بررسي مشکلات تالاب درختان شناور

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

بررسي مشکلات تالاب درختان شناور

یک‌شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۷ بازدید

بررسي مشکلات تالاب درختان شناور
واحد مرکزی خبر :در 3 کیلومتری جنوب شهر مرزی آستارا ، کوه های پوشیده از درخت ، تالابی را به آغوش کشیده که138هکتار وسعت دارد.
این تالاب که quotation mark استیل quotation mark نام دارد در کنار جاده آستارا – تالش و در مجاورت هتل بین المللی اسپیناس جا خوش کرده است.
فرماندار شهرستان مرزی آستارا با بیان اینکه سالانه حدود 2و نیم تا 3 میلیون گردشگر از این شهرستان مرزی دیدن می کنند گفت : حدود60 درصد این گردشگران ، تالاب استیل عباس آباد را به علت داشتن جاذبه های طبیعی وگردشگری ، تنوع گونه های گیاهی و جانوری ، نزدیکی به دریا و همچنین قرار گرفتن آن در حاشیه جاده آستارا – تالش برای گردشگری انتخاب می کنند .
کیوان اسد پور می گوید : این تالاب در سال 73 به علت فرود آمدن بیش از 2 هزار قوی مهاجر و درخواست اهالی منطقه مبنی بر حفاظت از این پرندگان با پیگیری های محیط زیست به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد.
وی افزود : این تالاب به غیر از کارکردهای طبیعی و گردشگری آب مورد نیاز بیش از200هکتار از3 هزار و200هکتار شالیزار آستارا را هم تامین می کند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست آستارا با اشاره به این که این تالاب به تالاب درختان شناور شهرت دارد می گوید : شهرت این تالاب به علت وجود درختچه های توسکاییست که ریشه های آن درآب قرار داشته و در فصول پرآبی با بالا آمدن آب و وزش باد در سطح تالاب حرکت می کنند.
شهروز قلی نژاد افزود : درختان توسکای شناور میان تالاب و همچنین سایر گونه های درختی از جمله لرگ (larg) ، صنوبر ، آلوچه وحشی و ولیک(velik) علاوه بر تولید اکسیژن و چشم انداز طبیعی و شگفت آوری که دارند مامنی برای آشیانه گذاری پرندگان و حیوانات بوده و نقش قابل توجهی در حفظ محیط زیست طبیعی و حیات جانوری دارند.
وی با بیان اینکه شرایط جوی در افزایش و کاهش فرود آمدن پرندگان مهاجر در این تالاب تاثیرگذار است افزود : تالاب استیل علاوه بر زیستگاه دائمی پرندگان بومی ، سالانه پذیرای حدود 2 تا 8 هزار قطعه پرنده مهاجر از جمله مرغابی ، غاز ، قو ، چنگر ، گیلار ، پلیکان ، فلامینگو ، باکلان و پرستوی دریایی از دشت های جنوبی سیبری و اروپای شرقی برای زمستان گذرانی است.
شهروز قلی نژاد می گوید : این پرندگان با از بین بردن حشرات موذی ، ضمن حفظ اکولوژیک تالاب ، با خوردن لارو و تخم کرم های ساقه خوار و دیگر آفات شالیزارهای اطراف این تالاب در مبارزه بیولوژِیک کشاورزی هم نقش موثری ایفا می کنند .
وی با بیان اینکه تالاب استیل مکانی برای پرورش انواع ماهیان گرمابی و زیستگاه آبزیانی همچون کپورو اردک ماهی است گفت: گراز ، شغال ، گربه جنگلی ، خرگوش و نوتریا( گونه ای از موش های مهاجر) هم از جمله پستاندارانی هستند که در حاشیه این تالاب زندگی می کنند .
اما با وجود همه فواید زیست محیطی و طبیعی که این تالاب دارد ، ورود انواع پسآب های کشاورزی ، هجوم گیاه آزولا ، تجمع زباله در حاشیه این تالاب و در نهایت تخریب ارتفاعات مشرف به تالاب و ورود رسوبات به آن ، حیات طبیعی تالاب درختان شناور را به خطر انداخته است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست آستارا می گوید : در گذشته پساب صنعتی کارخانه آسفالت آستارا وارد این تالاب می شد که با پیگیری های اداره حفاظت محیط زیست دو سال است با راه اندازی سامانه تصفیه ، این مشکل حل شده است .
شهروز قلی نژاد افزود : درگذشته فضولات دام های اهالی روستاهایی که در نزدیکی تالاب قرار دارند به حاشیه تالاب انتقال داده می شد که با افزایش اقدامات حفاظتی این مشکل نیز حل شده است.
کارشناس محیط طبیعی اداره حفاظت محیط زیست آستارا هم می گوید : پسآب های کشاورزی به علت آلودگی به انواع کودها و سموم شیمیایی ، علاوه بر نابود کردن اکوسیستم تالاب استیل ، چرخه طبیعی رشد گیاهان تالابی را نیز برهم زده و موجب رشد بیش از حد و بیمارگونه آنها می شوند.
ناصر مهتابی افزود : برای مثال در سالهای اخیر گیاه آزولا که به تدریج از طریق شالیزارها و با راهیابی به منابع آبی از تالاب استیل سردرآورده به علت نداشتن رقیب طبیعی و مهیا بودن شرایط محیطی بی رویه و کنترل نشده رشد یافته است .
