آنتی‌بیوتیک ها، نگران‌کننده‌تر از تروریسم

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

آنتی‌بیوتیک ها، نگران‌کننده‌تر از تروریسم

شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۱۶ بازدید


وزرای علوم هشت کشور صنعتی روز چهارشنبه ، در آکادمی سلطنتی بریتانیا برای غلبه بر برخی چالش‌های جهانی تشکیل جلسه دادند.

مقاومت میکروب ها به آنتی‌بیوتیک‌ها و نیاز فوری و مبرم جامعه جهانی به آنتی‌بیوتیک‌های جدید مهمترین موضوع این جلسه بود.

بهداشت و درمان

وزرای علوم این هشت کشور در بیانیه ای که امروز، پنجشنبه، منتشر کردند برای دانش، "نقشی حیاتی در حل معضلات جهانی" قائل شدند و مقاومت میکروب‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها به آنتی‌بیوتیک‌ها را "یکی از مهمترین چالشهای بهداشتی بشر در قرن بیست و یکم" قلمداد کردند.

"ما تصمیم گرفتیم هماهنگ با یکدیگر، منابع لازم را برای کاهش مقاومت به آنتی‌بیوتیک تخصیص دهیم. ما با سازمان‌هایی مثل سازمان بهداشت جهانی همکاری خواهیم کرد و اقدامات دیگر را هم مدنظر خواهیم داشت."

این وزرا در بیانیه خود وعده دادند که برای ایجاد زیرساختهای تحقیقات جهانی با هم همکاری کنند.
شش اقدامی که هشت کشور صنعتی برای مشکل مقاومت به آنتی بیوتیکها در نظر گرفته‌اند:

۱- حفظ کارایی فعلی آنتی‌بیوتیک‌ها

۲-جلوگیری از مقاومت بیشتر به آنتی‌بیوتیک‌ها

۳-حمایت از تولید آنتی‌بیوتیک‌های جدید

۴-حمایت از شیوه های تازه تشخیصی برای تشخیص زودتر بیماری و افزایش کارآیی درمان

۵-حمایت از همکاری بین‌المللی برای شناخت بهتر نحوه گسترش مقاومت آنتی‌بیوتیکی

۶-حمایت از نظریه ها و تحقیقات جدید برای شناخت بهتر مقاومت به آنتی بیوتیک

دیوید ویلتس، وزیر علوم بریتانیا، در این نشست پیشنهادهایی برای وزرای علوم هشت کشور صنعتی داشت: جلوگیری از تجویز بی مورد آنتی بیوتیک از طرف پزشکان و جلوگیری از مصرف آنتی بیوتیک ها در صنایع پرورش دام و طیور و شیلات.

وزیر علوم بریتانیا، به علاوه، از همتایان خود در کشورهای صنعتی خواست برای کشف داروهای تازه و تسهیل ورود آنتی بیوتیک‌های جدید به بازار تلاش کنند و ظهور ارگانیسم‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک را در سطح بین‌المللی زیر نظر داشته باشند.

"ما در کشورهای صنعتی باید گسترش مقاومت میکروب‌ها به آنتی‌بیوتیک را در رده معضلاتی جهانی مثل تغییر آب و هوای زمین، کمبود آب و تخریب محیط زیست قرار دهیم."
چالشهای جهانی از دیدگاه هشت کشور صنعتی (G8)

معضلات شهرنشینی
تغییر آب و هوای کره زمین
تنوع زیستی
اسیدی شدن آب اقیانوس‌ها
بیکاری جوانان
نابرابری
پیر شدن جمعیت

معضل مقاومت به آنتی‌بیوتیک را سالی دیویس، مشاور ارشد دولت بریتانیا در امور بهداشت و درمان حدود سه ماه پیش مطرح کرد.

