خروج تالابهای گلستان از لیست قرمز

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

خروج تالابهای گلستان از لیست قرمز

یک‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۱ بازدید

خروج تالابهای گلستان از لیست قرمز
شهرخبر: نگهداری از تالابها بدون حضور جوامع محلی امری غیرممکن بوده و از اینرو در برنامه های محیط زیست به این نقش مهم تاکید شده است.

گلستان 17 تالاب بزرگ و کوچک دارد که چهار تالاب آلاگل، آلماگف آجی گل و گمیشان در فهرست بین المللی واقع شده است و خوشبختانه تالابهایی از خاورمیانه هستند در لیست قرمز قرار ندارند.

مدیرکل محیط زیست گلستان در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: هر روز 20 هزار نفر از ساکنان کره زمین به دلیل نداشتن غذا جانشان را از دست می دهند ولی در بخش دیگری از کره زمین مقادیر زیادی از غذا دور ریخته می شود.

نقش جوامع محلی در نگهداری تالابها

محمد ممشلی با اشاره به شعار امسال هفته محیط زیست، " غذا، تفکر و صرفه جویی: اظهار داشت: بدون حضور جوامع محلی امکان راهبری ، نظارت و نگهداری از تالابها امکانپذیر نیست و حضور جوامع محلی کمک شایانی در اجرای برنامه ها خواهد داشت.

وی عنوان کرد: تالابها مامن خیل عظیمی از گونه های جانوری از اقصی نقاط جهان هستند و می توانند محلی مناسبی برای گردشگران، ماهیگران و صیادان باشند و از این طریق باعث تحول اقتصاد منطقه می شود.

ممشلی با اشاره به مزایای تالاب آلماگل افزود: این تالاب به دلیل قرار گرفتن در نقطه صفر مرزی از مواهب و موقعیت بی نظیری برخوردار است.

مخاطرات تالابها

مدیرکل محیط زیست گلستان یادآورشد: ظرفیتهای تالابها شامل، ذخیره سازی آب، استفاده مجدد از منابع آب زیر زمینی، کاهش خطرات ناشی از سیل، جلوگیری از فرسایش خاک، جلوگیری از معضلات ناشی از گرد و غبار و ریزگردهاست که از معضلات برخی از استانهای غرب کشور به شمار می رود.

وی به تهدیدهای فراروی تالابها اشاره و اضافه کرد: تغییر کاربری، استفاده بیش از حد از آب تالابها، بهره برداری از آن، اجرای بدون مطالعه پروژه های عمرانی، وارد کردن گونه گونه های جانوری و گیاهی غیربومی از جمله تالابهاست.

ممشلی گفت: احداث و تکثیر برخی مزارع پرورش ماهی بدون مطالعه و اکتشافات منابع نفتی از عوامل تخریب کننده تلاابها و محیط زیست است.

خروج تالابهای گلستان از لیست قرمز

مدیرکل محیط زیست گلستان گفت: چهار تالاب بین المللی کشور در استان قرار دارد که در سال 88 با تلاش مسئولان از لیست قرمز خارج شدند و تنها تالابهایی در خاورمیانه هستند که در لیست قرمز نیستند.

وی گفت: این تالابها پناهگاه حیات وحش، پرندگان مهاجر و سردسیری از اقصی نقاط جهان هستند.

کریمی رئیس محیط زیست گنبدکاوس نیز گفت: وسعت تالاب آلماگل 450 هکتار، آلاگل 320 هکتار و آجی گل 207 هکتار است که جاذبه های فروانی دارند.

وی اظهار داشت: تالابها باعث تلطیف هوا می شود و برخی از گونه های جانوری بصورت بومی در طول سال زیست و زاداوری می کنند که می توان به چنگر، بوتیمار کوچک و برخی گونه های مهاجر وزمستان گذار شامل اردک سرسبز و سرسفید اشاره کرد.

وی اظهار داشت: همچنین برخی گونه های در معرض انقراض و تحت حمایت نیز در تالابها زیست و زادآوری می کنند که نشان دهنده نقش مهم تالابها در چرخه اکوسیستم هستند.

نقش تالابها در رونق گردشگری

نوراللهی نوراللهی فرماندار گنبدکاووس نیز با اشاره به اینکه، حیات انسانها به ماندگاری محیط زیست بستگی دارد، یکی از بخش های کلیدی زندگی انسان را حفاظت از محیط زیست بیان کرد.

وی اظهار داشت: برهم خوردگی در اکوسیستم جفا در حق انسانها و حیوانات است و باید از این تالابها حفاظت بیشتری صورت گیرد.

نوراللهی با اشاره به نقش تالابها در جذب گردشگری یادآورشد: در فروردین امسال، 50 هزار نفر از تالابهای شهرستان دیدن کردند.

فرماندار گنبدکاووس یادآورشد: انشاء الله با تخصیص اعتبارات مناسب، سبب رونق بخشی بیشتری در حوزه تالابهای منطقه خواهیم شد.

به گزارش مهر، تالابها صندوق جواهرات سیستم اکوسیستم و منابع طبیعی ارزشمندی هستند که به رغم زییایی فراوان در گلستان به حال خود رها شده اند و علاوه برای جلوه های روح پرور ظاهری، سودمندیهای فراوانی دارند که می توان به مهار سیلابها، تثبیت خط، حفظ ذخایر آبهای زیرزمینی و پالایش آب اشاره کرد.

به تاکید کارشناسان، این استان به عنوان گنجینه اکوتوریسم در ایران مطرح و معروف است و وجود جاذبه های فراوان نظیر تالابها در استان موجب شده تا روند استقبال از آن گسترش یابد.

وجود مناطق بکر طبیعی و جاذبه های دیدینی، می تواند فرصتهای سرمایه گذاری در استان را گسترش دهد و زمینه توسعه این صنعت نو و پایدار را فراهم کند.

تاکنون 85 گونه پرنده شامل 19 گونه بومی و 66 گونه مهاجر در تالابهای منطقه شناسایی شدند که از میان پرندگان مهاجر، 14 گونه بومی و بقیه گونه زمستان گذر هستند.

تعداد زیادی از پرندگان تالابهای گلستان در طول مدت سال در این مناطق اقامت دارند و برخی به صورت فصلی مهاجرت می کنند وعلاوه بر پرندگان انواع دیگری از جانواران زیستی، خاکی و دوزیست در تالاب زندگی می کنند.

دوزیستان و خزندگان مانند قورباغه مردابی، وزغ سبز، لاک پشت برکه ای، لاک پشت خزری، افعی، مار آبی، انواع مارمولکها و پستاندارانی مانند شغال، گربه، روباه، خرگوش و موش از جمله ساکنان تالابها و زمینهای اطراف آن در گلستان هستند، فلامینگو، غاز پیشانی سفید، پلیکان سفید و پاخاکستری، شاهی، عقاب دریایی و و انواعی از قوها، اردکها، غازها، پرستوها و مرغان دریایی نیز در تالاب گلستان دیده شدند.

تنوع اقلیمی خاص تالاب گمیشان، آلاگی، آجی جل و آلماگی اعم از دشت، تپه ماهور باعث شد طیف وسیعی از پرندگان کنار آبزی و خشکی زی در آن حضور یابند.

از 14 گونه ماهیهای شناسایی شده در تالابهای گلستان، هفت گونه غیربومی است که برخی از آنها با هدف آبزی پرروی توسط شیلات به تالابهای استان رهاسازی شد و برخی بطور ناخواسته همراه با گونه های پرورشی به این تالابها راه یافته اند و پرورش گونه های غیربومی در تالاب موجب برهم زدن زنجیره غذایی و برهم زدن سیستم شکننده تالابهای استان شده است.

در چرخه طبیعت آبزیان بویژه ماهیان وابستگی زیادی به تالابها دارند و بقا و حیات بسیاری از گونه های های کمیاب و در خطر انقراض پرندگان آبزی و کنارآبزی به تالاب وابسته است و بسیاری از تالابها به دلیل وجود مواد گیاهی مانند زغال سنگ توان تولید انرژی دارند.

16 تا 22 خردادماه هفته محیط زیست نامگذاری شده است

دیدگاه خود را بیان کنید