برنامه هاي ترويجي براي افزايش سرانه مصرف آبزيان /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

برنامه هاي ترويجي براي افزايش سرانه مصرف آبزيان /گ

شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۳۳ بازدید

برنامه هاي ترويجي براي افزايش سرانه مصرف آبزيان
افزایش سرانه مصرف آبزیان در کشور یکی از مهمترین اهداف شیلات است که استان های مختلف در دهه های اخیر با توسعه مراکز پرورش و ارائه برنامه های حمایتی و ترویجی به موفقیت هایی هم دست یافته اند .
251 مزرعه پرورش ماهی در استان مرکزی فعال است که سالانه بیش از 2 هزار و 400 تن ماهی گرم آبی و سردآبی روانه بازار می کند.
مدیر شیلات استان مرکزی می گوید: برای افزایش سرانه مصرف و ایجاد اشتغال قرار است بخشی از تولیدات استان در مراکز پرورش و تولید به صورت مستقیم عرضه شود یا ماهی پس از صید طبخ و دراختیار مشتریان قرار گیرد.
آقای اکبری می افزاید: در سالهای اخیر ایجاد مراکز عرضه مستقیم و طبخ آبزیان در کنار جاده های اصلی مورد توجه قرار گرفته که براین اساس تاکنون دو واحد پرورش، عرضه و طبخ آبزیان در محدوده 30 کیلومتری جاده اراک - قم و 20 کیلومتری جاده اراک - توره احداث و ضمن ایجاد 20 فرصت شغلی، با استقبال مسافران نیز مواجه شده است .
آقای باقری مسئول یکی از این مراکز عرضه و طبخ آبزیان می گوید: در روزهای اوج سفر حدود هزار و 500 پرس غذا به مشتریان عرضه می کند.
او می افزاید: مسافران و مشتریان این مرکز پس ازصید، توزین و خرید، ماهی مورد نیازشان را در همین مرکز شستشو و آماده طبخ می کنند و کارکنان این مرکز هم بلافاصله در قسمت طبخ، ماهی آنها را کبابی و عرضه می کنند.
مردی که با خانواده خود در یکی از این مراکز عرضه و طبخ آبزیان توقف کرده بود، می گوید: استخرهای پرآب و فضای سبز مطلوب این مرکز، مسافران را تشویق می کند تا علاوه بر توقف و استراحت در این محل از غذای تازه، سالم و مغذی آن هم استفاده کنند .
مسافر دیگری که از شهر دزفول به مقصد مشهد مقدس در سفر است، می گوید: با دیدن استخرهای پرآب عرضه مستقیم ماهی برای صرف نهار در این مرکز توقف کرده است .
خانواده ای هم که از تهران عازم جنوب کشور و در این مرکز مشغول صرف ماهی بودند، می گویند: تازگی و طعم خوش ماهی کبابی را نخستین بار تجربه می کنند.
مرد دیگری می گوید: ماهی، غذایی مفید و سالم برای بدن است اما در استانهای غیرساحلی چندان مصرف نمی شود و وجود این مراکز کمک شایانی به افزایش سرانه مصرف ماهی می کند .
مدیر شیلات استان مرکزی می گوید: سرانه مصرف آبزیان در آغاز فعالیت شیلات در سال 57 در استان های غیر ساحلی پایین بود به طوریکه دراستان مرکزی به ازای هر نفر 400 گرم ماهی درسال مصرف می شد اما اکنون با اجرای طرح های تشویقی و ترویجی و فعالیت واحدهای عرضه و طبخ سرانه مصرف آبزیان به هفت کیلوگرم رسیده است.
آقای اکبری می افزاید: این گونه مراکز شرایط مناسب و بهینه ای را برای ایجاد بازار مطمئن و مستمر تولید آبزیان در استان فراهم کرده به گونه ای که 30 درصد کل تولید یعنی سالانه حدود 750 تن از 2 هزار و 400 تن تولید ماهی سردآبی و گرم آبی استان دراین 2 مرکز به صورت مستقیم طبخ و به مصرف کنندگان عرضه می شود .
وی اضافه می کند: فعالیت این مراکز نَه تنها مورد توجه مسافران قرار گرفته بلکه بسیاری از ساکنان شهر اراک را هم برای تهیه ماهی تازه راهی این مراکز کرده است .
مردی که 11 کیلو ماهی قزل آلا از این مراکز خریداری کرده است، می گوید: به علت اطمینان از تازگی و عرضه مستقیم، همه نیاز خانواده خود را از این مراکز تامین می کند .
محمدپور یکی از پرورش دهندگان ماهی نیز که برای فروش ماهی تولیدی خود به این مراکز آمده است، می گوید: در استخرهای مزرعه خود در هر دوره هزار تن ماهی تولید و بلافاصله آنها را با وسایل نقلیه مخصوص به این مراکز منتقل می کند و به فروش می رساندکه این کار علاوه بر دسترسی مردم به ماهی تازه، ارزان و سالم،موجب کوتاه کردن دست واسطه ها، افزایش سرعت فروش و صرفه اقتصادی بیشتر برایش شده است.
استان مرکزی به علت قرارگرفتن در مسیر ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور همواره ترافیک جاده ای شلوغی دارد و تردد مسافران در مسیرهای ارتباطی استان فرصت مناسبی برای ایجاد مراکز عرضه مستقیم و طبخ فراهم کرده است .
با تامین تسهیلات لازم و جذب سرمایه گذاران علاقه مند به این گونه فعالیت اقتصادی می توان ضمن درآمد زایی، ایجاد اشتغال و ارائه خدمات بهتر به مردم و گردشگران ، سرانه مصرف ماهی را در جامعه افزایش داد و درنهایت سلامت مردم را با گوشت سفید و سالم آبزیان ارتقا داد.
مدیر شیلات استان می گوید: برای راه اندازی مراکز پرورش، طبخ و عرضه مستقیم ماهی دراستان حدود 70 درصد اعتبار موردنیاز براساس طرح توجیهی ارائه شده، تسهیلات پرداخت می شود.
آقای اکبری می افزاید: اکنون سومین مرکز عرضه و طبخ آبزیان درمحور ارتباطی سلفچگان به دلیجان در حاشیه سد پانزده خرداد در حال ساخت است که برای ساخت و بهره برداری از آن 5 میلیارد ریال تسهیلات درخواست شده و تامین اعتبار آن ازسوی شیلات کشور در دست بررسی و اجراست و درصورت تخصیص تسهیلات،این مرکز بزودی به بهره برداری می رسد .
وی اضافه می کند: 6 طرح دیگر برای ساخت مراکز پرورش و طبخ آبزیان نیز در مرحله استعلام قرار دارد که درصورت راه اندازی ضمن ترویج و رشد سرانه مصرف ماهی و افزایش تولید حدود 60 فرصت شغلی ایجاد می کند
منبع : واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید