وضعيت تالاب هاي خوزستان در فصل گرما

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

وضعيت تالاب هاي خوزستان در فصل گرما

چهار‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۳۵ بازدید

وضعيت تالاب هاي خوزستان در فصل گرما
واحد مرکزی خبر:تالاب ها چاله هایی هستند که از آب های سطحی یا زیرزمینی اشباع شده است. تالاب ها به دلیل ذخیره آب و آرامش موجود در آن ها، همواره زیستگاه های مناسبی برای حیات وحش بوده اند.
تالاب ها از نظر کنترل سیلاب، تغذیه آب های زیرزمینی، امکانات تفریحگاهی، زمینه های تحقیقاتی و صید پرندگان از اهمیت ویژه ای برخوردارند.
6درصد از مساحت کره زمین، محیط تالابی است که حدود 855 میلیون هکتار را شامل می‌شود.
در ایران حدود 2 و نیم میلیون هکتار محدوده تالابی وجود دارد که تالاب شادگان با مساحت تقریبی 500 هزار هکتار و تالاب هورالعظیم با مساحت حدود 130 هزار هکتار 20 درصد از مساحت تالابی کشوررا به خود اختصاص داده اند.
تالاب ها در اکثر فصول سال آب دارند و تبخیر آب تالاب ها مانع مناسبی برای مقابله با ریز گرد ها در استان محسوب می شوند.
فتح الله دهکردی معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: تالاب های بامدژ، شادگان، میانگران، شیمبار و هور العظیم از تالاب های استان خوزستان است که سازمان آب وبرق خوزستان حریم و بستر تالاب ها را تامین می کند.
آقایی حسونی زاده،معاون مطالعات و پایه منابع آّ ب خوزستان نیز گفت: با توجه به خشکسالی و بارندگی های کم سال های اخیر، تالاب های میانگران وهورالعظیم با کمبود آب مواجه شدند.
وی افزود: آب مورد نیاز تالاب شادگان از رودخانه های مارون ، جراحی وکارون، تالاب هورالعظیم از رودخانه کرخه ، تالاب بامدژ از رودخانه دز و آب مورد نیاز تالاب میانگران هم از بارش بارندگی های فصلی تامین می شود .
احمد رضا لاهیجان زاده مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان خوزستان گفت: در سال زارعی (آبی) 92-91 به علت بارندگی های شدید و بالاتر از میانگین بارش سالانه، تالاب میانگران ، بخشی از تالاب بامدژ،حوضه 2ویک تالاب هورالعظیم و بخشی از تالاب شادگان زیر آب رفته است.
وی افزود: یکی از فعالیت های تامین حق آبه تالاب شادگان از رودخانه کارون بخش جنوبی تالاب (احداث کانال 3 کیلومتری وایستگاه پمپاژآب) رودخانه با حداقل 5 متر مکعب در ثانیه است که آب تالاب را تامین می کند .
لاهیجان زاده افزود: در ستاد خشکسالی استانداری مصوب شد که در سال جاری حق آبه تالابها به طور کامل تامین گردد.
وی در خصوص تامین حق آبه تالاب هور العظیم گفت: یکی از مهمترین مشکلات تامین حق آّبه این تالاب مربوط به فعالیت های نفتی و دیگری عدم آب رسانی در حوضچه های 3 و 4 و 5 است.
مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان خوزستان افزود: میانگین آب تالاب های شادگان و هورالعظیم در سال های نرمال یک و 6 دهم میلیارد متر مکعب است.
وی با اشاره به ضرورت همکاری سازمان آب و برق خوزستان گفت: حق آبه تالاب ها با توجه به تاثیرات مثبت از جمله ثاثیر مثبت بر اقلیم منطقه، کاهش و مقابله با گردوغبار، حفظ تنوع زیستی منطقه وتامین معیشت مردم بومی این مناطق، ضرورت همکاری سازمانهای درگیر در این زمینه را بالا برده است.
