لرستان به اندازه 12 استان غیرساحلی ماهی تولید می کند

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

لرستان به اندازه 12 استان غیرساحلی ماهی تولید می کند

چهار‌شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۲ بازدید

لرستان به اندازه 12 استان غیرساحلی ماهی تولید می کند
خبرگزاری مهر: استان لرستان با وجود چشمه ها و رودخانه های متعدد از قابلیتی کم نظیر در حوزه شیلات برخوردار است، ظرفیتی که تاکنون چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
به گزارش خبرنگار مهر، استان لرستان از جمله استانهای غیرساحلی است که دارای سه هزار و 39 دهنه چشمه، بیش از سه هزار و 250 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق، هزار و 527 رشته قنات و دو هزار و 450 کیلومتر مسیر رودخانه و آبراهه است که این امکانات استان را دارای قابلیت و چشم انداز توسعه صنعت شیلات کرده است.
ایجاد استخرها، مزرعه ها و مجتمع های پرورش ماهی در این استان و توفیقات حاصل شده نشان دهنده قابلیتهای موجوددر این بخش است که البته به نظر می رسد هنوز تا مرز شکوفایی شیلات در لرستان فاصله وجود دارد.
در این راستا در حرکتی که می تواند شیلات این استان را در مسیر توسعه یاری دهد، ارتقا ساختار مدیریت شیلات استان به اداره کل است، موضوعی که شاید بتواند به کمک متولیان امر برای توسعه صنعت شیلات بیاید
صبح امروز سه شنبه در مراسمی شیلات استان لرستان با عنوان جدید "اداره کل" با حضور معاونت برنامه ریزی سازمان شیلات ایران آغاز به کار کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در این مراسم به ظرفیتهای استان در این بخش اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به منابع آبی لرستان و تلاش و پشتکار پرسنل شیلات ظرفیت تولید 50 هزار تن انواع آبزیان در استان لرستان وجود دارد.
اسحاق طاهری مقدم گفت: استان لرستان در حال حاضر با تولید سالیانه 132 میلیون قطعه بچه ماهی حدود 30 درضد نیاز کشور در این بخش را تأمین می کند.
وی افزود: همچنین این استان با تولید سالیانه 17 هزار تن ماهیان سردآبی مقام دوم را در بین استان های غیرساحلی به خود اختصاص داده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان به قابلیت تولید ماهیان گرم آبی در این استان اشاره کرد و یادآور شد: در مجموع با احتساب تولید ماهیان گرم آبی و استحصال ماهی از منابع آبی استان سالانه حدود 20 هزار تن ماهی در این استان تولید می شود
طاهری مقدم ادامه داد: این رکورد تولید ماهی در لرستان مقام استان را به مقام اول در بین استان های غیرساحلی ارتقاء می دهد.
مدیر سابق شیلات لرستان نیز در این مراسم به قابلیتهای صنعت شیلات و توسعه صادرات در این بخش اشاره کرد و بیان داشت: از مجموع هزار و 173 تن ماهی گرم آبی تولید شده د استان حدود 80 درصد آن به طور مستقیم به کشور عراق صادر می شود.
علی محمد بیرانوند بر ضرورت فرهنگسازی و اطلاع رسانی برای افزایش مصرف ماهی در استان تاکید کرد و بیان داشت: سرانه مصرف ماهی در استان در سال 73 و با شروع به کار شیلات در استان تنها حدود 100 گرم بود که این سرانه با فعالیتهای انجام شده در سال 91 به چهار کیلو و 600 گرم رسیده است.
وی خواستار فعالیت در زمینه ترویج و آموزش در خصوص سلامت و ارزش بالای مصرف آبزیان در استان شد و افزود: در حال حاضر 13 درصد ماهیان سردآبی کشور در استان لرستان تولید می شود
اکبر خدیش سرپرست اداره کل شیلات استان لرستان نیز در این مراسم بر ضرورت شکوفایی قابلیتهای استان در زمینه صنعت شیلات تاکید کرد و بیان داشت: در حال حاضر استان لرستان به تنهایی به اندازه 12 استان غیرساحلی دیگر تولید ماهی دارد.
وی یادآور شد: چنانچه سرمایه گذاران و بخش خصوصی وارد کار فعالیت های آبزی پروری و شیلات شوند امکان تولید 100 هزار تن ماهی در استان لرستان نیز وجود دارد.
بنابر این گزارش در پایان این مراسم معاون برنامه ریزی سازمان شیلات ایران با ابلاغ حکم معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران اکبر خدیش را به سمت سرپرست اداره کل شیلات استان لرستان معرفی و از خدمات مدیر سابق این نهاد تقدیر کرد

دیدگاه خود را بیان کنید