توسعه آبزي پروري و خاويار در لرستانِ غير ساحلي

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

توسعه آبزي پروري و خاويار در لرستانِ غير ساحلي

پنج‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۱ بازدید

توسعه آبزي پروري و خاويار در لرستانِ غير ساحلي
واحد مرکزی خبر : نام لرستان در دفتر شیلات ایران به عنوان برترین تکثیرکننده ماهیان سردآبی کشور و نیز بزرگترین تولید ‌کننده ماهیان پرورشی در بین استان های غیرساحلی ثبت شده است .
با توجه به استعدادهای بالقوه شیلات در لرستان ، توسعه آبزی پروری در ایجاد امنیت غذایی جامعه و اشتغالزایی جوانان این منطقه اهمیت ویژه ای دارد .
مدیرکل جهاد کشاورزی لرستان درباره سرانه مصرف ماهی در استان می گوید : تولیدات سرانه مصرف ماهی در لرستان 4 کیلو و 350 گرم و درکشور 9 کیلو و 100 گرم است .
آقای طاهری مقدم با اشاره به مقام اول استان دربین استانهای غیرساحلی می افزاید : اکنون420 مزرعه پرورش ماهی معادل 30 درصد مزارع کشور در استان وجود دارد که دراین مزارع 40 درصد ماهیان سردآبی کشور تولید می شود .
دراین میان پرورش ماهی خاویار هم در لرستان دور از انتظار نیست چون این استان با توجه به غیرساحلی بودنش، علاوه برکسب جایگاه در زمینه تولید ماهیان گرم آبی و سردآبی توانسته است این گونه را نیز پرورش دهد .
وی اضافه می کند : اکنون 11 هزار نفر در بخش شیلات لرستان مشغول به کار هستند و بزرگترین مجتمع پرورش ماهیان سردآبی کشور در دورود لرستان قرار دارد .
آقای طاهری مقدم می گوید : شهرستان دورود با تولید بیش از 4 هزار تن، بیشترین میزان تولید ماهی در استان را داراست و بعد از آن به ترتیب شهرستان های ازنا، الشتر و الیگودرز بیشترین تولید را دارند .
وی همچنین به تولیدات استان در بخش ماهیان گرم آبی اشاره می کند و می گوید : در این بخش حدود هزار و 70 تن ماهی تولید می‌شود که بیش از 95 درصد آن مربوط به شهرستان دورود است .
کارشناسان براین باورند، مجتمع های پرورش ماهی سردآبی و گرم آبی از لحاظ توسعه گردشگری، اشتغالزایی، اقتصادی، ابعاد اجتماعی و فرهنگی اثرات مثبت و معنی داری بر منطقه داشته است.
یکی از سیاست‌های محوری شیلات استان لرستان توسعه آبزی‌پروری بود که تا حدودی زیادی این امر محقق شده و دیگر راهبرد تولید در این بخش، پرورش ماهیان خاویاری است .
رئیس شیلات استان هدف ازاین کار را وارد کردن گونه جدیدی به غیرازگونه قزل آلا و گرمابیان و ایجاد اشتغالزایی و بالابردن وضع اقتصادی عنوان می کند .
آقای بیرانوند می افزاید : طی چند سال اخیر پرورش این نوع ماهیان به ویژه خاویار را در استان شروع کرده ایم .
وی ادامه می دهد : کیفیتی که ماهیان خاویاری با استفاده از آب شور دریای خزر دارند در دیگر مناطق نایاب است بنابراین می‌توانیم پرورش ماهیان خاویاری را به لحاظ کمی و کیفی توسعه دهیم که این امر موجب اشتغال پایدار در استان می‌شود.
کارشناس شیلات استان هم با اشاره به پرورش ماهی خاویار در شهرستان های جنوبی استان می گوید : برای توسعه آبزی پروری و به منظور ایجاد تنوع در گونه های پرورشی آبزیان در سال گذشته از چهار گونه مختلف ماهیان خاویاری تعدادی ماهی خاویاری با وزن اولیه 150 تا 200 گرم در یکی از مزارع پرورشی در شهرستان چگنی رهاسازی شد که به طورمتوسط وزن آنها بعد ازیکسال به هشت کیلوگرم رسیده است .
آقای میر می افزاید : با توجه به شرایط اقلیمی و موقعیتی نظیرآب دریای خزر، وجود نیروی انسانی متخصص در استان و بهره‌گیری از علاقه‌ مندی صاحبان سرمایه ، به‌ زودی پرورش ماهیان خاویاری در استان گسترش پیدا می کند .
وی اضافه می کند : فراهم شدن شرایط مناسب برای توسعه آبزی پروری و تولید ماهی خاویار در استان و به کار گیری دانش آموختگان کشاورزی نیز دراین بخش، می تواند بر بازده تولید آبزیان موثر باشد.
غیر ساحلی بودن لرستان از یک سو، داشتن استعدادهای بالقوه کشاورزی، ظرفیت های آبزی پروری و منابع آبی غنی فرصت مناسبی دراختیار لرستان قرار داده که در صورت سرمایه گذاری، تمرکز و تقویت فعالیت ها از سوی شیلات، لرستان می تواند به یکی از قطب های تولید و پرورش ماهی خاویار تبدیل شود .
مدیر کل جهاد کشاورزی استان با اشاره به ارزیابی ظرفیت های آبی استان برای آبزی پروری می گوید : با توجه به منابع مناسب آبی، تولید 50 هزار تن آبزی در این استان قابل دسترسی است .
یکی از پرورش دهندگان ماهی خاویار در استان می گوید: من ابتدا کار خود را به صورت‌ آزمایشی شروع کردم و به علت مقاوم بودنش در شرایط آب وهوایی و کمی مرگ و میرآن نسبت به بقیه ماهیان قصد توسعه آن را دارم .
او می افزاید : اگر نهادهای حمایتی ازقبیل بانکها و شیلات از لحاظ اقتصادی و مالی ما را تامین کنند و مشکلاتمان را برطرف کنند، در این صورت پرورش و تولید خاویار به صرفه تر می شود .
آقای طاهری مقدم می افزاید : با توجه به اجرای طرح توسعه بخش کشاورزی و کسب مقام اول سازمان جهاد کشاورزی در کشور در سال گذشته اعتبار خوبی به بخش شیلات اختصاص یافته است .
آقای بیرانوند رئیس شیلات لرستان می گوید : از متقاضیان تقاضا داریم که اگرآب و زمین مناسب دارند به شیلات استان مراجعه کنند تا ما با ارائه بحث های کارشناسی و تسهیلاتی بتوانیم پرورش این گونه آبزی را در استان رونق دهیم .
آقای میر، کارشناس شیلات استان می گوید : با توجه به اینکه خاویار در دمای آب بالای 20درجه پروش داده می شود، به این نتیجه رسیدیم در شهرستان های جنوب استان این کار انجام شدنی است و با توجه به قیمت بالای عرضه این ماهی، پرورش آن توجیه اقتصادی بسیار خوب و مناسبی خواهد داشت .
آقای طاهری مقدم، رئیس جهاد کشاورزی لرستان می گوید : با توجه به بهره برداری از صنایع تبدیلی، صادرات تولیدات به عراق و عربستان و تقاضای خوب استان های همجوار در جذب تولیدات استان، میزان صادرات آبزیان لرستان در سال 91 نسبت به 90 حدود 10 درصد افزایش داشت .
تامین خوراک ماهی و بچه ‎ماهی عمده مشکل پرورش دهندگان ماهی در لرستان است .
آقای علی‌زاده، تولید‌ کننده غذای ماهی و پرورش دهنده ماهی می گوید : مشکل اصلی واحدهای تولید غذای ماهی،حمایت نکردن بانکها در ارائه تسهیلات سرمایه در گردش است .
وی می افزاید : با وجود واحدهای تولید غذای ماهی در استان ، غذای مورد نیاز پرورش‌دهندگان از خارج از استان تامین می‌شود و پول های زیادی را از استان خارج می‌کند .
آقای ملکی صادقی پرورش دهنده ماهی می گوید : ناهماهنگی بین سازمانها و ادارات دولتی یک مانع بزرگ برای پرورش دهندگان است که وقت و انرژی زیادی از پرورش‌دهندگان می‌گیرد.
آفای سهرابی مدیرعامل کارخانه پارسیان زاگرس کوهدشت که درحوزه صنایع مرتبط با فرآوری و بسته بندی ماهی قزل آلا فعالیت می کند، می گوید: درصورت تامین سرمایه در گردش و بهبود تسهیلات بانک ها ضمن افزایش تولید ، می توانیم سالانه 60 فرصت شغلی ایجاد کنیم .
مدیر کل جهاد کشاورزی لرستان اعتبار ناکافی، همکاری نکردن مسئولان استان برای ارتقای جایگاه شیلات استان و تخصیص نیافتن به موقع آب برای مجتمع های آبزی پروری را از موانع و چالشها در توسعه بخش آبزی پروری برمی شمرد .
آقای طاهری مقدم با بیان ظرفیت و وضع طرح های آبزی پروری ماهی خاویار در استان می گوید : با توجه به نتیجه مثبت ارزیابی 2 مرحله اجرای طرح در لرستان ، این مدیریت آمادگی همکاری با بخش خصوصی را برای صدور مجوز و ارائه خدمات کارشناسی دارد .
کارشناسان براین باورند ، شیلات استان لرستان باید تلاش کند که مقدمات و روند سرمایه گذاری و فعالیت بخش های غیر دولتی را در افزایش تولید آبزیان و تنوع در محصولات شیلاتی فراهم کند که با تلاش همه جانبه کارکنان شیلات این فرصت ها شناسایی شده است .
برهمین اساس جهاد کشاورزی استان و به ویژه شیلات ، علاوه بر افزایش کشت شیلات در تولید ماهیان خاویاری و برنامه ریزی های لازم برای ارتقای فناوری پرورشی این گونه ماهی، استفاده از روشهای نوین و تولید بیشتر در واحد سطح و در نتیجه افزایش بازده تولید نیز باید مد نظر قرار گیرد .
ازسوی دیگر ضمن تشویق سرمایه گذاران و پرورش دهندگان دراین بخش ها به نظر می رسد باید تسهیلات لازم دراختیارآنان قرار داده شود و از سوی بنگاه های اقتصادی زودبازده نیز برای توسعه بخش شیلات این استان اعتباراتی اختصاص یابد تا استان بتواند درحوزه پرورش ماهی خاویار جایگاه ویژه ای در کشور به خود اختصاص دهد

دیدگاه خود را بیان کنید