ظرفيتهاي پرورش همزمان برنج و ماهي در گيلان /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

ظرفيتهاي پرورش همزمان برنج و ماهي در گيلان /گ

شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۳۴ بازدید

ظرفيتهاي پرورش همزمان برنج و ماهي در گيلان
برخی شالیکاران گیلان 18 سال است که درکنار تولید سالانه 700 هزارتن برنج، محصول دیگری از این شالیزارهای پرآب، بر سرسفره های خود می برند. ماهی، محصولی است که به طور همزمان با برنج در شالیزارها پرورش داده می شود و چند روز مانده به برداشت برنج، در تور شالیکاران می افتد.
براساس اعلام اداره کل شیلات، گیلان تنها استانی است که به علت فراهم بودن شرایطی چون آب و هوای مناسب، وجود مراکز تکثیر بچه ماهی و داشتن خریدار و بازار مطمئن، طرح پرورش همزمان برنج و ماهی را اجرا می کند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گیلان می گوید: افزایش درآمد کشاورزان،کاهش هزینه های مبارزه با آفات و افزایش تولید ماهی از مهمترین مزایای اجرای این طرح است.
آقای جهان ساز می افزاید: امسال 300 شالیکار گیلانی از اواسط اردیبهشت 360هزار قطعه انواع بچه ماهی گرمابی را در 300 هکتار از شالیزارهایشان رها و پس از یک دوره چهار ماهه از اواسط مرداد برداشت این ماهیان را آغاز کرده اند.
وی مهم ترین ماهیان گرمابی را که در شالیزارها به طور همزمان با برنج پرورش داده می شوند از گونه فیتوفاک، بیگ هد، آمور و کپور بیان و اضافه می کند: از هر هکتار شالیزار می توان یک تن ماهی گرمابی به ارزش 5 میلیون تومان برداشت کرد که پیش بینی می شود امسال با برداشت حدود 300 تن ماهی از شالیزارهای گیلان، 15 میلیارد ریال درآمد نصیب شالیکاران شود.
آقای جهان ساز با بیان اینکه بچه ماهیان رها شده در شالیزارها در دوره رشد از لارو حشرات، کرمهای ساقه خوار و علف های هرز برای تغذیه استفاده می کنند، می افزاید: بدین ترتیب با کاهش و حذف مصرف سموم، علاوه بر جلوگیری از آلودگی محیط زیست و صرفه جویی در هزینه های داشت برنج، محصولی ارگانیک هم تولید خواهد شد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان، فضولات ماهی کپور را که حاوی فسفر و نیتروژن است، بهترین کود برای رشد برنج می داند و می گوید: حرکت بچه ماهیان در کف شالیزار سبب تجزیه بهتر مواد و رشد سریعتر برنج می شود.
به گفته آقای جهان ساز شالیکاران گیلانی با تولید سالانه 300 تن ماهی در شالیزارها، علاوه بر تامین نیاز بخشی از پروتیئن سفره های خود، با افزایش تولید ماهیان پرورشی ، بخشی از نیاز بازار مصرف را هم تامین می کنند.
وی می افزاید: 15 هزار هکتار از 238 هزار هکتار شالیزار گیلان، مستعد پرورش همزمان برنج و ماهی است.
اما اینکه چرا با وجود حدود 15هزار هکتار شالیزار مستعد پرورش همزمان برنج و ماهی، این طرح فقط در 300 هکتار اجرا می شود ؟ خبرنگارما را به شالیزارها کشاند. تعدادی از شالیکاران از فواید و چگونگی اجرای این طرح اظهار بی اطلاعی کرده و برخی دیگر هم اگرچه از فوایدی که پرورش توام برنج و ماهی عایدشان کرده است، راضی هستند اما می گویند: حذف حمایت های مالی و هزینه بر بودن تامین بچه ماهی سبب شده است آنها نتواند سطح اجرای این طرح را افزایش دهند .
معاون آبزی پروری شیلات گیلان می گوید: ناآگاهی شالیکاران از مزایای این طرح، کمبود اعتبار عمرانی یارانه ای، همکاری نکردن بانکها در پرداخت تسهیلات، کمبود منابع آبی و وقوع خشکسالی و خرده مالکیت ازجمله موانع توسعه سطح اجرای این طرح است.
آقای بیگ تن می افزاید: اگر پرورش همزمان برنج و ماهی در همه شالیزارهایی که قابلیت اجرا دارند، انجام شود، سالانه 15 هزار تن ماهی گرمابی معادل یک سوم تولیدآبزی پروری استان از این شالیزارها برداشت و 750 میلیارد ریال درآمد عاید شالیکاران می شود.
وی با بیان اینکه در 10سال گذشته هزار و 500 شالیکار با برگزاری دوره های آموزشی با مزایا و شیوه اجرای این طرح آشنا شده اند، می گوید: علاوه بر توزیع10 هزار بروشور، حدود 300 دقیقه برنامه رادیویی و تلویزیونی هم در پنج سال گذشته دراین زمینه پخش شده است که البته این اقدامات کافی نیست .
آقای بیگ تن هزینه تمام شده برای خرید و نگهداری بچه ماهی را در هر هکتار 30میلیون ریال بیان می کند و ادامه می دهد: تا 2 سال پیش حدود 10 درصد از اعتبار سالانه طرح های توسعه و مدیریت آبزی پروری استان معادل 150 میلیون ریال در قالب اعتبار عمرانی یارانه ای برای خرید بچه ماهی اختصاص می یافت تا بچه ماهی به صورت رایگان در اختیار شالیکاران قرار گیرد .
معاون آبزی پروری شیلات گیلان می گوید: از پارسال به علت کمبود اعتبار و صرف آن درطرح های الویت دار، هیچ اعتباری به عنوان یارانه خرید بچه ماهی اختصاص نیافته است .
آقای بیگ تن می افزاید: تا قبل از سال90 هم برای تامین بخشی از هزینه های پرورش همزمان برنج و ماهی درهر هکتار 20 میلیون ریال تسهیلات بانکی اختصاص می یافت که جهاد کشاوزی علت حذف این تسهیلات را کمبود منابع مالی و همکاری نکردن بانکها اعلام کرده است.
اما کارشناس مسئول ترویج معاونت آبزی پروری شیلات می گوید: این کار مستلزم داشتن دست کم 4 هزار مترمربع شالیزار است که وجود خرده مالکیت، انجام آن را با مشکل مواجه کرده است .
آقای مژدهی می افزاید: ازآنجا که برخی شالیزارها مسیر آب روی شالیزارهای بالادست است، در برخی مواقع سموم کشاورزی از شالیزار همسایه با جریان آب، به شالیزاری می رسد که درآن ماهی پرورش داده می شود و ماهی ها را از بین می برد.
اگرچه طرح پرورش همزمان برنج و ماهی علاوه بر افزایش تولید و سرانه مصرف ماهی، برای شالیکاران سودآور است اما آگاه نبودن همه آنان از مزایا و هزینه بر بودن اجرای این طرح رغبت شالیکاران را برای پروتئینی کردن شالیزارهایشان کم کرده است که بی شک با حمایت های دوباره مالی از جمله یارانه و تسهیلات بانکی، شالیزارهای گیلان سفره های شالیکاران را رنگین تر خواهد کرد
منبع : واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید