بررسي تحولات ساخت بنادر چند منظوره در هرمزگان

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

بررسي تحولات ساخت بنادر چند منظوره در هرمزگان

چهار‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۲ بازدید

بررسي تحولات ساخت بنادر چند منظوره در هرمزگان
واحد مرکزی خبر:استان هرمزگان با900 کیلومتر نوار ساحلی مقام نخست ساخت بنادر چند منظوره را در کشور دارد و سالانه 90 هزار شناور سنتی و غیرسنتی در نوار ساحلی آن رفت و آمد می کنند.
بنادر چند منظوره یا موج شکن های مردمی بنادری اند که برای جابجایی مسافر و فعالیتهای شیلاتی و تجاری استفاده می شوند.
به عقیده صاحبنظران موج شکن ها سازه های دیواره شکلی هستند که برای ایـجاد حوضچه آرامش در بندرگاه ها، ایجاد ایمنی ورود کشتی ها و شناورها به آبراهه ها و بنادر ، کاهـش انـرژی ناشی از امواج
دریا و حفاظت از ساحل در برابر امواج ساخته می شوند .
نماینده اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به اجرای این طرح ها از سال 89 در سـواحل جنوبی کشورمی گوید: تاکنون20 بندر چند منظوره در استان هرمزگان به بهره برداری رسیده است و ساخت 27 بندر دیگر نیز تا پایان سال به اتمام می رسد .
ناصری فخر می افزاید: هر بندر با وسعت پنج و نیم هکتار و عمق سه متر ظرفیت پـهلوگیری 50 قایق و
20 لنج باری را دارد و هزینه ساخت هر بندر چند منظوره 50 میلیارد ریال است.
وی ساماندهی تردد شناورها ، ایجاد اشتغال پایدار ، رونق اقتصادی منطقه ، ایـجاد محیطی برای پدافند غیر عامل و امنیت برای شناورها را از مهمترین اهداف ساخت بنادر چندمنظوره اعلام می کند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد انتخاب مناطق برای ساخت بنادر چند منظوره می گوید: این مناطق عمدتاً جزء مناطق شهری یا روستایی هستند که به دلیل ترک دیار و مهاجرت ساکنان آنها به شهرهای بزرگ داخل کشور یا شهرهای بندری با رکود و محرومیت مواجه شده اند.
صدر می افزاید: ساخت بنادر چندمنظوره در این مناطق، به شکل گیری تمدن جدید شهری در نقاط مورد اجرای این طرح، منجر می شود.
وی ویـژگی شـاخص بنادر جدید را امکان سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی برای تکمیل و توسعه خدمات
قابل ارائه در بنادر عنوان می کند و می گوید: این بنادر قابلیت آن را دارند که بخش‌خصوصی با راه‌اندازی واحدهای خدماتی و صنعتی و کارخانه‌های کوچک در داخل آنها، به محل تولید ارزش ‌افزوده کالا و خدمات تبدیل شوند.
به باور کارشناسان ساخت بنادر چند منظوره آثار مثبت اجتماعی ، اقتصادی و زیست محیطی به همراه دارد.
نماینده اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان جلوگیری از انتقال رسوبات به ساحل، تجمیع شناورها در یک پناهگاه امن و جلوگیری از پراکندگی آنها درسواحل را از آثار زیست محیطی ساخت موج شکن ها می داند.
ناصری فخر توسعه اقتصادی و ایجاد رونق در فعالیت های تجاری و صیادی و ایجاد اشتغال و مهاجرت معکوس را از آثار اقتصادی و اجتماعی اجرای این طرح ها اعلام می کند.
وی می گوید: هر موج شکن با توجه به رونق فعالیت های خدماتی ، تجاری ، بازرگانی و صیادی برای 300 نفر اشتغالزایی ایجاد می کند و باعث مهاجرت معکوس افرادی می شود که بدلیل نبود فرصت شغلی از روستاها خارج شده اند.
ناخدا اکبر از ملوانان یکی از روستاهای بندرلنگه می گوید: در گذشته کسی رغبت به صیادی نداشت، بیشتر صیادان بیکار شدند و صیدکم شد. اما با احداث موج شکن مردم دلگرم شدند، قایق و لنج خریدند
و حالا صید چنان زیاد است که به شهرستان های اطراف و استانهای همجوار فرستاده می شود.
یک ناخدای دیگر هم می گوید: در گذشته بسیاری از جوانان بیکار بودند و درآمدی نبود اما اکنون همه جوانان مشغول به کارند و گاهی ناخداها برای پیدا کردن یک ملوان دچار مشکل می شوند.
ناخدا رحمان می افزاید: موج شکن ها نه تنها موجب اشتغال مردم روستاها شده اند بلکه از شهرهای دیگر نیز عده ای در این اینجا مشغول به کارند.
یک دریانورد دیگر هرمزگانی هم می گوید: چند سال پیش لنج خود را در لنگرگاه در پی یک طوفان شبانه از دست دادم با توجه به بیمه نبودن آن نتوانستم خسارت بگیرم، اگر آن زمان موج شکنی وجود داشت ، تنها وسیله کسب درآمد خود و چند خانواده دیگر را از دست نمی دادم.
مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان می گوید: در گذشته بدلیل نبود رغبت در امور صیادی ، بازار خرید و فروش امتیاز مجوز صیادی پر رونق بود اما پس از احداث موج شکن ها و تشویق صیادان به ماهیگیری، خرید و فروش مجوز صیادی 40 درصد کاهش یافته است.
مکی زاده می افزاید: به دنبال احداث موج شکن ها ساخت کارگاه های توربافی، سردخانه و تعمیرات شناورها در سواحل جنوبی رونق یافته است.
مرادی معاون مجری طرح احداث موج شکن سواحل جنوبی کشور نیز می گوید: با احداث این موج شکن ها ایمنی در سواحل جنوب و در محل احداث بنادر چند منظوره افزایش یافته است.
آنچه مسلم است سازمان بنادر ودریانوردی همراه توسعه و تجهیز بنادر بزرگ بازرگانی، توسعه بنادر کوچک چند منظوره را بعنوان یکی از اهداف محوری مورد توجه قرار داده است.گر چه این بنادر به لحاظ میزان سرمایه گـذاری بـا بـنادر بزرگ قابل مقایسه نیستند، اما به لحاظ رونق اقتصادی، محرومیت زدایی و اشتغال در نوار ساحلی از اهمیت بسزایی برخوردارند

دیدگاه خود را بیان کنید