به گفته وی این گیاه کوچک از نظر فیزیولوژیکی در سطح آب زندگی می کند و قرار گرفتن هزاران قطعه از این گیاه در کنار هم موجب جلوگیری از رسیدن اکسیژن و نور به عمق آب و در نتیجه مرگ آبزیان می شود.
مسئول یگان حفاظت اداره حفاظت محیط زیست آستارا افزود : اگرچه آزولا در حال حاضر در این تالاب پراکنده است اما بخش اعظمی از تالاب 138هکتاری استیل را پوشانده که این مقدار در فصول کم آبی و در فصل کشاورزی به مراتب بیشتر می شود .
ناصر مهتابی افزود : اگر چه تاکنون هیچ گزارشی از مرگ دسته جمعی ماهیان این تالاب گزارش نشده اما وجود آزولا وکمبود اکسیژن وگاه ورود آفت کش ها در این تالاب به طور نامحسوس و پراکنده موجب مسمومیت ، کاهش زاد آوری و از بین رفتن آبزیان می شود.
این مقام مسئول افزود : تجمع زباله در حاشیه تالاب استیل معضل دیگری است که علاوه بر چشم انداز نامناسبی که ایجاد می کند با وزش باد به داخل تالاب راه می یابد .
وی با بیان اینکه زباله‌هایی مانند شیشه هیچگاه تجزیه نمی‌شوند و کیسه‌های نایلونی و پلاستیکی هم گاهی حدود500 سال طول می کشد تا تجزیه شوند افزود : این زباله ها تا مدتها بر روی آب باقی می مانند و با پیچده شدن در اندام های آبزیان و پرندگان ، جانداران این تالاب را با مشکلاتی مواجه می کنند.
ناصر مهتابی می گوید : برای نجات جان تالاب ، تابستان امسال برای نخستین بار هزار بروشور و کیسه های زباله بین مسافران توزیع کردیم و قصد داریم تعداد مراحل گشت زنی ماموران یگان حفاظت را از 2مرحله به 4 تا 5 مرحله در روز افزایش دهیم.
مسئول یگان حفاظت اداره حفاظت محیط زیست آستارا با بیان اینکه این اداره اولویت کار خود را بر پایه فرهنگ سازی و تذکر قرار داده می گوید : ماموران یگان حفاظت محیط زیست در نظر دارند شماره پلاک خودروی مسافرانی را که در اطراف این تالاب زباله می ریزند ، به راهنمایی و رانندگی و پلیس راه اعلام کنند تا خودروی آنان متوقف و برابر قانون با آنان برخورد شود.
توکلی رییس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری آستارا هم بخشداری ها ، جهاد کشارزی و بنیاد مسکن را نهادهای متولی در جلوگیری از تغییر کاربری زمینها برشمرد و گفت : این نهادها می توانند در نشست های مشترک با همکاری یکدیگر این مشکل را حل کنند.
وی با بیان اینکه زمینهای مشرف به تالاب به علت پوشش گیاهی به طور میانگین40 برابر بیشتر از خاک معمولی قدرت جذب آب را دارد گفت : اهالی منطقه برای ساختن خانه ، انبار و باغهای صیفی ، ذرت وکیوی ارتفاعات اطراف تالاب را تغییرکاربری داده اند که این امر موجب شده با بارندگی های فصلی شدید و وقوع سیلاب های متعدد خاک زمینهای شیب دار اطراف تالاب شسته شده و دهها تن گل و لای از مناطق بالا دست وارد این تالاب شود که نتیجه آن کاهش عمق تالاب و از بین رفتن حیات آبزیان و دیگر موجودات این تالاب می شود.
وی اجرای طرح های آبخیزداری در حاشیه تالاب استیل را سریعترین و مهم ترین راهکار برای کاهش فرسایش و پیشگیری از ورود رسوبات به تالاب اعلام کرد وگفت : با ساخت بندهای کنترل سیل و ایجاد دیواره های حایل در حاشیه تالاب می توان از ورود رسوبات به داخل تالاب جلوگیری کرد.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آستارا افزود : تمام حوزه آبریز تالاب استیل نیاز به مطالعات جامع آبخیزداری با محوریت کنترل فرسایش خاک ، سیل و رسوب دارد اما بنا به دلایلی از جمله کمبود اعتبار و استقبال نکردن بخش خصوصی به علت نداشتن صرفه اقتصادی ، تاکنون هیچگونه عملیات آبخیزداری در حاشیه این تالاب انجام نشده است .
وی می گوید : برای اجرای عملیات آبخیزداری در این تالاب بیش از500 میلیون تومان اعتبار اولیه نیاز است .
تالاب استیل که شاخصه آن وجود درختان شناور، طبیعت شگفت انگیز و پرندگان زیباست، نقش موثری درحیات زیست بوم منطقه دارد و بی شک حل ریشه ای مشکلات این میراث گرانبهای طبیعی که در دل کوه های سبز سر به فلک کشیده ، ذره ذره در حال نابودی است مستلزم همکاری و همیاری تمام ارگانها و نهادهاست تا این زیستگاه طبیعی همچنان مامن هزاران پرنده بومی و مهاجر بوده و درختان شناور و طبیعت دلنواز آن نیز چشم انداز آیندگان مان باشد

دیدگاه خود را بیان کنید