مرگ غم‌انگیز ماهیان گرمابی در گیلان

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

مرگ غم‌انگیز ماهیان گرمابی در گیلان

دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۴ بازدید

مرگ غم‌انگیز ماهیان گرمابی در گیلان
باشگاه خبرنگاران، شیلات دریای خزر در اقتصاد گیلان نقش بسیار مهمی دارد و از زمان‌های دور شغل بسیاری از مردم ساحل‌نشین این خطه صید انواع ماهیان بود، امری که امروز به دلایل زیاد کمرنگ شده است.
کار طاقت‌فرسا، کاهش صید، درآمد ناچیز، گرانی، بی‌توجهی و... از جمله مشکلاتی است که صیادان را آزرده ‌خاطر کرده است اما هنوز عده‌ای با استقامتی قابل تحسین مشکلات صید را از بین می‌برند و امید به فردای روشنی در امر صید و صیادی ماهیان دارند.
بهره‌برداری از صیدگاه‌های گیلان به‌ویژه در بحث ماهیان خاویاری از آستارا تا رودسر زیر نظر اداره کل شیلات این استان انجام می‌گیرد.
فرآورده‌های دریایی یکی از مهم‌ترین منابع دارای پروتئین و ارزش غذایی بالا است که پزشکان توصیه اکید بر مصرف حداقل در هفته یک بار بار از ماهی را دارند.
برای توسعه امر پرورش ماهی، مزارعی در گیلان تشکیل شد که علاقه‌مندان را به کار پرورش انواع ماهیان گرمابی و سردابی ترغیب می‌کند تا علاوه بر تأمین نیاز منابع غذایی، ارزآوری و درآمد نیز صورت گیرد اما گاهی حوادث‌های طبیعی و یا خطای ناخواسته مانع از تحقق پیش‌بینی‌های انسان می‌شود.
مرگ ماهیان گرمابی گیلان نگرانی‌هایی برای پرورش‌دهندگان آن ایجاد کرده که تلاش آنها را برای جلوگیری از مرگ این ماهیان مضاعف کرده است.
برای جلوگیری از سندرم تلفات ماهیان گرمابی در گیلان به صورت آزمایشی و پایلوت داروهای جدیدی با نام «آزورینا و آکوابیو» به‌کار گرفته شدند که نتیجه این آزمایش‌ها تا دوره نخست فصل برداشت ماهیان گرمابی در پاییز امسال مشخص می‌شود.
*مرگ ماهیان گرمابی سرمایه ما را از بین می‌برد
یکی از مزرعه‌داران پرورش ماهیان گرمابی تلفات این گونه ماهیان را معضل بزرگی برای پرورش دهندگان خواند.
وی اظهار کرد: پرورش ماهی سختی خاص خود را به همراه دارد اما دیدن مرگ آنها که حاصل این سختی است برای ما خوشایند نیست.
این مزرعه‌دار گیلانی دلیل مرگ ماهیان گرمابی را گرمای هوا ذکر کرد و افزود: کارشناسان دامپزشکی استان عنوان کردند که گرمای هوا و نحوه غذا دهی ماهیان موجب مرگ آنها شده است.
وی با بیان اینکه مرگ ماهیان سرمایه ما را از بین می‌برد، افزود: پرورش ماهی می‌تواند درآمدزایی خوبی داشته باشد.
این تولید کننده پرورش ماهی، درباره ورود داروی جدید برای جلوگیری از مرگ ماهیان گرمابی اذعان کرد: اکنون از این دارو به صورت آزمایشی در مزارع ما استفاده شده است و باید در انتظار نتیجه درمان آن باشیم.
*فعالیت بالغ بر 5 هزار مزرعه پرورش ماهیان گرمابی در گیلان
مدیر کل شیلات گیلان نیز در رشت تعداد مزارع پرورش ماهیان گرمابی در این استان را 5 هزار و 962 مزرعه عنوان کرد.
حجت سعیدی، با اشاره به تولید این مزارع ماهیان گرمابی اظهار کرد: پرورش دهندگان تعداد مزارع مذکور، 38 هزار و 860 تن ماهی را تولید می‌کنند.
