اقليم كهگيلويه و بويراحمد مستعد اجراي طرح هاي شيلاتي است

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

اقليم كهگيلويه و بويراحمد مستعد اجراي طرح هاي شيلاتي است

پنج‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۱ بازدید

اقليم كهگيلويه و بويراحمد مستعد اجراي طرح هاي شيلاتي است
توسعه طرح هاي آبزي پروري علاوه بر رونق توليد ، افزايش صادرات اين نوع محصول، بهبود وضعيت اقتصادي مردم موجب اشتغال زايي ، تغذيه سالم و به تبع آن به سلامت جامعه خواهد شد .
شرايط اقليمي مطلوب و بسترهاي طبيعي مناسب از جمله رودخانه هاي دائمي و فصلي ، وجود بيش از ۷۰۰ چشمه ، ۱۰۰۰ حلقه چاه عميق و نيمه عميق،وجود سدهاي بزرگ وكوچك ، داشتن دو نوع آب و هواي گرمسيري و سردسيري كه مي توان با برنامه ريزي مناسب از اين ظرفيت ها براي احداث استخرهاي كوچك و بزرگ پرورش ماهي اقدام كرد.
مدير شيلات و امور آبزيان جهاد كشاورزي كهگيلويه وبويراحمد گفت: بيش از ۱۷۶ استخر پرورش در كهگيلويه وبويراحمد وجود دارد كه از اين تعداد بيش از ۱۶۸ استخر فعال است.
محمود اسدي در گفت گو با خبرنگار ايرنا افزود:سالانه بيش از ۱۱ هزارو ۲۰۰ تن انواع ماهي سردآبي در كهگيلويه وبويراحمد توليد و به بازارهاي كشور عرضه مي شود.
اسدي با بيان اينكه كهگيلويه وبويراحمد رتبه چهارم توليد ماهي هاي سرآبي را در كشور داراست گفت:ماهي قزل آلا،ماهي زينتي آب شيرين از جمله ماهي هاي توليدي در اين استان است.
وي ابراز داشت: تنها استخر توليد ماهي هاي زينتي در استان در شهر سي سخت با توليد سالانه بيش از ۲۰ ميليون قطعه بچه ماهي توانسته بازار فروش قابل قبولي در ساير استانها بدست آورد.
مدير شيلات و امور آبزيان كهگيلويه وبويراحمد اظهار داشت:ماهي هاي توليد شده به استانهاي تهران،اصفهان،قم،كرمان،يزد،سيتان و بلوچستان،خراسان رضوي و خوزستان فروخته مي شود.
اسدي ابراز داشت:باتوجه به دوره هاي آموزشي تخصصي وارائه تسهيلات ويژه به افراد توانستيم ميزان توليد ماهي را به ميزان ۲۲ درصد افزايش دهيم.
مدير شيلات كهگيلويه و بويراحمد عنوان كرد:حدود هشت تا ۱۰ درصد ماهيان سردآبي كشور در كهگيلويه و بويراحمد توليد مي شود و عمده مراكز توليد ماهيان سردآبي در استان را شهرستان هاي بويراحمد ،دنا و لنده تأمين مي كند.
اسدي بيان كرد:شهرستان هاي گچساران و باشت با توجه به اقليم آب و هوايي مناسب شرايط مطلوب براي پرورش ماهي هاي خاوياري و زينتي دارند و اداره شيلات آمادگي دارد در اين زمينه همكاري كند.
وي گفت: آب از مهمترين شرايط پرورش ماهيان سردآبي است كه بايد فاكتورهاي مورد نياز را در حد قابل قبول داشته باشد و زمين نيز بايد از نظر فني، اقتصادي، مصالح و اجتماعي به تأييد برسد.
مدير كل شيلات كهگيلويه و بويراحمد گفت: هم اكنون آبگيري استخرهاي ماهيان سردآبي معمولاً از چشمه‌ها، رودخانه‌ها و در تعدادي نيز با پمپاژ تأمين مي شود.
محمود اسدي بيان كرد: با توجه به محدوديت منابع آبي و براي توسعه پايدار و حفظ محيط زيست سياست اين مديريت استفاده از فناوري هاي جديد در امر آبزي پروري است كه ضمن كاهش مصرف آب از آلودگي منابع آبي پايين دست نيز جلوگيري خواهد كرد.
اسدي ايجاد تنوع گونه اي در زير بخش هاي آبزي پروري شامل تكثير و پرورش ماهيان زينتي و خاوياري،ترويج مصرف آبزيان، افزايش سرانه مصرف ماهي و آموزش بهره برداران را از برنامه هاي مهم اداره شيلات براي رونق صنعت آبزي پروري در اين استان بيان كرد.
وي افزود:پرورش دهندگان ماهي دركهگيلويه و بويراحمد هم اكنون بيش از شش دوره آموزشي در زمينه تكثير و پرورش، تغذيه، مديريت، برنامه ريزي و توليد كاربرد سيستم هاي مكانيزه را گذرانده اند كه اين آموزش ها نقش اساسي در افزايش بهره وري داشته است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي ياسوج هم گفت: مصرف ماهي حداقل دو بار در هفته بايد در برنامه غذايي خانواده ها گنجانده شود زيرا ماهي سرشار از امگا سه،مناسب براي بيماري هاي قلبي و عروقي و داراي ميزان پايين از اسيد هاي چرب اشباع است.
اورنگ ايلامي بيان كرد:سرانه مصرف ماهي در جهان ۱۸ كيلوگرم و در ايران هشت كيلوگرم است كه اين ميزان در كهگيلويه و بويراحمد كمتر از هفت كيلوگرم است كه نسبت به ميانگين كشوري و جهاني بسيار پايين است.
بهره برداران هم نبود بازارچه مشخص در سطح استان و تأمين نشدن بموقع هزينه‌ها، به‌خصوص در بحث تامين سرمايه در گردش و بهره برداري‌ از آب را از جمله مشكلات خود در بحث پرورش ماهي عنوان كردند.
نبود اعتبارات كافي ، خشكسالي ،بيمه نشدن طرح هاي توليدي در برابر حوادثي از جمله سيل ، طوفان ، بيماري ،افزايش قيمت غذاي ماهي گراني نهاده ها واسطه ها ، هزينه بالاي تأمين دستگاه ها و آزمايش ها از ديگر مشكلات مطرح شده عنوان شد

دیدگاه خود را بیان کنید