناطق مختلف کشور واریز می‌شود
منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید