پسماندهاي پلاستيكي دردرياها موجب سندرم گرسنگي و مرگ آبزيان مي شود

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

پسماندهاي پلاستيكي دردرياها موجب سندرم گرسنگي و مرگ آبزيان مي شود

سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۷ بازدید

پسماندهاي پلاستيكي دردرياها موجب سندرم گرسنگي و مرگ آبزيان مي شود
صفايي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا افزود: زماني كه پلاستيك وارد دستگاه هاضمه موجودات دريايي مي شود قادر به هضم آن نيستند، بنابراين دچار سندرم گرسنگي مي شوند ، حتي در برخي موارد هم موجب آسيب رساندن به حنجره پرندگان و خفگي آنها مي شود.
وي اظهار داشت: سرعت تجزيه بسياري از پسماندهاي پلاستيكي داخل دريا و اقيانوس ها بسيار پايين است به عنوان مثال زمان تجزيه تورهاي ماهيگيري حدود ۵۰۰ سال است و حتي برخي از پلاستيك ها هم براي تجزيه شدن به همين ميزان زمان نياز دارند.
عضو هيات علمي موسسه ملي اقيانوس شناسي گفت: قطعات پلاستيكي در درياها و اقيانوس ها مي توانند سمومي مانند PCV و DEE كه يك ماده اي تجزيه شده از حشره كش د. د. ت است و در درياها و اقيانوس ها به صورت محلول وجود دارند را به خود جذب كنند.
وي افزود: زماني كه اين سموم در مجاورت پسماندهاي پلاستيكي قرار مي گيرند تا يك ميليون بار قدرت جذبشان بالا مي رود و بعد از آن به گلوله هاي سمي تبديل مي شوند كه وقتي وارد بدن موجودات دريايي شود موجب ايجاد اختلالات هورموني و جنسي مي شود كه اگر اين روند ادامه يابد ممكن است موجب به هم خوردن تعادل جنسي در موجودات شود.
صفايي كه مجري طرح تحقيقي تاثيرات تراكم ضايعات پلاستيكي در درياها و اقيانوس ها بر روي موجودات دريايي و اقيانوسي است گفت: شتاب تند توسعه در دنيا موجب بروز پسماندهاي زيادي از جمله پسماندهاي پلاستيكي شده كه عوارض جبران ناپذيري به همراه دارند.
وي اظهار داشت: در ايران در خليج فارس به علت شتاب زياد توسعه منابع نفت و گاز و محصولات پتروشيمي، با مشكل پسماندهاي پلاستيكي مواجه هستيم كه اگر به درستي با اين موضوع برخورد نشود در آينده موجب بروز بيماري هاي ناشناخته اي خواهند شد.
وي ادامه داد: تغيير روش زندگي مردم حاشيه خليج فارس از باديه نشيني به شهرنشيني موجب افزايش توليد پسماندهاي پلاستيكي و ورود آنها به خليج فارس و درياي عمان شده است كه در برخي موارد از طريق جريان هاي چرخشي و گردابي آب موجب پخش شدن آنها در درياها و اقيانوس هاي اطراف مي شود.
صفايي گفت: مشكل پسماندهاي پلاستيكي مربوط به تمام دنياست حتي در برخي مناطق مانند اقيانوس آرام لكه هاي عظيم شناور پسماندها ايجاد شده كه برخي از اين لكه ها به اندازه سطح ايالات متحده مريكاست يعني حدود ۱۲ ميليون كيلومتر مربع وسعت دارند.
وي افزود: زماني كه پسماندهاي پلاستيكي در داخل آب دريا قرار مي گيرند بر اثر عوامل مكانيكي به ذرات پلاستيكي بسيار ريز تبديل مي شوند كه قطر برخي از آنها يك تا ۵ ميليمتر است؛ وقتي با آلودگي هاي ناشي از فعاليت هاي انساني در داخل دريا مواجه مي شوند به گلوله هاي سمي تبديل مي شوند كه مي توانند مشكلات زيادي براي موجودات دريايي و از جمله انسان ها ايجاد كنند.
استاديار موسسه ملي اقيانوس شناسي اظهارداشت: اكنون اين مشكل با اين شدت در آبهاي ايران وجود ندارد اما پلاستيك هاي موجود در درياها و اقيانوس ها به مرور زمان به ذرات بسيار بسيار ريزي تبديل مي شوند كه با چشم غير مسلح ديده نمي شوند و به مرور و با جريان هاي طبيعي در آبهاي دنيا پخش مي شوند.
وي ادامه داد: تحقيقاتي كه بر روي آبهاي قاره هاي آسيا، اروپا، امريكا و قطب جنوب انجام شد، آثار اين پسماندها در تمام اين آبها مشاهده شده است.
وي تاكيد كرد: اگر راه حلي براي مقابله با اين حجم زياد پسماندهاي پلاستيكي نشود، در آينده نه چندان دور با مشكلات زيادي ار جمله زيست محيطي و سلامتي مواجه خواهيم شد. به نظر مي رسد بهترين راهكار دراين زمينه اطلاع رساني و افزايش اطلاعات عمومي براي كم مصرف كردن اين گونه محصولات و آلوده نكردن آب ها با اين گونه زباله ها است

دیدگاه خود را بیان کنید