لزوم تشکیل تعاونی های فراگیر در بخش کشاورزی

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

لزوم تشکیل تعاونی های فراگیر در بخش کشاورزی

دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۳۲ بازدید

لزوم تشکیل تعاونی های فراگیر در بخش کشاورزی
خبرگزاری مهر، سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان از صید بیش از 33 هزار و 75 تن ساردین ماهی در سال 1391 و در آبهای این استان خبر داد و افزود:در سال 1391 نزدیک به سه هزار نفر صیاد هرمزگانی که 10 درصد کل صیادان استان را تشکیل می دهند توانستد با استفاده از دانش و صنعت روز دنیا به این میزان صید دست یابند.

وی گفت:در سال 1390 میزان صید ساردین ماهیان استان نزدیک به 29 هزار تن بوده است که در سال 1391 شاهد رشد 17 درصدی این صید بوده ایم.

مقصودی اظهار داشت: این میزان صید در سال 1391 به وسیله 168 عامله صورت گرفته است که از این میان می توان به 106 فروند شناور پرساینرو 62 دستگاه جله ساردین اشاره کرد.

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان با اشاره به اهمیت صید ساردین ماهیان برای کارخانجات پودر ماهی استان اظهار داشت : تمامی صید ساردین ماهیان استان هرمزگان در کارخانه های پودر ماهی و فرآوری هرمزگان مانند کنسرو سازی ها به مصرف می رسد.

وی گفت: خوشبختانه آبهای استان از نظر وضیعت ذخایر ساردین ماهیان در توازن خوبی قرار دارد و امیدست در صورت تثبیت شرایط اکوسیستم دریا با تدابیر اتخاذ شده شاهد صید پایدار و ارتقای میزان صید در سال های آینده باشیم.

عبدالمجید مقصودی ماهیان را قشم با 62 درصد به خود اختصاص داده و پس از آن بندرانگه با 29دصد و جاسک با نه درصد قرار دارند.

ساردین و متوتا بیشترین گونه های صید شده ساردین ماهیان در آبهای هرمزگان هستند.
دوره آموزشی آشنایی با اصلاحیه 2010 مانیل کنوانسیون STCW برگزار شد
رئیس اداره امتحانات و گواهینامه های دریانوردی اداره کل بنادر ودریانوردی هرمزگان اعلام کرد: از تاریخ 10 تیر ماه جاری برگزاری کلیه دوره های آموزش دریانوردی با رعایت مفاد اصلاحیه 2010 مانیل کنوانسیون STCW در استان هرمزگان انجام می شود.
شهداد سید اسماعیلی با اعلام این خبر افزود: با توجه به لزوم گذراندن دوره آموزشی آشنایی با این اصلاحیه توسط مدرسین دوره های آموزشی و ممتحنین آزمون های دریانوردی، اداره امتحانات و گواهینامه های دریانوردی با همکاری مراکز آموزش دریانوردی و اداره آموزش بندرشهید رجایی اقدام به برگزاری دوره آموزشی آشنایی با اصلاحیه 2010 مانیل کنوانسیون STCW کرده است.
وی با اشاره به اینکه در این دوره 60 نفر از مدرسین دوره های آموزشی و ممتحنین آزمون های دریانوردی حضورداشتند، گفت: از ابتدای جولای 2013 میلادی برابر با 10 تیر ماه 1392 هجری شمسی این اداره و مراکز آموزشی دریانوردی تحت نظارت، کلیه وظایف خود اعم از صدور مجوز، برگزاری دوره های آموزشی و صدور گواهینامه های مهارت و شایستگی دریانوردی را براساس این اصلاحیه انجام خواهند داد.
رئیس اداره امتحانات و گواهینامه های دریانوردی اداره کل بنادر ودریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: تاکنون دو دوره آموزشی در این زمینه در اداره آموزش بندر شهید رجایی برگزار شده و در صورت نیاز و استقبال مدرسین وممتحنین، این اداره کل آمادگی برگزاری دوره یاد شده را دارد.
قابل ذکر است، این دوره های آموزشی توسط آقای "هاشم عطاردی" کارشناس استانداردهای آموزشی دریانوردی تدریس می شود.
تشکیل تعاونی فراگیر استانی تنها راه برون رفت محصولات کشاورزی از مشکلات
دبیر اجرایی خانه کشاورز هرمزگان تنها راه برون رفت محصولات و تولیدات کشاورزی از مشکلات را تشکیل تعاونی فراگیر استانی از سوی فعالان این صنعت دانست.
ابوطالب جوادی در آئین انتخابات اعضای هیئت اجرایی خانه کشاورز شهرستان میناب با بیان اینکه هرمزگان بیش از 10هزار کشاورز صاحب آب و ملک و 250هزار کشاورز بهره بردار دارد تصریح کرد: تشکیل یک تعاونی فراگیر یا عضویت همه کشاورزان استان یکی از ضروریات این صنعت است که می تواند بسیاری از چالشها و مشکلات کشاورزان بخصوص در زمینه برون رفت محصولات و تولیدات کشاورزی را برطرف کند.
وی به اهمیت کشاورزی میناب و برداشت مصولات باغی از جمله خرما، انبه و لیموترش پرداخت و یاآور شد: قبل از خشکسالی سطح زیر کشت نخیلات میناب 16هزار هکتار بود که متاسفانه استمرار خشکسالی و به تبع آن نبود آب و قطع حق آب ه ها از سد استقلال باعث شد بیش از 6هزار هکتار از مجموع سطح زیر کشت نخیلات کاهش پیدا کند و کاملا خشکیده شود که این امر برداشت خرما در میناب را به صورت قابل توجهی کاهش داد.
دبیر اجرایی خانه کشاورز استان هرمزگان از میناب به عنوان شهرستانی یاد کرد که در ادامه راه مبارزاتی و حرکتهای انقلابی در استان نقشی اساسی داشته است.
جوادی به استعداد زیرساختی کشاورزان در این منطقه اشاره و ابراز امیدواری کرد: خشکسالی های سالهای اخیر با رحمت الهی و حسن تدبیر دولت جدید رونق بیشتری بگیرد.
وی درخصوص صنایع دستی و تولیدات صنعتی شهرستان میناب نیز خاطرنشان ساخت: اقلام صنعتی و دستی این شهرستان که یکی از راههای درامد زندگی مردم بود نیز بدلیل سومدیریت متاسفانه از بین رفته است که پیشنهاد می شود سازمان صنایع در این زمینه اصلاعات لازم را کسب و راهکارهای عملیاتی آن را پیدا کند تا صنایع دیتی و صنعتی میناب حیات دوباره ای پیدا کند.