سالی دیویس که در نشست دیروز به دعوت ویلتس شرکت کرد تا موضوع را برای وزرای بهداشت هشت کشور صنعتی توضیح دهد، سه ماه پیش در گزارش سالانه خود خطر میکروب‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک را مانند بمب ساعتی و نگران‌کننده‌تر از تروریسم خواند و از رهبران سیاسی خواست تا در اجلاس هشت کشور صنعتی جهان (جی ۸) این موضوع را در دستور کار قرار دهند.

در گزارش سالی دیویس آمده بود: "اگر به سرعت برای میکروب‌های مقاوم به درمان و ساخته نشدن آنتی بیوتیک‌های جدید در ۲۵ سال گذشته چاره ای جدی اندیشیده نشود، در سالهای آینده هر جراحی ساده‌ای می‌تواند به عفونت‌های مرگبار منجر شود و بیماری‌های عفونی مانند دویست سال پیش جان انسان‌ها را بگیرد."

مقاومت به آنتی بیوتیک

تجویز و مصرف بی رویه آنتی بیوتیکها در ایران (منبع: کنگره ملی تجویز منطقی آنتی‌بیوتیک‌ها)

مصرف خودسرانه دارو در چند سال گذشته به یکی از چالشهای اساسی حوزه سلامت ایران تبدیل شده است.

ایران جزء بیست کشور اول دنیا از نظر مصرف داروست. میانگین رشد مصرف دارو در ایران ۱۱.۵ درصد است که از میانگین جهانی (۹%) بیشتر است.مصرف آنتی‌بیوتیک در ایران ۱۶ برابر استاندارد جهانی است.

در سال ۱۳۸۹، پزشکان متخصص بطور متوسط برای ۴۸% بیماران خود آنتی‌بیوتیک تجویز کرده اند.

در سال ۱۳۸۴ نزدیک به ۸۵۰ مورد عفونت بیمارستانی در ایران گزارش شده که درصد بالایی از آنها بدلیل باکتریهای شدیدا مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها بوده است.

در یک تحقیق در بیمارستان خاتم الانبیا تهران بر روی استافیلوکوک طلایی مقاوم به متی سیلین(MRSA)، فقط یک نوع آنتی‌بیوتیک بر این میکروب موثر بوده است.

مقاومت میکروبی پیامد غیرقابل اجتناب مصرف آنتی بیوتیک است. آنتی بیوتیک گونه‌های حساس را از بین می‌برد و گونه‌های مقاوم باقی می‌مانند.

این ارگانیسمهای مقاوم تکثیر پیدا می‌کنند و به تدریج به قویترین آنتی‌بیوتیک‌ها هم مقاومت پیدا می کنند.

با اینکه نظارت بیشتر و رعایت بهتر بهداشت سبب کاهش موارد عفونتهای بیمارستانی مقاوم به آنتی‌بیوتیک شده - مثل استافیلوکوک طلایی مقاوم به متی‌سیلین و کلستریدیوم دیفیسیل- اما تعداد گونه های مقاوم به درمان رو به افزایش است.

در بریتانیا مقاومت میکروبهایی مثل سل، ای کولای و کلبسیلا رو به افزایش است و سوزاک در ۸۰ درصد موارد به آنتی بیوتیک اصلی درمان بیماری یعنی تتراسایکلین مقاوم شده است.

سالی دیویس در تلاش است تا سازمان ملل معاهده ای را به تصویب برساند تا بر اساس آن، استفاده از آنتی بیوتیک در صنایع پرورش حیوانات ممنوع شود. آنتی‌بیوتیکها در دامداری، پرورش مرغ و طیور، پرورش ماهی و آبزیان، تولید محصولات کشاورزی و در باغهای میوه استفاده می‌شود.

قرار است تابستان امسال آژانس پزشکی اروپا با تغییر قوانین، شیوه آزمایش آنتی‌بیوتیک‌های جدید را تغییر دهد تا داروهای جدید سریعتر به بازار راه پیدا کنند.
منبع:بی بی سی

دیدگاه خود را بیان کنید