مناطق گرمسيري کرمانشاه مستعد پرورش آبزيان باارزش

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

مناطق گرمسيري کرمانشاه مستعد پرورش آبزيان باارزش

پنج‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۷ بازدید

مناطق گرمسيري کرمانشاه مستعد پرورش آبزيان باارزش
واحد مرکزی خبر :میگوی آب شیرین گونه ای آبزی است که در مناطق گرمسیری و آبهای شیرین رشد می کند ، این میگو بومی کشور مالزی و کشورهای جنوب شرقی آسیاست که از هشت سال پیش وارد چرخه ی آبزی پروری قصرشیرین شده است .
شعیری کارشناس شیلات استان کرمانشاه می گوید ، دمای آب در زیستگاه اولیه این میگو یعنی جنوب شرق آسیا همیشه 30 درجه ی سانتی گراد است و این دما را ما در مرکز پرورش میگوهای آب شیرین قصرشیرین به صورت مصنوعی ایجاد کرده ایم .
این گونه رشد سریعی دارد و در برابر بیماریها مقاوم است تکثیر آنها از اواخر اردیبهشت شروع و تا اواسط خرداد ادامه دارد .
بچه میگوها که بسیار ریز هستند ابتدا در گلخانه ای مخصوص مدتی نگهداری سپس به سالن تکثیر منتقل می شوند و در آنجا با روشی کاملا علمی پرورش می یابند و بعد از 30 روز به استخرهای خاکی منتقل می شوند و در فصل برداشت یعنی آبان ماه صید می شوند .
این میگو از نظر جثه بزرگتر از میگوهای دیگر است و به خاطر مزه ی شیرین اش طرفداران بیشتری دارد .
مدیرکل شیلات کرمانشاه می گوید ، از سال 78 پست لارو این میگو به شهرستان قصرشیرین به عنوان بهترین مکان گرمسیری کرمانشاه وارد شد که اقلیم گرم و طبع گرمادوست این میگو شرایط ویژه ای برای پرورش این آبزی فراهم کرد .
آقای شهبازی می گوید : در کنار پرورش این آبزی، دوباب گلخانه مخصوص نگهداری مولد میگو هم در قصرشیرین ساخته شده است .
رئیس شیلات قصرشیرین هم با بیان اینکه این مجتمع تنها مرکز و قطب تکثیر و پرورش میگوی آب شیرین کشورمحسوب می شود گفت: بچه میگوها در منطقه قصرشیرین از اواخر اردیبهشت که دمای آب به بیش از 20 درجه سانتی گراد می رسد در استخرهای خاکی رها می شوند .
طول دوره پرورش 150 تا 160 روز است تا میگو به وزن بازاری برسد وزمانی میگوها به وزن بازاری می رسند که به حدود 30 گرم برسند .
او می گوید : پارسال از مزارع قصرشیرین بیش از 20 تن میگوی آب شیرین صید شد و پیش بینی می شود امسال این میزان به 40 تن برسد
آقای کرد رستمی می افزاید :‌ در این مجتمع سالانه بیش از یک میلیون قطعه پست لارو یا بچه میگوهم تولید می شود که مقداری از آن به استان های مستعد کشور صادر می شود.
او می افزاید : با توجه به سیستم های نوین پرورش میگو در مجتمع پرورش میگوی قصرشیرین در سال های آینده تولید میگو در این مجتمع دو برابر می شود و امکان صادرات آن هم فراهم می شود چرا که با توجه به قیمت مناسب این میگو پرورش آن می تواند صرفه اقتصادی خوبی برای اهالی منطقه فراهم کند
مناطق گرمسیری کرمانشاه مستعد پرورش آبزیان با ارزش هستند در شهرستان های همجوار قصرشیرین یعنی گیلانغرب و سرپل ذهاب هم ماهی خاویاری تولید می شود .
تا جایی که کرمانشاه از نظر تولید ماهیان خاویاری در میان استانهای غیر ساحلی رتبه اول را دارد و از نظر تولید میگوی آب شیرین رتبه اول در سطح کشور را دارد .
قرار است با توجه به نزدیکی منطقه به بازارچه فعال پرویز خان در آینده نزدیک علاوه بر تامین نیاز داخل ، زمینه صادرات این آبزیان با ارزش فراهم شود

دیدگاه خود را بیان کنید