وی میزان سرمایه‌گذاری برای هر هکتار مزارع پرورش ماهیان گرمابی را 16.5 میلیون تومان عنوان کرد.
این مسئول تعداد مزارع ماهیان سردابی در گیلان را 189 مزرعه ذکر کرد و یادآور شد: سرمایه‌گذاری برای هر تن از این مزارع 12 میلیون تومان است.
وی یکی از سیاست‌های محوری شیلات گیلان را توسعه آبزی‌پروری عنوان کرد و متذکر شد: در راستای تحقق این اهداف، تسهیلات خوب و مناسبی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.
*توسعه آبزی‌پروری هدف مهم شیلات است
سعیدی، توسعه و ترویج مشاغل خانگی در زمینه آبزی‌پروری در گیلان را از اهداف مهم شیلات برشمرد و خاطرنشان کرد: معیشت، درآمد و اقتصاد خانوارها با این اقدام تأمین می‌شود و افزایش می‌یابد.
وی با بیان اینکه گیلان رتبه دوم آبزی‌پروری در سطح کشور را به خود اختصاص داده است، پرورش ماهی با قفس با دو گونه قزل‌آلا و فیل‌ماهی را از جمله اقدام‌های شیلات گیلان در راستای توسعه آبزی‌پروری عنوان کرد.
مدیر کل شیلات گیلان با تأکید بر ضرورت همکاری پرورش دهندگان و صیادان و استفاده از برنامه‌ریزی مناسب برای دستیابی به مقدار تولید بیشتر، یادآور شد: تولیدات بیشتر در بخش آبزی‌پروری گیلان از اهداف مهم شیلات است.
*مرگ ماهیان گرمای هوا و کمبود اکسیژن است
مدیر کل دامپزشکی گیلان مرگ ماهیان گرمابی را کمبود اکسیژن ناشی از گرمای هوا عنوان کرد.
سهراب عاقبتی، با بیان اینکه مرگ ماهیان در سال‌های اخیر به معضل بزرگی برای پرورش دهندگان در سطح مزارع تبدیل شده است، اظهار کرد: این امر خسارت‌های زیادی را به پرورش دهندگان تحمیل کرده است.
وی مرگ ماهیان گرمابی به ویژه کپورماهیان نقره‌ای را نگران کننده خواند و اذعان کرد: برای جلوگیری از مرگ ماهیان گرمابی داروهای جدید «آزورینا و آکوابیو» وارد گیلان شده است.
این مسئول، با تصریح بر اینکه داروهای جدید در سطح مزارع پرورش ماهیان گرمابی برای نخستین بار و به صورت آزمایشی و پایلوت مورد استفاده گرفته است، گفت: نتیجه این آزمایش در نخستین فصل برداشت ماهیان گرمابی در پاییز امسال مشخص می‌شود.
*دامپزشکی تنها متولی مبارزه و کنترل بیماری‌های آبزیان است
وی استفاده از داورهای مذکور را ویژه ماهیان گرمابی دانست و یادآور شد: کوددهی در ساعت نیاز و ... در تلفات ماهیان نقش داشته و تمام تلاش ما جلوگیری از مرگ ماهیان گرمابی است.
عاقبتی، دامپزشکی گیلان را تنها متولی مبارزه و کنترل بیماری‌های آبزیان خواند و افزود: اقدام‌های متعددی در این زمینه انجام شده است.
وی معرفی داروهای جدید به صنعت پرورش ماهیان گرمابی را آخرین اقدام دامپزشکی در این صنعت عنوان کرد.
مدیر کل دامپزشکی گیلان کاربرد داروهای جدید را در زمینه پیشگیری، کنترل و درمان ماهیان گرمابی ذکر کرد که وارد کشور و سپس گیلان شده است.
وی دلیل پایلوت شدن گیلان در استفاده از داروهای «آزورینا و آکوابیو» را رتبه برتر این استان در امر تولید ماهیان گرمابی ذکر کرد.
گیلان با تولید بیش از 38 هزار تن در سال نخستین استان پرورش ماهیان گرمابی است.
وی استفاده آزمایشی از داروهای مذکور را در پنج مزرعه معروف پرورش ماهیان گرمابی گیلان عنوان کرد

دیدگاه خود را بیان کنید