مسوول شوري آب رودخانه كارون كيست

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

مسوول شوري آب رودخانه كارون كيست

چهار‌شنبه ۵ تیر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۰ بازدید


ايرنا، از ابتداي سال ۸۰ كه پروژه ساخت سد گتوند كليد خورد و مراحل اجرايي را پشت سر گذاشت، تاكنون بارها موضوع سازند گچساران و گنبدهاي نمكي در بستر درياچه اين سد، و تاثير آن بر كيفيت آب كارون به سوژه اي مهم براي رسانه ها و محلي براي اظهار نظر كارشناسان و مديران استاني تبديل شده است.
سد گتوند در شمال خوزستان با هدف كنترل سيلاب، توليد برق و آبياري زمين هاي كشاورزي احداث شد، اما اينك دغدغه مسوولان شوري آب رودخانه كارون است كه تهديدي براي زمين هاي كشاورزي پايين دست به شمار مي رود.
از زمان آبگيري سد گتوند، مديران ارشد استان با وجود قبول مشكلات موجود در بستر اين سد، همواره از اين طرح ملي حمايت كرده و مديران سد نيز به گفته خودشان،با هماهنگي با مديران ارشد استان ميزان اي سي خروجي سد را به گونه اي تنظيم كرده اند كه تاكنون براي زمين هاي كشاورزي منطقه گتوند و شوشتر مشكلي پيش نيامده است.
اين درحالي است كه چندي پيش استاندار خوزستان در نشست ستاد خشكسالي، پس از اعلام ميزان اي سي (شوري آب)منطقه گتوند و اي سي خروجي اين سد، با انتقاد از عملكرد شركت آب نيرو، با اشاره به اينكه شركت آب نيرو تضمين داده بود كه اي سي خروجي آب سد گتوند از يك هزار ميكروموس بيشتر نخواهد شد، ميزان اي سي آب در منطقه گتوند را يك هزار و ۶۹۸ ميكروموس و خروجي سد را نيز يك هزار و ۳۵۰ ميكروموس اعلام كرد.
سيد جعفر حجازي با انتقاد ازعملكرد مديران سازمان آب و برق خوزستان در دير اعلام شدن افزايش اي سي آب درمقطع گتوند افزود: در اين خصوص نامه اي براي رييس جمهور و وزير نيرو ارسال خواهد شد.
مديركل سازمان حفاظت محيط زيست خوزستان نيز با تاييد مشكلات شوري آب سد گتوند، و مشكلاتي كه براي منطقه گتوند به وجود آورده از ارايه گزارش هاي بسياري در اين خصوص به سازمان محيط زيست كشور و طرح شكايت از شركت آب و نيرو به عنوان متولي سد گتوند خبر داد.

* آب نيرو به عنوان متولي به تعهدات خود پاي بند است
مجري سد و نيروگاه گتوند در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهاركرد: بر اساس توافقات انجام شده با مديران استان، از ۱۵ اسفند سال ۹۱ ، معين شد كه اي سي خروجي آب سد گتوند زير يك هزار و ۵۰۰ ميكروموس باشد.
كريم شيباني بيان داشت:اي سي خروجي سد بر اساس توافقات انجام شده با مديران استاني تنظيم شده، و با توجه به اينكه در سال ۹۲ هنوز نشستي با مديران استان برگزار نشده، اي سي خروجي سد بر اساس توافقات قبلي تنظيم شده است.
شيباني كه معتقد است از زمان آبگيري سد گتوند ،هر مشكلي كه براي رودخانه كارون به وجود آمده، از سد گتوند به عنوان منشا اصلي مشكلات نام برده شده ، گفت: بر اساس ارزيابي انجام شده ،بالا بودن اي سي آب در مقطع اهواز نشان مي دهد كه آب رودخانه كارون در اين مسير با مشكلات بسياري روبه رو است، و اينكه در شاخه رودخانه گرگر چه اتفاقاتي مي افتد كه شوري آب افزايش يافته، بايد مورد بررسي قرار گيرد.
وي با اشاره به اين كه به تازگي گروهي از سوي سد گتوند ميزان اي سي آب شاخه گرگر را بررسي كرده اند، نتيجه اين بررسي ها را حاكي از اين دانست كه ميزان اي سي آب در شاخه گرگر و رودخانه دز در مسير بند قير به شدت بالا رفته و اين بالا رفتن اي سي در كيفيت آب كارون بسيار تاثير گذار بوده است.
مجري سد گتوند با اشاره به اينكه تعهد سد گتوند خروجي آب با اي سي يك هزار و ۵۰۰ ميكروموس بوده گفت: تا پيش از ۱۵ اسفند سال ۹۱ اي سي خروجي سد به يك هزار و ۶۰۰ ميكروموس نيز رسيد، اما با توافق با مديران اجرايي خوزستان معين شد از تاريخ ذكر شده، خروجي سد گتوند با اي سي يك هزار و ۵۰۰ ميكروموس تنظيم شود.
وي ادامه داد:در اين حالت نيز با توجه به اينكه استاندار خوزستان ميزان اي سي خروجي را يك هزار و ۳۵۰ اعلام كرده بازهم سد به تعهدات خود بر اساس توافق پارسال عمل كرده است.
وي مدعي است:مشكل اصلي رودخانه كارون آلايندگي هايي است كه در مسير رودخانه كارون به سمت شهر اهواز تا آبادان وارد اين رودخانه مي شود و بايد بررسي جدي در اين زمينه انجام شود.
مجري سد و نيروگاه گتوند در خصوص بحث انتقال آب شور به خليج فارس ، كمبود اعتبار را دليل اصلي عملي نشدن اين طرح اعلام داشت و گفت: هم اكنون مطالعات كار انتقال آب شور سد به خليج فارس انجام شده و اسناد مناقصه اين طرح نيز آماده است.
شيباني بيان داشت: اعتبار مورد نياز اين طرح دو هزار ميليارد ريال است كه در صورت تامين اين اعتبار از سوي دولت اين طرح اجرايي مي شود.