دبیر اجرایی خانه کشاورز میناب نیز در ادامه این آئین گزارش عملکرد خانه کشاورز در سالهای گذشته را ارائه کرد و گفت: بهترین توفیقاتی که خانه کشاورز میناب داشته است پیگیری برقراری و استمرار مجدد حق آبه از سد استقلال است که این امر می تواند در ادامه حیات باغداری، زراعت و سیفی و جالیز این شهرستان کمک شایانی کند.
سیاوش بهادری همچنین از اجرای طرحهای ناکارآمد و کارشناسی نشده که توسط جهاد کشاورزی در این شهرستان انتقاد کرد وافزود: این طرحها خسارات جبران ناپذیری را برای کشاورزان میناب وارد کرد.
ساخت فیلم سینمایی "دو ساعت بعد مهرآباد" در قشم کلید خورد
محمد احمدی، تهیه کننده و مدیر فیلم برداری این فیلم سینمایی به خبرنگاران گفت: فیلم دو ساعت بعد مهرآباد، داستان زنی است که پس از کشته شدن همسرش در سانحه ی سقوط هواپیما، به سبب علاقه او به جزیره قشم و سفر و اقامت گاه به گاه اش در این جزیره به عنوان استاد دانشگاه، به قشم سفر می کند.
احمدی با تاکید بر اهمیت فرهنگ بومی و لزوم به تصویر درآمدن آن، ادامه داد: شخصیت اصلی فیلم از گوشه و کنار جزیره و نقاطی مانند دره ی ستاره ها، دره ی تندیس ها، جنگل حرا، بندر تاریخی لافت و جزیره هنگام دیدن می کند و از این رهگذر مخاطب با فرهنگ، پوشش و زبان مردم قشم آشنا می شود.
به گفته احمدی، بازیگر نقش اصلی زن در این فیلم سینمایی، اندیشه فولادوند است و پژمان بازغی نیز در نقش اصلی مرد هنرنمایی خواهد کرد.
وی در اشاره به عوامل اصلی تولید فیلم از امین قوامی، به عنوان دستیار اول کارگردان، محمد ابراهیمیان، به عنوان فیلم بردار، مهران ملکوتی، به عنوان صدابردار، محمد قومی، به عنوان طراح گریم، نسیم سیگارودی به عنوان طراح صحنه و لباس و احمد بازماندگان قشمی به عنوان عکاس نام برد.
تهیه کننده فیلم دو ساعت بعد مهرآباد همچنین گفت: در این اثر هنرمندانی از انجمن نمایش قشم نیز به ایفای نقش خواهند پرداخت.
احمدی ضمن قدردانی از حیدری پور، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد و حجت الاسلام ملانوری، مدیر ویژه ی فرهنگ و ارشاد اسلامی قشم، گفت: این فیلم سینمایی را شرکت خصوصی کویرفیلم با حمایت سازمان منطقه آزاد و یاری مدیریت ویژه فرهنگ و ارشاد اسلامی قشم می سازد.
بر پایه این گزارش، 20 درصد از کار فیلم برداری دو ساعت بعد مهرآباد طی پنج روز در تهران به پایان رسیده است و 80 درصد باقی مانده ظرف 25 روز در قشم انجام خواهد پذیرفت.
این فیلم سینمایی پس از اتمام مراحل فنی در تهران، ابتدا در جشنواره فیلم فجر و پس از آن در سینماهای کشور به نمایش در خواهد آمد.
مديركل تعاون، كار ورفاه اجتماعي هرمزگان قائم ‌مقام وزیر شد
با حكم اسدالله عباسی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، احمد راستی با حفظ سمت مدیرکلی تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هرمزگان، به عنوان قائم‌ مقام وزیر نیز منصوب شد.
قائم مقام وزير و مديركل تعاون، كار ورفاه اجتماعي هرمزگان از اختصاص 30 درصد از تسهيلات اشتغالزايي به مناطق روستايي خبر داد.
احمد راستي در سومين جلسه شورای هماهنگی دستگاههای زیر مجموعه وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی هرمزگان كه با هدف ايجاد هماهنگي و هم افزايي بين دستگاههاي اجرايي استان در اين اداره كل برگزار شد، گفت: بر اساس آئين نامه اجرايي ماده 194 قانون برنامه پنجم توسعه، وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی موظف است 30 درصد از تسهیلات اشتغالزایی را از سر جمع کل منابع و تسهیلات به صورت مجزا و با سر فصل مستقل پس از تصویب شورای عالی اشتغال و با مدت زمان بازپرداخت تا ده سال به مناطق روستایی اختصاص و به بانک های عامل ابلاغ کند.
