تنها گونه پرنده سليم خرچنگ خوار ايران در سيستان و بلوچستان زندگي مي كند

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

تنها گونه پرنده سليم خرچنگ خوار ايران در سيستان و بلوچستان زندگي مي كند

یک‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۳۶ بازدید

تنها گونه پرنده سليم خرچنگ خوار ايران در سيستان و بلوچستان زندگي مي كند
خسرو افسري روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين پرنده ۳۳ تا ۳۶ سانتيمتر طول دارد و فاصله بين سر بال هاي آن ۷۵ تا ۷۸ سانتيمتر است.
وي اضافه كرد: سليم خرچنگ خوار كاملا وابسته به درياست و در سواحل گلي و ماسه اي درياها و آب سنگ هاي مرجاني به سر مي برد.
وي اظهار داشت: اين پرنده شب كار است و غذاي آن را عموما خرچنگ ها، سخت پوستان، برخي از حلزون ها، كرم هاي دريايي و بي مهرگان تشكيل مي دهد.
مديركل حفاظت محيط زيست سيستان و بلوچستان بيان كرد: اين پرنده غذاي خود را بيشتر در مناطق بين جزر و مدي بويژه در پهنه هاي گلي در هنگام جزر و گاهي در آبهاي كم عمق جستجو مي كند.
وي افزود: اين گونه از پرنده در ايران زندگي در پهنه هاي گلي نزديك به جنگل هاي مانگرو را ترجيح مي دهد و معمولا در گروه هاي كوچك به تغذيه مي پردازد.
افسري گفت: صداي اين پرنده در شب شبيه گيلانشاه و به صورت كور - لي يا مانند صدف خوار به صورت كو- بيك، كو-بيك شنيده مي شود و در زمين هاي شني نزديك به دريا به صورت مجزا يا گروهي آشيانه سازي مي كند.
وي افزود: آشيانه اين پرنده توسط هر دو جنس ساخته مي شود و در انتهاي تونل هايي قرار دارد كه در داخل شن هاي ساحل ايجاد كرده است و در فروردين ماه تخم گذاري مي كند.
وي گفت: سليم خرچنگ خوار بيشتر در جنگل هاي حرا در سواحل خليج فارس و درياي عمان ديده مي شود.
وي اظهار داشت: اين پرنده در ليست قرمز IUCN به عنوان كم اهميت معرفي شده است و كنترل شكار آن براي حفاظتش كافي به نظر مي رسد.
وي گفت: مناطق زيستگاهي و مسير مهاجرت اين پرنده در منطقه گاندو توسط محيط بانان سيستان و بلوچستان حفاظت مي شود.
وي گفت: منطقه حفاظت شده گاندو با مساحت ۴۶۵ هزار و ۱۸۱ هكتار در انتهاي گوشه جنوب شرقي كشور در طول مرز ايران و پاكستان قرار دارد و محدوده آن در مسير رودخانه سرباز و باهوكلات تا درياي عمان است.
وي افزود: وجود جنگل هاي حرا و تالاب هاي موجود در خليج گواتر موجب ارزش گذاري بين المللي به منطقه حفاظت شده گاندو شده است.
وي بيان كرد: اين منطقه محل بسيار خوبي براي زيست پستانداراني از قبيل جبير، كفتار، شغال و سنجاب بلوچي، آبزيان و دوزيستاني از جمله تمساح پوزه كوتاه ايراني، لاكپشت سبزدريايي و ماهي گل خورك و پرندگاني مانند سليم خرچنگ خوار، عقاب دريايي دم سفيد، چاخ لق، دراج، شبگرد بلوچي، گنجشك بلوچي، شهدخور، عقاب دشتي و بسياري از پرندگان خاص شبه قاره هند است

دیدگاه خود را بیان کنید