*اي سي آب كارون در مسير اهواز به دارخوين به شدت افرايش يافته است
اما در خصوص وضعيت سد گتوند و بالارفتن ميزان شوري آب منطقه گتوند، معاون حفاظت و بهره برداري از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان مي گويد:آلاينده هاي موجود در مسير گتوند- اهواز و اهواز به دارخوين بيشترين آسيب را به رودخانه كارون وارد كرده است.
فتح ا... دهكردي با اشاره به بالارفتن ميزان اي سي خروجي سد گتوند بيان داشت: مديران سد بر اساس توافق پارسال، آب را با اي سي يك هزار و ۵۰۰ ميكروموس رها مي كنند و امسال هنوز نشستي با مسوولان سد در خصوص ميزان اي سي خروجي اين سد برگزار نشده است.
وي افزود: رودخانه كارون ۱۰۰ كيلومتر طول دارد و ميزان اي سي اين رودخانه از بالاترين نقطه كه سرچشمه هاي آن در استان چهار محال و بختياري است با ۳۰۰ ميكروموس وارد دشت هاي خوزستان مي شود.
معاون حفاظت و بهره برداي از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: از استان چهارمحال و بختياري تا دشت خوزستان ۶۰۰ كيلومتر فاصله وجود دارد و تا وارد شدن آب اين رودخانه به سد گتوند ميزان اي سي به يك هزار مي رسد كه اين آب با همان اي سي نيز از سد گتوند خارج مي شود.
دهكردي بيان داشت: در حالي كه تا رسيدن رودخانه كارون به اهواز، ميزان اي سي اين رودخانه حداقل به يك هزار و ۳۰۰ ميكروموس افزايش مي يابد و در ادامه مسير تا دارخوين نيز اين ميزان به بالاي سه هزار ميكروموس مي رسد.
وي وجود كشت هاي مختلف در مسير كارون را عامل اصلي افزايش اي سي آب اعلام كرده و مي گويد: در مقطع اهواز به دارخوين، اي سي آب نسبت به مقطع گتوند به اهواز سه ونيم برابر افزايش پيدا مي كند و مشكل اصلي زه كش هايي است كه در طول مسير وجود دارد.

*مديرعامل شركت توسعه نيشكر خوزستان:سد گتوند همچنان عامل اصلي شوري كارون
اما در سال هاي اخير از زه آب هاي شركت هاي توسعه نيشكر خوزستان نيز به عنوان يكي از مشكلات اصلي كارون نام برده مي شود كه چندي پيش مدير عامل اين شركت در گفت وگو با خبرنگار ايرنا با رد تمامي اتهامات وارده به كشت و صنعت هاي نيشكر در استان اقدامات سد گتوند را باعث شوري آب در واحدهاي جنوبي اين صنعت دانست.
نسيم صادقي نه تنها اتهامات وارده به كشت و صنعت هاي نيشكر را رد كرد،بلكه خواستار همكاري سازمان آب و برق خوزستان در عرضه آب شيرين از سوي اين سازمان به طرح هاي توسعه نيشكر شده و اقدامات سد گتوند را موجب افزايش ميزان شوري آب در واحدهاي جنوبي تا ۲.۷ ميلي موس دانست.
به گفته وي، ميزان اي سي مطلوب آب براي كشت نيشكر و گندم بايد بين ۱.۵ تا ۱.۷ ميلي موس باشد و اين ميزان اي سي موجب خسارت به كشت و صنعت ها شده است.
صادقي افزود: چندي پيش در مقطعي، بخشي از آب سد كارون و شطيط جمع آوري و در سد دز رهاسازي شد كه همين امر موجب شد آب مطلوبي به منطقه سرريز شود، اما متاسفانه دوام چنداني نداشت.
وي تاكيد كرد: به طور قطع ميزان شوري آب در افزايش و كاهش توليد تاثير بسزايي دارد بنابراين از سازمان آب وبرق خوزستان انتظار مي رود تمهيداتي را براي كاهش اي سي آب در نظر بگيرند.
بر اين اساس اظهارات گفته شده از سوي مسوولان سد گتوند، كشت و صنعت هاي نيشكر، متوليان فاضلاب ورودي به رودخانه كارون در مقطع هاي مختلف، ورود زه آب هاي حدود يك هزار واحد غير مجاز پرورش آبزيان در شاخه گرگر،كه حداقل ۵۰۰ واحد آن در چهار سال گذشته ساخته شده و بسياري عوامل ديگر،هيچ كدام خود را عامل بالا رفتن اي سي و شوري آب كارون نمي دانند! اما اميدواريم مسوولان تلاش كنند تا دليل اصلي بالا رفتن اي سي رودخانه كارون و در نتيجه از بين رفتن زمين هاي كشاورزي استان هرچه سريع تر شناسايي شود زيرا گفته مي شود اي سي آب در منطقه دارخوين در جنوب خوزستان به چهار هزار ميكروموس هم رسيده است

دیدگاه خود را بیان کنید