وي، با بيان اينكه برطرف نمودن نیازها بر اساس اولویت ها از مهمترین برنامه های دولت در مناطق محروم است گفت: شناسایی ظرفیت‌ها و مزيتهاي اشتغال در روستاها علاوه بر كاهش نرخ بيكاري سبب جذب اعتبارات نيز مي شود.
اين مقام مسئول در ادامه با اشاره به مجموعه فعالیتهای گسترده و خدمات وسیع وزارتخانه اظهار داشت: اين وزارتخانه با كليه اقشار و آحاد جامعه در ارتباط است لذا بايد در رفع مسايل و مشكلات مردم تلاش كرد.
در ادامه اين نشست، مديركل بهزيستي هرمزگان نيز ضمن ارائه عملكرد سال گذشته اداره متبوع خود از "پيشگيري" و "توانمندسازي معلولان" به عنوان دو رويكرد مهم بهزيستي نام برد و گفت: در بخش توانمند سازي معلولان نيز " اشتغال و مسكن " به عنوان دو عنصر مهم مي باشد كه در اين سال گذشته اقداماتي صورت گرفته است.
جاسم محمدي سهميه اشتغال سال گذشته مددجويان استان را 500 نفر ذكر كرد و افزود: در اين زمينه 283 درصد بيشتر از سهميه درنظر گرفته شده در سطح استان صورت گرفت.
وي اضافه كرد: در بخش مسكن نيز سهم آورده 443 مددجو تامين و امسال نيز از 727 مورد تعهد مسكن مددجويان تاكنون 75 مورد آن محقق شده كه اميد است با همت مسوولان و كمك خيرين اين امر محقق شود.
محمدي به آغاز هفته بهزيستي (31 – 25 تير) و برنامه هاي پيش بيني شده در اين ايام نيز اشاره كرد.
به گفته مديركل بهزيستي هرمزگان، 140 هزار نفر به صورت غيرمستقيم از خدمات بهزيستي استفاده مي كنند كه براي 55 هزار نفر كارت مددجويي صادر شده است.
مديرعامل صندوق مهر امام رضا نيز با اشاره به افزایش میزان تسهیلات اشتغال در بخش مشاغل خانگي و خوداشتغالي، وام ازدواج و پشتيبانان مشاغل خانگي، گفت: پشتیبانان مشاغل خانگی مي توانند به ازای پشتیبانی از هـر شغل 3 میلیون تومان و تا سقف 50 میلیون تومان تسهیلات دریافت كنند.
مهدي اسدي در خصوص وام ازدواج نيز افزود: در فاز اول سهميه استان 900 نفر اعلام شده كه اين سهميه تكميل شده و در حال پرداخت تسهيلات آن به متقاضيان ثبت نام شده هستيم.
عروسک ها به یاری گونه های در خطر انقراض قشم آمدند
دومین دوره کارگاه آموزشی عروسک سازی در راستای حمایت از گونه های در خطر انقراض جزیره قشم از سوی معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم برگذار شد.
دومین دوره کارگاه آموزشی عروسک سازی در راستای حمایت از گونه های در خطر انقراض جزیره قشم از سوی معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم برگذار شد.
حجت الاسلام علی ملانوری، معاون فرهنگی، اجتماعی، گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم هدف از این طرح را که با شروع تعطیلات تابستانی مدارس و برای کودکان 9 تا 15 ساله ی ساکن روستاهای ژئوپارک قشم به اجرا در آمده است، ترویج فرهنگ بازیافت و حمایت از گونه های جانوری و گیاهی در خطر انقراض جزیره ی قشم، به ویژه دلفین ها، لاک پشت ها و مرجان ها عنوان کرد.
حجت الاسلام ملانوری گفت: ساخت این عروسک ها می تواند به ارتقای اقتصادی جوامع محلی کمک کند، چرا که مواد اولیه ی آن ها بسیار ارزان و گاه رایگان است و می توانند با قیمت خوبی در بازار به فروش برسند.
وی ادامه داد: این طرح علاوه بر اقبال بی نظیر جامعه ی محلی از پشتیبانی و مشارکت چندین ارگان و نهاد از جمله برنامه ی تسهیلات محیط زیست جهانی، مدیریت ژئوپارک، مدیریت محیط زیست، و مدیریت گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم برخوردار بوده است.
به گفته معاون فرهنگی، اجتماعی، گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم این کارگاه که از یکم خرداد جاری در روستاهای درکو و چاهوی شرقی برپا شده بود، تا روز یک شنبه 16 تیر ماه به کار خود ادامه داد.
کودکان شرکت کننده در دومین دوره ی کارگاه آموزشی عروسک سازی زیر نظر مربیان بومی آموزش دیده در نخستین دوره ی این کارگاه فعالیت کردند

دیدگاه خود را بیان کنید