آقای مدحج، رئیس محیط زیست هویزه گفت: یک سوم تالاب هور العظیم در ایران و 2 سوم آن در کشور عراق است که این تالاب مرز بین المللی با وسعت 100 کیلومتر بین ایران و عراق را تشکیل داده است.
وی خشکسالی های اخیر ، دخالت های انسانی به طرق مختلف ،اکتشاف نفت و سد سازی های اخیر را از مهمترین دلایل خشک شدن 70 درصد تالاب ها در خوزستان عنوان کرد و افزود: بر اساس اعلام سازمان محیط زیست در سال های 2004 تا 2008تالاب هویزه بیشترین آّ ب را داشته است.
وی در خصوص نجات تالاب ها با استفاده از تعیین حق آبه گفت: تا زمانی که آب سد کرخه بعد از شرب ،کشاورزی وکارخانه ها به تالاب وارد می شود نمی توان گفت تالاب ها را نجات داده ایم .
مدحج گفت: سازمان های آّب وبرق، جهادکشاورزی، شیلات، منابع طبیعی (کارخانه کاغذ سازی پارس،پرورش ماهی، فاضلاب های شهر وروستا وسم دفع آفات) بصورت غیر مستقیم به آلودگی تالاب ها می افزایند.
آقای مقدم،معاون محیط زیست شادگان گفت: در مدیریت جامع تالاب شادگان مصوب شد هر سازمانی درخصوص تالاب ها وظایفی دارد که شامل افزایش آگاهی درمورد ارزش ها وتهدیدهایی که متوجه تالاب است و مشارکت عمومی در مدیریت آن، تامین آب کافی برای تالاب که در کوتاه مدت 5 سال و در دراز مدت 25 سال به طول می انجامد.
وی افزود: در جلسه شورای حفاظت کیفی تالاب ها در خوزستان 5 متر مکعب برثانیه،حق آبه برای تامین آب تالاب ها تعیین شده است.
این میزان حداقل ورودی آب از سد رها سازی شده را شامل می شود به طوری که این مقدار بعداز استفاده در مصارف شرب و نیز 25 منطقه کشاورزی ودامداری وارد محدوده تالاب می شود.
آقای بوستان، مدیرعامل تعاونی صیادان شادگان گفت: 133 ماهیگیر (صیاد) با مجوز و بدون مجوز از روستاهای صراخیه ،رگبه و... در تالاب شادگان ماهی صید می کنند؛ اما متاسفانه پساب نیشکر برای ماهیگیران هم مشکل بوجود آورده است ؛ به طوری که تعداد قابل توجهی از ماهی های کپور و بنی تالاب شادگان تلف می شوند.
یکی از ماهیگیران شادگان گفت: امسال آب تقریبا شیرین شده است که درمقایسه با سال گذشته خیلی بهتر شده، همچنین ماهی ونیزار ها هم بیشتر و حتی می توان گفت 2 برابر شده است .
وی افزود: در ماه های آبان و آذر شیره نیشکر که از پساب های نیشکر به کانال آب ریخته می شود روزانه نیم ساعت با سرعت 20 تا 30 متر به طرف تالاب می آید و موجب آلودگی آن می شود.
ماهیگیر دیگری از هویزه گفت: تالاب هور العظیم در مقایسه با 10 سال قبل وضعیت خوبی ندارد و در 4 سال گذشته با خشکسالی های فراوانی روبرو بوده است و این در کار ما نیز تاثیر فراوانی داشته است.
ماهیگیر دیگری از هویزه گفت: ماهیگیرانی که اجدادشان در کار ماهیگیری بوده اند به روستا های دیگر رفته اند.
وی افزود: قبلا از یک هکتار 2 میلیون تن محصولات کشاورزی برداشت می کردیم ولی در حال حاضرحدود 500 هزار هکتار برداشت می کنیم.
از آنجایی که تالاب ها در غرب وجنوب غربی کشور و در اکثر فصول سال آب دارند و با وجود رطوبت وپوشش گیاهی نیزارها موجب جلوگیری از گردوغبار می شود این بی توجهی موجب بی رونقی کسب و کار ماهیگیران و نیز لطمه به اقتصاد کشور است

دیدگاه خود را بیان کنید